• josi83

Njursten eller ngt annat?

Funderar lite på om detta kan vara njursten... Fick tydliga symtom på UVI (trodde jag...) förra veckan: trängningar, smärta i magen, lite blod i urinen osv. Fick antibiotika (Selexid) och det hjälpte lite men inte helt och hållet. När kuren var slut i onsdags fick jag pga detta en läkartid och hon tyckte att det lät som njursten. Jag hade alltså ingen infektion i kroppen då (både urinsticka och CRP normalt) och ingen feber. Läkaren beställde massa blodprover, och det enda jag fått reda på hittills är låga blod/järnvärden (vilket jag brukar ha). Annars normala provsvar så långt jag kan tyda. Ska också få en kallelse till röntgen. 

Det jag funderar på är att jag har aningen mer ont nu, men inte som man tänker sig ett njurstensanfall med intensiva akutsmärtor. Det är liksom ständigt molande i nedre delen av magen, och så sticker/bränner det till ordentligt ibland nedåt i magen på sidorna, och i ryggen under revbenen. Får även ilningar mot urinröret. Stickningarna kommer i intervaller. Och ofta kissnödig. Är det nån som känner igen sig? Tänker liksom att njursten är "värre"... Och det är heller inte ömt om jag dunkar över njurarna...

• Svar på tråden Njursten eller ngt annat?
  • lövet2

Ja, det låter som njursten. När stenen ligger stilla, så är det mer värk än smärtor. En molande jobbig värk, men man kan oftast fungera i alla fall. När stenen rör sig, då kommer de där ilande våldsamma smärtorna.
    Har du fått något smärtstillande?

Var uppmärksam på om du får feber, för då måste du åka till akuten.

• josi83

Ok! Tack för ditt svar!

Jag blev tillsagd att ta Ipren och att dricka normalt med vatten (1,5 l/dag). Och att ringa igen direkt vid feber, som du säger. 

• lövet2
    josi83 skrev 2021-03-12 22:40:26 följande:
     Och att ringa igen direkt vid feber, som du säger. 
    Ta det på allvar! Det gjorde inte jag, för jag hade haft njursten flera gånger tidigare utan att det hände något värre än att jag hade ont. Så fick jag feber, men jag tänkte att det var nog inte så bråttom. Först skulle jag skicka ungarna till skolan, så skulle jag göra några andra saker och sedan kunde jag kanske ringa sjuktaxi. Hm, ja, det blev över en vecka på sjukhus ...
  • josi83
    lövet2 skrev 2021-03-12 22:48:19 följande:
    Ta det på allvar! Det gjorde inte jag, för jag hade haft njursten flera gånger tidigare utan att det hände något värre än att jag hade ont. Så fick jag feber, men jag tänkte att det var nog inte så bråttom. Först skulle jag skicka ungarna till skolan, så skulle jag göra några andra saker och sedan kunde jag kanske ringa sjuktaxi. Hm, ja, det blev över en vecka på sjukhus ...
    Usch, det låter verkligen inte roligt. Vad var det för komplikation som gav feber?

Har hört (eh läst) så många skräckhistorier om njursten nu när jag försöker lista ut vad detta är, så jag kommer definitivt att ringa vid eventuell försämring.
  • lövet2
    josi83 skrev 2021-03-12 23:05:26 följande:
    Usch, det låter verkligen inte roligt. Vad var det för komplikation som gav feber?

Har hört (eh läst) så många skräckhistorier om njursten nu när jag försöker lista ut vad detta är, så jag kommer definitivt att ringa vid eventuell försämring.
    Alltså, jag har haft njursten åtminstone 15 gånger, och det gör ont. Självklart. Ett par gånger har stenen gått rakt i genom på bara några timmar. Smärta, urinträngningar, lite blod och sedan har det varit klart.
    Så har det varit stenar som kanske varit lite större. Det har tagit flera dagar innan de kommit ut, men större delen av tiden har stenen legat stilla och det har inte varit så farligt ändå. Jag har t o m kunnat jobba.
    Den gången när jag blev riktigt sjuk, då var stenen stor. 5 eller 6 mm i diameter (minns inte riktigt). Den var för stor och satt fast och till slut blev området infekterat. När stenen suttit fast i nästan 3 veckor, då fick jag blodförgiftning. Eftersom jag inte åkte in direkt, så hann jag bli rejält sjuk.

