• Seven Costanza

    Namn i stil med Esther?

    Söker rejäla, ståtliga namn, gärna i samma stil som Esther och som fungerar på svenska, engelska och franska. Om det har hebreiskt ursprung är det en bonus. Gillar även Sonja och Elisabeth men de känns inte helt hundra. Har ett kort efternamn så gärna ett längre namn. Några förslag?

  • Svar på tråden Namn i stil med Esther?
  • Litorina

    Sigrid, Valborg, Estrid, Ingeborg, Gertrud (fint på engelska!), Hildegard, Amalia, Amelia, Teresia, Märta, Marta, Stina, Signe, Therese, Emilia, Ellen.

  • ErikaMaria77

    Många av våra vanligaste svenska namn har bibliskt alltså ofta just hebreiskt ursprung. Rut, Sara och Maria t,ex. Ett namn som är i samma stil som Esther kan vara Rebecka, hon var hustru till Isak, Abrahams son. 

  • ErikaMaria77

    Många av våra vanligaste svenska namn har bibliskt alltså ofta just hebreiskt ursprung. Rut, Sara och Maria t,ex. Ett namn som är i samma stil som Esther kan vara Rebecka, hon var hustru till Isak, Abrahams son. 

  • Seven Costanza

    Tack för förslagen hittills! Jag har förstås koll på att Esther är ett bibliskt/hebreiskt namn precis som Elisabeth (Sonja är ryskt och vanligt bland judar så det känns som samma typ av namn som Esther. Sara, Rebecka, Susanna, Hanna och liknande är min egen generation i Sverige så det känns inte rätt. Rut är fint men lite kort. Ellen gillar jag men det är upptaget.

  • hammarhajen

    Lite längre och som fungerar på svenska, franska och engelska... Vad som är ståtligt är ju lite olika som man tycker. Men några spontana tankar:

    Victoria
    Madeleine
    Isabelle
    Christine
    Stephanie 
    Mathilde 

    Alla kan ju stavas på olika sätt, förstås. Tänkte den mest internationella.

  • hammarhajen

    Charlotte är också lite längre och funkar på alla tre språken. 

    Annars om du gillar Ellen, så är Emma, Ellie och Anna ganska likt tycker jag. Funkar också på alla tre språk. Dock är de ju kortare..

Svar på tråden Namn i stil med Esther?