Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Min dotter blir slagen i skolan. Vart ska jag anmäla?

Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-13 23:25:54 följande:

Jag misstänker att min dotter blir misshandlad av sin lärare i skolan. 

Kan jag anmäla till soss, eller ska jag gå direkt till polisen?

Du ska gå till polisen. Och dessutom ska du prata med rektor på skolan så klart, därefter kontakta SI oavsett. Du får inte vara konflikträdd i det här läget, det är din dotters säkerhet det handlar om! Och eventuellt andra barns också!

Om du pratar med polisen lägger de ner utan bevis, men om du inte pratar med rektorn så vet de inte vad som händer och den där personen kan fortsätta på precis samma sätt!

Jag skulle föreslå att du skickar med din dotter någon form av inspelningsapparat som hon klarar av att hantera, t ex en diktafon. Hon kan ha den i bänken eller i fickan, testa först så det hörs bra bara. Om inget händer spelar man bara över dagens lektion. Och det är lagligt att använda dessutom.
  • Anonym (E)
    Ess skrev 2021-03-14 10:22:02 följande:
    Det första jag gjort hade varit att prata med läraren och höra hens version av det som hänt.
    Jag har svårt att tro att en som jobbar som lärare verkligen slår ett barn regelbundet.
    Det skulle inte förvåna mig om det finns bittra gamla kärringar av "gamla stammen" som inte fattat att barnagan avskaffades -86, likväl som frustrerade unga nyare lärare som inte vet hur de ska hantera barn. Titta bara på hur många som agar sina egna barn, utan att ens fatta att det är misshandel.
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 10:36:59 följande:

Är ni säkra på att jag inte ska anmäla till soss då?

Hittade denna information från Socialstyrelsen.

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/barn-och-unga/barn-som-far-illa/

D
    et står att alla rekommenderas att anmäla misstankar att barn far illa till socialtjänsten.

Borde jag inte göra det då? Kanske kan de anmäla till polisen då? Eller prata med läraren?

Du har missförstått. Det är tvärtom, om skolan misstänker att ett barn far illa i hemmet så har de skyldighet att anmäla.
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 10:36:59 följande:

Är ni säkra på att jag inte ska anmäla till soss då?

Hittade denna information från Socialstyrelsen.

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/barn-och-unga/barn-som-far-illa/

D
    et står att alla rekommenderas att anmäla misstankar att barn far illa till socialtjänsten.

Borde jag inte göra det då? Kanske kan de anmäla till polisen då? Eller prata med läraren?

Eller om du själv t ex skulle misstänka att en bekants, släktings, grannes osv barn far illa i hemmet, då anmäler du till soc.

Men skolan är inte vårdnadshavare för ditt barn, och det är därför du inte kan göra en orosanmälan gentemot dem.
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 10:50:30 följande:
    Står inget om att det måste vara vårdnadshavare som begår det hela. Det står att man ska anmäla till socialtjänsten om man misstänker att ett barn far illa. Då borde jag väl anmäla till socialtjänsten? 

"Alla rekommenderas att anmäla misstankar om att barn far illa till socialtjänsten."
    Nej det står inte uttryckligen men det är iaf vad som avses i de flesta fall. Det kan så klart vara ett utplacerat barn eller många andra situationer men det är iaf inte i skolan som menas. Det som menas är de som har hand om barnet. Vårdnadshavare eller inte. Och ditt barn bor inte i skolan.
  • Anonym (E)
    Ess skrev 2021-03-14 10:54:53 följande:
    Jag tycker det verkar så konstigt vagt alltihop.
    Jag har äldre släktingar som fått linjalen över fingrarna/händerna när de gick i skolan, och det lämnade märke. OBS, det var på den tiden det var tillåtet.
    Jag tror inte att "slagit" är sanningen här.
    Ja det finns all anledning att ifrågasätta informationen som ts fått, ingen tvekan om den saken. Å andra sidan ska man som förälder alltid ta sånt på allvar. Om det visar sig vara helt felaktigt får man åtminstone tyst på ungens lögner så hon kanske fattar att man inte kan säga vad som helst om vem som helst.
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 12:40:22 följande:
    Tycker alla säger så olika här. Vissa säger att man ska anmäla till polisen, andra att man ska pratar med läraren, eller rektorn. Ytterligare andra att man ska kontakta soss. På den där länken från Socialstyrelsen står det ju att man ska kontakta soss om man misstänker att barnet far illa. Jag vet inte vad jag ska göra, då jag aldrig varit med om något sådant här. Tänker i vart fall inte kontakta läraren. Det känns inte lämpligt, för vad kommer hon göra då? Det blir olämpligt och dessutom känns det som jag utsätter mitt barn för fara. Risken är ju också att rektorn står på samma sida som läraren. Känns som valet står mellan soss eller polisen. Man kan ju börja med att ringa soss och höra hur de tänker kring det hela. Det kan ju inte vara fel? Säger de åt mig att jag ska kontakta polisen så gör jag det. Jag gör det imorgon måndag. 
    Men du förstår ju inte vad vi säger, det är därför du blir förvirrad.

Läraren - Ja du kan prata med människan, men hen kommer ju bara förneka oavsett.
    Rektorn - SKA du prata med, du kan inte räkna med att hen står på lärarens sida och undvika ditt ansvar där, andra barn kan också vara utsatta!
    Soc - Har inte med saken att göra, såvida du inte behöver stöd i ditt eget föräldraskap.
    Polis - Naturligtvis en polisanmälan om någon slår ditt barn.
    Skolinspektionen - Ifall rektor inte tar dig/er på allvar och vidtar tillräckliga åtgärder. Kanske en anmälan i vilket fall.
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 13:06:43 följande:
    Andra säger att man absolut INTE ska kontakta läraren eller rektorn då det kan försvåra polisens utredning. För då blir ju läraren förvarnad. 

På Socialstyrelsens hemsida står det att man ska kontakta soss om man misstänker att barn far illa. Tolkar det som att alla kan anmäla, även föräldrar. 

Skolinspektionen utreder väl inte våldsbrottslighet, utan endast pedagogiska brister, så dit tänker jag inte vända mig. 
    Jag räknade upp vad du kan eller borde göra, det är valfritt om du pratar med läraren men personligen tycker jag det är en dålig idé (eftersom hen naturligtvis inte kommer att erkänna brott) och andra tycker att du borde ta den kontakten som ett första steg, antagligen för att det är vad man brukar göra vid konflikter i skolmiljön. Du gör som du vill.

Jag och andra har redan förklarat för dig flera gånger, försök ta in detta: om en lärare slår dig så har socialförvaltningen ingenting med det att göra. De handlägger privata ärenden, alltså sådant som rör t ex hemmiljön eller var barnet nu bor. De har ingenting att göra med om ett barn blir slaget i skolan. När de talar om barn som far illa så menar de i den privata sfären. Förstår du? Jag vet inte hur mycket tydligare än så jag kan vara.

Skolinspektionen utreder inte brott, de utreder skolor. En lärare som slår elever är olämplig och naturligtvis behöver SI ta en titt på hur en sådan skola sköts. Det kan finnas fler lärare, rektor kanske har fått liknande signaler förut men ignorerat, det handlar också om förebyggande arbete.
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 13:06:43 följande:
    Skolinspektionen utreder väl inte våldsbrottslighet, utan endast pedagogiska brister, så dit tänker jag inte vända mig. 
    Tycker du att det är ok att lärare misshandlar elever? I så fall, prata inte med SI, men då kan du lika gärna låta bli att göra en polisanmälan också.
  • Anonym (E)

Och som tillägg: om en lärare slår elever så är det absolut en pedagogisk brist!!

• Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 13:31:29 följande:
    Ja, jag kontaktar socialen och pratar med dem. Jag upplever att barnet inte alls mår bra av det här nu när vi befinner oss hemma. De kan säkert ge mig råd om jag ska kontakta skolan, polisen eller kanske både och. Polisen borde absolut kontaktas. Så mycket har jag förstått, men känner mig väldigt tveksam till att kontakta skolan för att de ska utreda sig själva. Jag tror inte det ger något, snarare risk att något förvärras. Det kan väl inte vara fel?
    Snälla ts förstår du inte vad vi skriver till dig? Soc ringer man när barnet far illa i HEMMET, t ex blir misshandlat av dig eller den andra föräldern. Inte att ett barn mår dåligt för något som händer utanför hemmet! Inte för att en lärare kanske slår, eller att hen blir mobbad i skolan, eller för att hen missade bussen, eller för att favorithockeylaget förlorade så hen mår dåligt av en eller annan orsak.

Med "far illa" menas fysisk och/eller psykisk misshandel men också sådant som sexuella övergrepp eller allmän försummelse som att utsättas för en ohygiensk miljö, att inte tas om hand ordentligt med mat, kläder och annat. Eller om det förekommer droger, alkoholism, misshandel av vuxna eller kriminalitet i hemmet.

Inte för att en lärare eventuellt slår hen i skolan.

Men ring till dem så kanske du förstår bättre när de förklarar detta för dig. Det är inte alla som kan ta till sig skriven text.

Och självklart ska du ringa skolan! Oavsett så måste du ändå ge dem en chans att få veta detta, särskilt om polisanmälan läggs ner är det jätteviktigt så klart att de får reda på om en anställd eventuellt slår barnen!! så JO det är fel om du struntar i alla andra barns utsatthet, bara för att du tror att de håller varandra om ryggen, fast du inte ens har belägg för det!
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 14:53:53 följande:
    Vet inte om jag försöker hitta varje ursäkt för att slippa. Har väl tidigare bara tänkt att det är hemskt om man polisanmäler någon som är oskyldig som sedan känner sig utpekad. Hon kommer ju trots allt vara min dotters lärare för flera år framåt. 
    Det är väl värre om du låter henne fortsätta slå ditt barn....?
  • Anonym (E)
    Anonym (Annika) skrev 2021-03-14 17:25:57 följande:
    Du ska inte kontakta socialen eller skolinspektionen. Det är helt fel ställen för detta ärende. (Precis som du inte heller ska kontakta Försäkringskassan, Hemvärnet, Lärarförbundet eller Skolverket)
    Skolinspektionen är just till för sådana här kränkningar!
  • Anonym (E)
    Anonym (Annika) skrev 2021-03-14 17:45:15 följande:
    Fast inte som första instans, när man inte ens har pratat med någon på skolan...
    I alla fall inte om man vill lösa det så snabbt som möjligt. Vill man skapa mycket byråkrati och att det ska ta lång tid är det ju en bra idé.