För mig är inte njursten särskilt dramatiskt. Jag var 16 år första gången och jag får ett njurstensanfall med 1-2 års mellanrum. När man vet vad det är och vad man ska vara uppmärksam på, då är det mest irriterande.
  • josi83
    lövet2 skrev 2021-03-12 23:19:02 följande:
    Alltså, jag har haft njursten åtminstone 15 gånger, och det gör ont. Självklart. Ett par gånger har stenen gått rakt i genom på bara några timmar. Smärta, urinträngningar, lite blod och sedan har det varit klart.
    Så har det varit stenar som kanske varit lite större. Det har tagit flera dagar innan de kommit ut, men större delen av tiden har stenen legat stilla och det har inte varit så farligt ändå. Jag har t o m kunnat jobba.
    Den gången när jag blev riktigt sjuk, då var stenen stor. 5 eller 6 mm i diameter (minns inte riktigt). Den var för stor och satt fast och till slut blev området infekterat. När stenen suttit fast i nästan 3 veckor, då fick jag blodförgiftning. Eftersom jag inte åkte in direkt, så hann jag bli rejält sjuk.

För mig är inte njursten särskilt dramatiskt. Jag var 16 år första gången och jag får ett njurstensanfall med 1-2 års mellanrum. När man vet vad det är och vad man ska vara uppmärksam på, då är det mest irriterande.
    Ok. Ja det är irriterande! Känns just nu mest som en lite starkare mensvärk, att det sticker/bränner i sidorna samt lite illamående. Hoppas att jag klarar mig från det värsta, om nu diagnosen stämmer.
  • Anonym (Mette)

Har liknande symtom men utan diagnos.

Läste att man kan ta följande på tom mage:

Olivolja med pressad citron, några ggr/dag.

Det kan hjälpa stenarna på vägen ut.

• josi83
    Anonym (Mette) skrev 2021-03-13 19:11:53 följande:

Har liknande symtom men utan diagnos.

Läste att man kan ta följande på tom mage:

Olivolja med pressad citron, några ggr/dag.

Det kan hjälpa stenarna på vägen ut.

Ok. Ja det kanske inte kan skada...
    Själv tänker jag kontakta VC på måndag om läget fortfarande är detsamma då. .
  • Anonym (Mette)
    josi83 skrev 2021-03-13 20:14:58 följande:

Ok. Ja det kanske inte kan skada...

Själv tänker jag kontakta VC på måndag om läget fortfarande är detsamma då. .

Sen är det ganska känt att en 5-dagarskur inte botar infektionen. Doserna är låga också. Har man antibiotika skulle jag rekommendera att man kanske ser om det hjälper att höja dosen. Många får besvär gång på gång och behöver 2-3 veckor antibiotika. Tyvärr är läkarna för restriktiva med att skriva ut så man får 10 st 5-dagarskurer per år istället för en ordentlig kur
  • josi83
    Anonym (Mette) skrev 2021-03-14 12:59:01 följande:
    Sen är det ganska känt att en 5-dagarskur inte botar infektionen. Doserna är låga också. Har man antibiotika skulle jag rekommendera att man kanske ser om det hjälper att höja dosen. Många får besvär gång på gång och behöver 2-3 veckor antibiotika. Tyvärr är läkarna för restriktiva med att skriva ut så man får 10 st 5-dagarskurer per år istället för en ordentlig kur
    Ja, fast nu visade både snabbsänkan och urinstickan normala värden, dvs att jag inte har någon infektion i kroppen...
  • josi83
    lövet2 skrev 2021-03-23 21:07:07 följande:

Hur har det gått för dig, TS?

Har fortfarande ont på samma sätt, men möjligtvis lite mildare. Inte sämre i alla fall :) Var inne på skiktröntgen (DT) idag, så får se hur lång tid det tar att få svar...
Svar på tråden Njursten eller ngt annat?