• Crysmynta21

    Familjen eller karriären?

    Jag behöver råd,stöd eller bara någon som vill berätta sin situation. Har ingen att prata med som kan förstå mina tankar.

    Jag fick nyligen största chocken i mitt liv då jag fick veta att vi ska ha barn. Sedan dess har jag haft så mycket ångest, skuldkänslor och känt mig helt uttömt på känslor.

    Jag är 26år gammal och har nyligen startat min karriär efter en utbildning på ett företag som jag varit på i 1år. Efter en trög start har jag äntligen hamnat med eget projekt som jag ska ha driva med mina 2 kollegor i 2år. Vi är klara 2023 och nu går allt galant och mitt arbete är uppskattat. Vi har alltså precis startat upp.

    Jag vet inte alls vad jag ska tänka. Min dröm har alltid varit att skaffa familj, men på senaste tiden har målet varit att klara av dessa 2åren då de har stort avgörande för min framtid och min möjlighet att klättra. Vill även säga att jag är kvinna inom ett mansdominant yrke. Jag får kämpa redan som de är. Ska jag bli första gravida kvinnan på företaget också, så vet jag vad alla kommer tänka. Min chans kommer vara förstörd. Min sambo vill ha barn men han stöttar mig i vilket beslut jag än tar. Jag får skuldkänslor över mina kollegor som jag lämnar i skiten. Kommer behöva gå hem (byta plats) redan i v.26 då jag inte får lov att vara på arbetsplatsen därefter pga buller. Jag får ångest över att jag måste ta ett sånt här beslut. Karriär eller familj.

    Är det någon som varit i samma situation? Eller någon som bara har tankar, stöttande ord eller någonting?

  • Svar på tråden Familjen eller karriären?
  • Lilant

    Vill du hellre vänta och riskera att du inte kan bli gravid å att eventuella ivf misslyckas... då kommer du nog inte vara så lycklig med din karriär :) läs här på fl många kvinnor som gjort fel val och idag är barnlösa

  • coffeeaddict slash workoutaholic

    Sämsta forumet att lyfta sånt här på.

    Direkt skammad med ?hot? om framtida barnlöshet.

    Du ska självklart ta det beslut som känns bäst i magen. Många kvinnor har gjort abort av otåliga anledningar (och blivit lyckligt gravida senare).

    Det finns också fler projekt som måste genomföras i framtiden och andra arbetsplatser om den du har nu diskriminerar dig på grund av graviditet.

  • Anonym (F)

    Om karriären är så förbaskat viktig kanske du skulle strunta i att skaffa familj helt. Eller om du menar det du säger med att du alltid velat ha familj osv så känns det självklart att satsa på det. Vad tror du att du har mest glädje av när du ligger på dödsbädden?

  • Anonym (N)
    Anonym (N) skrev 2021-03-12 18:44:55 följande:

    Nummer 1.


    Arbetsgivaren får inte diskriminera dig (missgynna dig) varken pga graviditet eller föräldraledighet.

    Nu arbetar du i projekt vilket kanske gör detta svårare?

    Vad händer om två år? Kommer ett nytt projekt då som du inte heller vill missa för att kunna klättra? Hur länge måste du få vänta med att skaffa barn innan du är nöjd med hur lång med du har kommit i karriären?

    Ingenting säger att du behöver vara föränderlig. Men det är kanske heller inte vad du vill? Du kanske faktiskt vill kunna vara hemma några månader när du får barn?

    Du är ung. Du har all tid i världen att försöka bli gravid igen. Det här är ditt beslut. Och avsett så är inget val fel
  • Anonym (.)

    Barn passar aldrig. Man ska alltid bara jobba lite mer /resa mer /få bättre ekonomi /bättre relation /skaffa högre utbildning /bättre bostad - det finns alltid något ?ska bara?.

  • PH76

    Gör ett bra jobb under tiden du driver projektet och se till att kommunicera detta tidigt så kommer det inte bli några problem att få nya chanser när du kommer tillbaka.

    Tro mig, jag har arbetat som chef, och chef för chefer, de senaste 10 åren, specifikt för olika projektledarorganisationer. Bra projektledare är svårfunna och gör du ett bra jobb så kommer de absolut vilja ha tillbaka dig i sadeln så fort som möjligt.

  • Anonym (Aldrig bara en chans)

    Man tror gärna att man enbart har denna enda chansen i arbetslivet men det finns alltid fler chanser. Det är inte så att hela arbetslivet kommer dissa dig i framtiden om du väljer barn. Dessutom finns många möjligheter för pappan att ta stora delar av föräldraledigheten (så kan du ta mer vid ett eventuellt nästa barn).

    Som PH76 skriver så visar man framfötterna och är duktig brukar de löna sig.

    Det är många innan dig som skaffat barn och varit i liknande situationer. Det löser sig. En kollega till mig var vist gravid vid intervjun men berättade inte det. Fick jobbet. Gick ut i mammaledighet efter 4 månader. Hon är mellanchef nu.

  • korngryn
    Anonym (F) skrev 2021-03-12 18:47:40 följande:

    Om karriären är så förbaskat viktig kanske du skulle strunta i att skaffa familj helt. Eller om du menar det du säger med att du alltid velat ha familj osv så känns det självklart att satsa på det. Vad tror du att du har mest glädje av när du ligger på dödsbädden?


    Hon skriver ju tydligt att det är de här två åren som är avgörande. Det finns ju massor av tid för barn efter det. Hon är ung.

    Ts, ingen annan kan säga till dig vad som är bäst. Men låt dig inte skrämmas av hot om att det skulle vara svårt att bli gravid efter en abort. Det finns ingenting som talar för det. Det ryktet är en kvarleva från förr på ?den gamla goda tiden? när kvinnor tvingades riskera sina liv vid instrumentala aborter med orena instrument i händerna på outbildat folk. Nu för tiden görs de allra flesta aborter medicinskt, och det blir som ett vanligt missfall. Alltså inga ärrbildningar eller annan åverkan på livmodern som vissa som är avundsjuka på din karriär vill skrämma dig med.
Svar på tråden Familjen eller karriären?