• Anonym (Ensamstående)

Jobba 75% + rätt till A-kassa??

Jag har fått en 75%-ig tjänst med start nu på måndag och det känns jättebra.

Finns det nån här som vet om det går att stämpla upp resterande 25% med a-kassan? 
    Är kommunals a-kassa om det är så att det är olika för olika fackförbund.

• Svar på tråden Jobba 75% + rätt till A-kassa??
  • Anonym (Ja)

Ja, så länge du har dagar kvar.

• Anonym (Ensamstående)

Tack snälla! Jag har dagar kvar men vill ju inte bli återbetalningsskyldig även om det låter "logiskt" att få stämpla upp de 25% så kan man ju inte veta exakt vad som stämmer eftersom det kan ändras från år till år och som nu när det är en pandemi 

• Anonym (Ja)

Gäller ju samma som om du stämplar mesta delen av tiden, du kanske råkar få några timmar här och där en vecka men du får ju fortfarande stämpla resten av tiden.

• Anonym (A-kassa)

Grattis till jobbet!

Det är samma regler för alla a-kassor i Sverige. Arbetslöshetsförsäkringen är grundad på en lag.

Har du jobbat heltid innan? Du kan bara stämpla upp om du förlorat ett arbete på heltid och nu fått arbete på deltid.

• Anonym (...)

För att stämpla upp till 100% måste du söka jobb och sträva efter att jobba 100%. Antingen då söka heltidstjänster eller tjänster på 25%. När jag hade en tjänst på 80% var jag tvungen att söka minst 8 jobb/månad. Skitdrygt. Hittade till slut en timanställning där jobbet i sig var betydligt roligare och mer utvecklande än den fasta tjänsten så jag chansade och sa upp mig, fick ett vikariat på heltid efter tre veckor.

• Smörblomman00

Gäller väl fortfarande 75 dagar. Uppstämpling alltså.

• Anonym (...)
    Smörblomman00 skrev 2021-03-17 19:13:51 följande:

Gäller väl fortfarande 75 dagar. Uppstämpling alltså.

60 veckor gäller för min a-kassa numera. Kan skilja sig åt mellan a-kassor, det vet jag inget om.
Svar på tråden Jobba 75% + rätt till A-kassa??