• Gameof­throne­s
    Sat 13 Mar 2021 14:19
    3083 visningar
    11 svar
    11
    3083

    svart nedtrampat kaninbajs = diarre?

    Det låter som nattavföring.

    Man märker om kaninen mår dålig i magen.

    Byter man foder kan man successivt blanda lite i det "gamla" för hålla magen mer i trim och vänja magen.

    Men det är jag det. Så gör jag iaf.

  • Gameof­throne­s
    Sat 13 Mar 2021 18:23
    #5
    Kreatima skrev 2021-03-13 18:06:43 följande:

    Ja vi hade börjat ge pellets för några dagar sen, har inte gett det innan (uppfödaren gav en annan pellet) så jag kanske bör pausa pellets och endast låta han äta hö? 


    Jag vet inte vad ni har för pellets utan ge den som har mest näring i. I detta läge tycker jag att du ska ta en pause eller blanda gamla pellets med nya ta lite av varje. Det som känns bäst för dig.

    Mina/ barnens kaniner äter direkt ifrån rumpan när det är nattbajset. Vet inte hur andra kaniner gör men våra äter ifrån rumpan direkt. Det är mkt näring i det.

    Hö ska finnas 24/7. Bra för hålla tänder och mage i trimm. Plus deras huvudföda.

    Det är bra om det finns mellanmål. Frukt och sånt. Bra sallad (bladsallad) gurka och isbergssallad har så mkt vatten i.
  • Gameof­throne­s
    Sat 13 Mar 2021 20:06
    #7
    Kreatima skrev 2021-03-13 19:17:17 följande:

    Tack för tipsen!

    Men ska man ge frukt och blad dagligen? Är det inte typ en gång i vekan man ska ge sånt? Kaninen är bara 9 veckor.


    Det är upp till dig hur du vill göra.

    Vi har kaninerna lösa här hemma dem bor i köket. Deras burar är öppna för dem går på lådan och gör sitt. Du går lägga upp hur du vill.

    Barnen har agility (hinderbana) för kaniner dem behöver mer och äta. Dem går ut med kaninerna med koppel.

    Hö är väldigt viktigt att det finns. Bra hö kan man köpa ifrån stall, 4 H gårdar. Finns det bra djurbutiker kan man köpa där med.

    Endel ägare gör lite olika foder och hö, ger bladgrönsaker, fruktbitar då och då.

    Men vi ger foder frukost, lunch bladgrönsaker, kvällen samma. Byter vatten vid varje tillfälle. Helgen ger jag mer frukt bladgrönsaker. Hö 24/7.

    Sommaren byter jag vatten och lägger isbit i. Så det håller sig kallt lite längre.
  • Gameof­throne­s
    Sat 13 Mar 2021 23:14
    #9
    Kreatima skrev 2021-03-13 22:07:48 följande:

    Ok vad bra att veta, jag trodde inte man fick ge bladgrönsaker dagligen!

    Har du några bra tips på hur man får de att gå på lådan? Min kanin är nu 9 veckor och jag har en låga i buren med kattsand i. Den har jag ställt under höet då den verkar bajsa mycket när den äter. Men det är ändå ganska mycket bajs i resten av buren och även när han springer runt i lägenheten så har han både kissat och bajsat på mattan. 

    Hur gör man de rumsrena och hur gör man så att de lär sig att inte gnaga på kablar och sånt. Dvs kan man lätt lära de vad de får och inte får göra? För den dagen den börjar röra sig mer fritt (nu är den mest på mattan i vardagsrummet den gillar inte golvet) så vill man ju kunna slappna av och inte behöva hålla koll på den varje minut :) Hur gjorde ni? 


    Är det första gången ni har kanin? Nyligen skaffat en då ska kaninen boa in sig först i nga dgr utforska sin bur, jag tycker själv att det är bra om man lägger kaninen bakspluttar ibkaninens låda och försöka få kisset där också åtminstone lukten. Pluttarna är lätt och få dit.

    Man ska egentligen låta kaninen vara "ensam" och känna dig hemma nga dgr. Du ska leva som vanligt prata med den och känna igen era/din röst.

    Klappa den och mysa med den låt den få känna era dofter genom klappa och mysa. Kaniner generellt gillar inte golv. Köpte fina bra mattor som man kan dammsuga upp lätt på i köket. Har det som underlag i burarna. Inte spån. Det blir extrajobb. Har långpälsade kaniner så spån är uteslutet. Har ni äppelträd som ni kan knipsa av det gillar kaniner. Trimmar tänderna. Dem växer hela tiden. Så bra hö och kvistar är bra. Inte björk på vintertid dem är giftiga då.

    Det kan vara så att ni kanskr har för lite hö? Äter kaninen hö för övrigt? Hur länge har ni haft den?

    Asså uteslut aldrig hö. 80-90 %ska den äta 20%annat gott och nyttigt. Inte stenfrukter det är giftigt.

    Lägg Pluttarna i deras låda varje dag så den fattar tillslut. Brukar gnugga lite lätt med vinäger med kiss om den har kissat på golvet. Eller med citron gnugga lite lätt. Så den inte kissar där igen på samma ställe. =) ha tålamod. Hona eller hane?
  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Mar 2021 15:47
    #11
    Kreatima skrev 2021-03-14 19:58:34 följande:
    Tack för tips!
    Ja det är första gången vi har kanin. Den har bott ett par veckor nu hos oss och vågar komma fram och till och med hoppa upp i våra knän. Men lyfta är jättesvårt, han sprattlar som bara den. Hur vänjer man de med det? Det är en hane. 

    Ja jag lägger bajset i toaletten. Har ställt toaletten under höet, men det kanske är fel? Ska den stå någon annanstans tycker du? Ha en toa utanför buren också fick jag tips om?

    Vi har spån i buren, vad intressant att du har matta. Men hur fungerar det? Kissar de aldrig på den? Om ja lade in matta skulle jag ju få tvätta den dagligen så spån känns ju lättare att rensa lite varje dag. 

    Ja jag gav den en pinne från ett körsbärsträd, det verkade den gilla, ska ge fler sådana. 

    I toaletten har vi kattsand, gjorda av papper tror jag det är. Vad har ni i kaninernas toalett?

    Du skriver att era är frigående, innebär det att de skuttar runt helt fritt hela dagen och att ni stänger in de i buren på natten? Eller kan de ha buren öppen jämt, även när ni inte är hemma? Hur gör ni med kablar och sådant? Vår lilla kanin vill nu hoppa upp på datorbord och gnager lite på det mesta. Kan man verkligen lära de "nej" och vad de inte får göra? Går det? 
    Förlåt för sen återkoppling.

    Kaniner har det lite svårt för höjder, dem är bytesdjur. Och har många fiender, som tar dem tex rovfåglar. Det är genetiskt. Endel kaniner sprattlar inte, många herreans kanner gör det. Va stadig på handen och ta kaninen direkt i famnen och släpp inte den på hög höjd utan huka dig ner och lägg/ställ kaninen på golvet eller där du vill ha den.

    När dem va okasrerade kissade dem nångång, men tog bort det me skvätt ättika och citron. gnuggade. Jag kan inte ha spån för kaninernas päls dem är teddypälsade extremt mkt päls. Så vi har mattor. (Lättstädade) Lägg gärna ovanför höet och brevid kanske? Mina barns kaniner gnager på hö ibland när dem går på toan. Vi har en låda och ovanför den så har vi en höhink eller hur jag ska säga, för em är det naturligt att gnaga och bajsa, kissa samtidigt. 

    Det är bra, Men ge inte stenfrukter... 

    Vi har en varin i deras kaninhus och en gemensam på golvet. Med kattsand. 

    Vi har dem lösa i köket och sätter in dem under natten i deras kaninhus =)

    Ja, oOja, så fort du ser att dem är på väg så säg nej, det går tålamod... Nej, nej, 

    Två utav kaninerna har inte alls varit intresserade av sladdar. Men den tredje är nyfiken ibland, så inga sladdar i köket. därför vi ger honom extra pinnar när vi tar in dem för kvällen. Han kommer ifrån annan uppfödare och dem andra två från en annat håll en bra sådan. =)

    Skriv ett PM till mig om du vill Här på FL. 

    Kanin i fokus är en bra sajt, är där då och då =)
Svar på tråden svart nedtrampat kaninbajs = diarre?