• mari123

Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan

Testar man diet efter diet och inget funkar så kanske man inte låter det ta TID! Att äta mindre för att gå ner i vikt innebär ofrånkomligen att man då och då (rätt ofta) måste välja att avstå mat och vara en smula hungrig! Ger man då upp efter två veckor så....ja då funkar ju ingen diet. Att träna sig till viktnedgång tror jag inte på för då blir man ännu hungrigare, men det är ju ALDRIG fel att röra på sig!

• mari123
    Anonym (Ö) skrev 2021-03-16 05:30:47 följande:
    Håller med. Hade ett vitt kvartal och rasade i vikt.
    Ja i allt vad viktminskning gäller så handlar det om att avstå! DÄR är pudelns kärna. Dieter hit och dit, tips och råd från olika "gurus"....och när man kokar ner allt så handlar det om att äta mindre och dricka mindre alkoholhaltiga drycker. Inte svårare än så men ACK så svårt för vi  lever ju bara en gång..
  • mari123
    Aliona skrev 2021-03-16 06:36:14 följande:

TS, jag tycker att det är toppen att du är beredd att börja träna ordentligt! Lyssna inte på alla de som säger att man inte kan träna sig till bättre vikt - det kan man visst! De har rätt i att man inte kan kompensera mycket och dålig mat med träning, men träning behövs. Kroppen blir starkare, och träning kan få balans på saker i kroppen som gör att man går upp i vikt, inklusive depression. Är du ute och går en kvällspromenad istället för att sitta framför teven och äta godis så kommer du att gå ner i vikt. Tränar man ordentligt så brukar man få bättre motivation att äta bättre och mer lagom, helt enkelt för att det är himla jobbigt att träna om man har överätit skräpmat innan.

Så hitta träningsformer som du gillar, gärna olika, och se till att komma till skott varje dag så kommer nog resten att lösa sig!

Så när man kokar ner ditt resonemang så handlar det ändå i slutändan om kosten? Det ENDA man måste träna på riktigt för att bli smal och "fit" är att lära sig utstå hunger och "cravings" och inte falla tillföga. Enkelt och simpelt men så svårt. Jag är smal och närmast underviktig och jag vill inte bli fet. VARJE dag måste jag säga NEJ till mig själv. IOFS kan jag unna mig en chokladkaka då och då men det gör jag inte.
  • mari123
    Aliona skrev 2021-03-16 06:50:57 följande:

Du frågade också efter träningstips nu när gymen är stängda. Här är några:

Springa - oslagbart! Googla tex from coach to 5k eller andra nybörjarprogram som varsamt får dig i form.

Långpromenader i stan, parken, skogen eller stranden. Dra med en kompis från din Covid-bubbla och umgås medan ni går någon eller några timmar.

Cykla. Välj ett utflyktsmål långt borta (15-25 km) och gör det till en heldagaaktivitet på helgen.

Dansa - gör en glad. Hitta dansträning på youtube eller sätt på favoritlåten och dansa loss!

Hoppa hopprep - snabbt och supereffektivt när man vill få in 10 min träning.

Plankan eller squats - också supersnabb effektiv träning. Passa på när du tittar på TV. Börja med några få och öka med 5 sek/st per dag.

Beställ hem gummiband och träna framför teven.

Om du bor i lägenhet, passa på att gå upp och ner för trapportna några gånger varje dag.

I många städer och rekreationsområden finns utegym, öppna trots covid!

Jag har varit året-runt-joggare sedan 30 år tillbaka och när jag började så fattade jag själv att det handlade om att börja försiktigt och sedan utöka träningen. Jag började med 100 steg gående och så 100 steg löpning. Körde det i flera veckor och insåg att det var vägen framåt... Och DET innan datorn ens fanns. Var har det sunda förnuftet tagit vägen? Försvann det med internet?
  • mari123
    Anonym (kcal) skrev 2021-03-16 07:05:49 följande:
    Jag tror att det kan vara skadligt att springa och hoppa hopprep om man har över BMI 50 som TS om jag läste rätt. Det räcker helt enkelt inte med träning i hennes fall.
    Jo men hon kan väl GÅ i alla fall? Så länge man kan ta sig ur sängen och GÅ så är mkt vunnet. Lugna promenader i närmiljön kan göra under för psyket. Nu närmar sig våren och den som inte är ute och möter den går miste om mkt...
Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan