• linnea12533

    Vikt hos barn på drygt 2 år

    Vad väger era 2-åringar?

    Min dotter vägde 12,1 på kontroll vid 2 års ålder. Då hade hon bara ökat från 11,8 vid 18-månaders kollen.

    Tycker det borde va alldeles för dålig viktuppgång men enligt BVC var det ingen fara.

    Hur mycket har era barn ökat på halvåret mellan 18-24 månader?

  • Svar på tråden Vikt hos barn på drygt 2 år
  • Mortiscia80

    Det finns viktkurvor på nätet! Där ser du normalspannet och om ert barn ligger under kurvan. Vi fick höra att så länge barnet utvecklas enligt sin egen linje var det ingen fara, så länge den inte var för långt avvikande från normen så klart.

  • S23

    I preglife kan du också få en viktkurva.

    Vår dotter väger 12,2 och samma ålder. Vägde dock 11,4 vid 18 månader

  • Jag är bara jag

    Vi gick inte vid 2 för det gör man inte här utan vid 2,5. Men han vägde exakt samma vid 18 månader och 3 kg mer 1 år senare så vad kan det ha varit vid 2...? Han har ökat 10 cm. på längden så ett mellanslag blir max 13. 

  • Ariellan

    Min 2.5 åring väger 12.4, vägde 11.8 när han vad precis 2 år. En liten kille helt enkelt.

  • cosinus

    1an vägde 8,2 vid 1 år, 9,8 vid 18 mån och 10,5 tror jag vid 2 år

    3an vägde 7,1 vid 1 år och 9 kg vid 2 år och gissningsvis ganska precis där mellan vid 18 mån.

    De andra två minns jag inte.

    Vikten i sig är ju på inget sätt alarmerande på ditt barn men själva uppgången var ju lite klen men kan ju bero på att barnet varit sjukt. Be om en ny vägning om 2 mån så får du se om det var en tillfällig dipp.

  • Spucks

    Jag förstår inte den där fokus på viktuppgång. Hos bebisar, som växer so fort, klart. Men småbarn? De växer inte så snabbt längre, rör på sig osv. Det är enkelt att se hur barnet mår och de kan uttrycka sig bättre. Så länge barnet mår bra, äter en bra kost, rör på sig och vikten är normalt i förhållande till längden finns det väl ingen anledning att oroa sig.

  • StemDyke

    Jag hittar ingen data äldre än 18 månader. När min son var 18 månader så vägde han 14 kg och var 86 cm lång.

    Idag är han 10 år och väger 32 kg och är 145 cm.

    Vet inte vad det säger, men han är smal och även jämnlång med jämnåriga. Så jag antar att det är normalt!

  • StemDyke

    Jo, nu hittade jag några lösa lappar i boken!

    2 år och nästan 8 månader: 16.7 kg och 96 cm.

    Jag minns även att han var 81 cm vid 1 år, 92 cm vid 2 år och 100 cm vid 3 år. Men jag minns inte vikterna vid de olika åldrarna.


    StemDyke skrev 2021-04-09 13:54:27 följande:

    Jag hittar ingen data äldre än 18 månader. När min son var 18 månader så vägde han 14 kg och var 86 cm lång.

    Idag är han 10 år och väger 32 kg och är 145 cm.

    Vet inte vad det säger, men han är smal och även jämnlång med jämnåriga. Så jag antar att det är normalt!


Svar på tråden Vikt hos barn på drygt 2 år