Inlägg från: Anonym (kcal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kcal)

Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan

Räkna kalorier funkar. Du måste bara se till att äta så många kalorier som du kan och ändå gå ner i vikt. Det är lätt hänt att man lägger sig för lågt, 1100 kcal/dag, 1200 kcal/dag...det håller inte i längden. Öka tills du kommer upp i ca -500 kcal/dag. Det är för mig t ex 16-1700 kcal/dag och det orkar man hålla på med en längre tid. Räkna inte med att gå ner mer än 1-2 kg/månad. Det blir ändå 50 kg på ett år. 

Låt det ta tid och stressa inte. 

Mycket och hård träning gör dig hungrigare och därmed svårare att äta mindre. Lagom är bäst. Dagliga promenader är bra, kombinera med styrketräning för att sätta formerna på plats. 

• Anonym (kcal)
    Anonym (kcal) skrev 2021-03-15 16:18:25 följande:

Räkna kalorier funkar. Du måste bara se till att äta så många kalorier som du kan och ändå gå ner i vikt. Det är lätt hänt att man lägger sig för lågt, 1100 kcal/dag, 1200 kcal/dag...det håller inte i längden. Öka tills du kommer upp i ca -500 kcal/dag. Det är för mig t ex 16-1700 kcal/dag och det orkar man hålla på med en längre tid. Räkna inte med att gå ner mer än 1-2 kg/månad. Det blir ändå 50 kg på ett år. 

Låt det ta tid och stressa inte. 

Mycket och hård träning gör dig hungrigare och därmed svårare att äta mindre. Lagom är bäst. Dagliga promenader är bra, kombinera med styrketräning för att sätta formerna på plats. 

räknade förstås fel - tänkte veckor istället för månader.
    Men du går ner en hel del över tid och det du går ner förblir borta! Det är det viktigaste! 
  • Anonym (kcal)
    Aliona skrev 2021-03-16 06:50:57 följande:

Du frågade också efter träningstips nu när gymen är stängda. Här är några:

Springa - oslagbart! Googla tex from coach to 5k eller andra nybörjarprogram som varsamt får dig i form.

Långpromenader i stan, parken, skogen eller stranden. Dra med en kompis från din Covid-bubbla och umgås medan ni går någon eller några timmar.

Cykla. Välj ett utflyktsmål långt borta (15-25 km) och gör det till en heldagaaktivitet på helgen.

Dansa - gör en glad. Hitta dansträning på youtube eller sätt på favoritlåten och dansa loss!

Hoppa hopprep - snabbt och supereffektivt när man vill få in 10 min träning.

Plankan eller squats - också supersnabb effektiv träning. Passa på när du tittar på TV. Börja med några få och öka med 5 sek/st per dag.

Beställ hem gummiband och träna framför teven.

Om du bor i lägenhet, passa på att gå upp och ner för trapportna några gånger varje dag.

I många städer och rekreationsområden finns utegym, öppna trots covid!

Jag tror att det kan vara skadligt att springa och hoppa hopprep om man har över BMI 50 som TS om jag läste rätt. Det räcker helt enkelt inte med träning i hennes fall.
  • Anonym (kcal)
    mari123 skrev 2021-03-16 07:10:52 följande:
    Jo men hon kan väl GÅ i alla fall? Så länge man kan ta sig ur sängen och GÅ så är mkt vunnet. Lugna promenader i närmiljön kan göra under för psyket. Nu närmar sig våren och den som inte är ute och möter den går miste om mkt...
    Sant. Men om jag skulle ha bmi 50 skulle jag väga över 130 kg. Det är extrem fetma. Det kan mycket väl räcka för TS att bara jobba med kosten just nu. Åtminstone tills hon kommer ner under 100. Man behöver inte göra allt på en gång, det är tufft nog att bara börja släppa ifrån sig vikten. 

Jag tror faktiskt mer på terapi och kostrådgivning från vårdcentral/sjukhus i hennes fall. Möjligtvis även operation. 

Men självklart är det fint att kunna njuta av naturen såhär på våren. 
  • Anonym (kcal)
    ErikaMaria77 skrev 2021-03-16 07:42:48 följande:
    För att träna bort en övervikt bör man veta att 1 kg kroppsfett motsvarar ca 7000 kalorier. Det har gjorts ett test hur mycket man måste träna för att bli av med 7000 kalorier, det var en tysk idrottsprofessor initierade tester.
    En medelålders man med övervikt fick börja jogga, medelhastighet 7 km/tim. Det man kom fram till är att du behöver jogga 164 km, fyra maratonlopp alltså, för ETT kilo.

Hur många kilo behöver du gå ner? Hur får du till en livsstil som gör att du inte går upp igen, en livsstil med kost och motion som du kan hålla fast vid resten av ditt liv?
    bloggar.aftonbladet.se/ptthomas/2018/01/sa-langt-behover-du-jogga-att-forbranna-1-kg-fett/
    Om hon väger mer än 130-140 kg behöver hon professionell hjälp att lägga om hela livsstilen från grunden. 

Att springa ett maraton i hennes läge kan vara direkt skadligt. Cykling och simning kan funka då man inte måste bära upp sin egen vikt. 

Därmed inte sagt att det inte går, jag har en släkting som gjorde en viktoperation och gick ner till en mer sansad vikt. Hon är fortfarande överviktig, men mår bra och är rörlig och kan göra allt hon vill göra - cyklar med familjen osv. 
Svar på tråden Träna sig till viktnedgång hur? Beredd att kämpa hårt som fan