Om det däremot varit så att mamman redan varit i kontakt med skolan, de förnekar alla problem, andra föräldrar säger samma sak, skolan ignorerar dem också, osv, så är det rätt ställe.
    Vill man stoppa skolan från att ha en misshandlande lärare anställd så jo, då pratar man med SI om inte skolan löser det på egen hand. Så ja, först säkert ett samtal med rektor men det beror ju väldigt mycket på fortsättningen om man pratar med SI eller inte. Ts verkar ju ändå tro att rektor kommer hålla läraren om ryggen och isf lär det ju behöva bli så att man tar det vidare.

Det var inte så du framställde det, du skrev uttryckligen att man inte tar en sån här sak till SI. Ingen gråskala, inget alls om att man skulle gå dit ifall skolan förnekar alla problem osv.
    Anonym (Annika) skrev 2021-03-14 17:25:57 följande:
    Du ska inte kontakta socialen eller skolinspektionen. Det är helt fel ställen för detta ärende. (Precis som du inte heller ska kontakta Försäkringskassan, Hemvärnet, Lärarförbundet eller Skolverket)
  • Anonym (E)
    pyssel skrev 2021-03-14 18:23:15 följande:
    Men varför ska du ringa socialtjänsten? De sysslar inte med tillsyn av skolor. Det är inte ens samma nämnd och förvaltning.
    Ts har läst på deras hemsida att man har skyldighet att anmäla om ett barn far illa men fattar inte att det handlar om hemmiljön och inte skolan, men ts fattar inte det fast vi är flera som sagt det flera gånger... Låt henne, de kanske kan nå fram.
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2021-03-14 19:08:32 följande:
    Så du skulle aldrig tro att ditt barn som litet om det kom hem och sa det blivit slaget, att det kanske handlat om nat som hänt i misstag, utan du skulle dra på stora trumman direkt med anmälan och låta myndigheterna utreda vad som hänt? Tänk om det var ett litet rum och mycket grejjor och nåt ramlat på barnet eller läraren vände sig om och råkade knuffa till barnet, eller whatever. Barn kan faktist forvränga saker, medvetet eller omedvetet. Klart man som forälder ska ställa fragor till sitt barn med syftet att ta reda på vad som Faktist hänt, inte bara när och var.
    TS säger ju att det här har hänt upprepade gånger, inte bara ett enda tillfälle.
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 21:01:42 följande:
    Jag skulle tro att Polisen kontaktar den misstänkta först. Sedan möjligen huvudman som i sin tur får kontakta rektorn. 
    Och hur många veckor tror du att det tar? Eller dagar? De har liksom annat att göra också så om du ringer imorgon kommer de iaf knappast prata med läraren då eller på tisdag, om du förstår.

Ska du hålla ditt barn hemma tills de pratat med läraren? Och ska du prata med rektor efteråt då, förklara varför barnet varit hemma och först då kräva att läraren tas ur tjänst, eller åtminstone inte ska ha med ditt barn att göra?
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 21:59:23 följande:
    Det får väl polisen ta ansvar för? Jag kan inte ta ansvar för om de jobbar långsamt. Den här läraren har jobbat i många år ändå. Jag tror inte att det är bra att det sprider sig på skolan att läraren är misstänkt, innan polisen kontaktat läraren.
    Nej men du får ta ansvar för att din dotter går i skolan så klart. Så du ska alltså låta henne gå i skolan som vanligt i väntan på polisen? Du släpper henne medvetet ensam med en person som ni anmäler för misshandel? Orosanmälan är på sin plats i så fall, gentemot er familj.
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-15 11:30:19 följande:
    Nu har jag anmält till polisen. Det kändes jättebra och fick lämna en utförlig redogörelse för vad som har hänt. En utredningsledare kommer ta kontakt med mig och läraren. Och - nej, jag kommer inte att att sända in en orosanmälan på mig själv för att jag låter henne gå till skolan. Som förälder har man dessutom ingen sådan anmälningsplikt. 
    Du förstår tydligen inte skriven svenska. Jag menade så klart inte att du skulle anmäla dig själv.

Du är väldigt motsägelsefull. Om du tror på din dotter borde du inte ha henne i närheten av den där läraren.
Svar på tråden Min dotter blir slagen i skolan. Vart ska jag anmäla?