Varje gång jag ser en sån här fråga så tänker jag genast på min högst personliga, ovetenskapliga, ständigt pågående tvillingstudie i ämnet. Jag har nämligen en tvillingsyster och vi har nästan 20 kg viktskillnad mellan oss. Vi är enäggstvillingar, så vi har samma gener. Jag vet att genetik är mer komplext än så, men ändå. Vi har vuxit upp tillsammans, så vi har samma kunskaper/erfarenheter/lärdomar med oss hemifrån. Vi är lika långa och har alltid varit. Ändå har jag ett bmi på 18.6 och hon på 24.9. Varför? Här är mina observationer som jag tror bidrar till varför. Kanske kan det hjälpa dig, TS, jag vet inte.
Mycket och sällan vs lite och ofta. Redan i början av tonåren, när syrrans vikt började sticka uppåt jämfört med min var det stor skillnad på hur vi åt. Hon var duktig och rejäl och åt frukost, lunch och middag. Ibland skippade hon lunchen i skolan och åt ett rejält mellanmål när vi kom hem istället. Men det var i regel inget snacksande mellan målen och det var ordentliga portioner. Inte nödvändigtvis i överkant, utan ungefär som tallriksmodellen säger. Hon gör likadant idag, men lite mer att det blir mellanmål och lunch. Jag å andra sidan gjorde/gör inte annat än äter. Jag äter innan jag går upp ur sängen, sen äter jag frukost, sen äter jag något litet mellan frukost och lunch och sen äter jag lunch, och sen äter jag något mellan lunch och middag och sen äter jag något mellan middag och sängdags och sen äter jag något litet i sängen innan jag somnar. Jag äter många, små portioner spridd över hela min vakna tid. Mamma brukade fråga hur jag jämt kunde vara hungrig, men jag är ju nästan aldrig hungrig eftersom jag äter jämt.
Olika saker på tallriken. Även här skiljer vi oss en del. Vi är båda lite meat-n-potato-kind-o-gals som farmor säger, men syrran kämpar med sin vikt och tar till massa lättprodukter och substitut och snabbalternativ medan jag äter mer fullfeta och rena produkter. Delvis beror det så klart på att jag har mer tid till att göra det. Hon har inte tid att stå och rulla ett kilo köttbullar gjorda på 5 ingredienser, så det blir lätt mamma scans om exemplet förstås. Jag äter också mer grönsaker och mindre spannmålsprodukter än hon. Hon käkar potatis med lite ärter och majs och någon paprikaring eller tomatskiva, jag äter tomat och paprika med lite potatis, ärter och majs. Jag har ett par teskedar smör på mina grönsaker, hon har en rejäl klick lättmajonnäs Hon brukar skämta om att jag äter pålägg med bröd istället för bröd med pålägg.
Olika val i godishyllan. Detta var supertydligt när vi fick börja köpa vårt fredag/lördagsgodis själva. Om vi hade 50 kronor var så köpte hon en vanligt stor chokladkaka, en påse chips och dipp. Jag köpte en lite choklad, en påse rädisor, en påse nötter och dipp. Många av mina småmål idag är just liknande saker. Rädisor, morötter, nötter och så.
Olika rörelsemönster. Jag har alltid rört mig mer än syrran. Inte stora saker som att jag gymmar och hon inte. Där är det faktiskt tvärt om. Jag har alltid pillat, eller jag ska kalla det. Smårörelser. Hon kan sitta blick stilla, det gör inte jag. Jag sträcker på mig, byter ställning, trummar med fingrarna, vickar på fötterna, håller på. Jag använder händerna till saker hela tiden. Jag kan inte bara sitta och titta på en film, jag ritar, syr, pysslar alltid samtidigt. Sen är det förstås de stora sakerna också. När vi var 14 och skulle fylla 15 var det enda syrran ville ha en moped. Gud vad hon längtade efter att få den där mopeden. Jag ville ha en mountainbike. En svartlila med 21 växlar. Vi fick båda vad vi önskade oss och det sitter i idag. Hon tar bilen när hon ska någonstans, jag tar cykeln om jag inte ska väldigt långt eller få hem något otympligt eller riktigt tungt.
Det här tror jag är de bidragande orsakerna i skillnaderna mellan just oss. Jag vet inte om min syster skulle gå ner i vikt om hon började göra som jag, men kanske.