Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 13:31:29 följande:
Ja, jag kontaktar socialen och pratar med dem. Jag upplever att barnet inte alls mår bra av det här nu när vi befinner oss hemma. De kan säkert ge mig råd om jag ska kontakta skolan, polisen eller kanske både och. Polisen borde absolut kontaktas. Så mycket har jag förstått, men känner mig väldigt tveksam till att kontakta skolan för att de ska utreda sig själva. Jag tror inte det ger något, snarare risk att något förvärras. Det kan väl inte vara fel?
Snälla ts förstår du inte vad vi skriver till dig? Soc ringer man när barnet far illa i HEMMET, t ex blir misshandlat av dig eller den andra föräldern. Inte att ett barn mår dåligt för något som händer utanför hemmet! Inte för att en lärare kanske slår, eller att hen blir mobbad i skolan, eller för att hen missade bussen, eller för att favorithockeylaget förlorade så hen mår dåligt av en eller annan orsak.
Med "far illa" menas fysisk och/eller psykisk misshandel men också sådant som sexuella övergrepp eller allmän försummelse som att utsättas för en ohygiensk miljö, att inte tas om hand ordentligt med mat, kläder och annat. Eller om det förekommer droger, alkoholism, misshandel av vuxna eller kriminalitet i hemmet.
Inte för att en lärare eventuellt slår hen i skolan.
Men ring till dem så kanske du förstår bättre när de förklarar detta för dig. Det är inte alla som kan ta till sig skriven text.
Och självklart ska du ringa skolan! Oavsett så måste du ändå ge dem en chans att få veta detta, särskilt om polisanmälan läggs ner är det jätteviktigt så klart att de får reda på om en anställd eventuellt slår barnen!! så JO det är fel om du struntar i alla andra barns utsatthet, bara för att du tror att de håller varandra om ryggen, fast du inte ens har belägg för det!