• Anonym (Löv)

Sammandragningar v 18, hjälp!

Tisdag kväll när jag la mig så började jag få sammandragningar. Inga smärtsamma men magen blev hård och de var regelbundna med 3-5 min mellan. Fjärde barnet och har aldrig tidigare haft tendens till tidiga sammandragningar så jag blev jätteorolig.

Jag somnade iaf och vaknade vid 00 tiden och hade fortfarande sammandragningar. Gick på toa och gjorde nr 2 för att sedan fortsätta med detta totalt 9 ggr under natten. Blev jätterädd det skulle vara missfall...

På morgonen ringer jag gyn och får komma in på koll då allt var lugnt, lång stängd livmodertapp, inga sammandragningar och inget sipprande fostervatten. Lugnt.

Nu ikväll har sammandragningarna kommit igen och jag är rädd och orolig igen! Någon som varit med om detta såhär tidigt? Ska det hålla på såhär vågar jag inte gå till jobbet något mer utan bara ligga stilla! Usch så rädd...

Vad kan man annars göra?

• Svar på tråden Sammandragningar v 18, hjälp!
  • Lilant

Fick sammandragningar förra graviditeten i vecka 12 och det gick över till smärtsamma förvärkar i vecka 20 och hon föddes i vecka 39 på en timme så det hade gjort sitt :) förvärkarna kändes precis som det gjorde när hon föddes.. satt många gånger på toa och ville dö pga smärtan. Är i vecka 11 nu och har börjat få sammandragningar vid ansträngning och i bland bara när jag vilar eller när något nuddar brösten :)

• Anonym (Löv)
    Lilant skrev 2021-03-15 07:00:18 följande:

Fick sammandragningar förra graviditeten i vecka 12 och det gick över till smärtsamma förvärkar i vecka 20 och hon föddes i vecka 39 på en timme så det hade gjort sitt :) förvärkarna kändes precis som det gjorde när hon föddes.. satt många gånger på toa och ville dö pga smärtan. Är i vecka 11 nu och har börjat få sammandragningar vid ansträngning och i bland bara när jag vilar eller när något nuddar brösten :)

Hur ofta fick du sammandragningar så tidigt? Hur tätt kom de? Mina kommer ca 3-10 min mellanrum, lite olika. Idag har jag fått värk i fogarna också, främst blygdbenet. Är sååå orolig att något ska vara på gång =( nu har det hållit på 1,5 dygn men bm tyckte jag skulle avvakta hemma och vila bara...
  • Anonym (Bm)

Har de tagit urinsticka på dig? Uvi visar sig ofta som sammandragningar under graviditet. Tidiga sammandragningar är relativt vanligt och då de kontrollerat att allt ser bra ut så är det nog bara vila som du får göra tyvärr. Du bör dock kontrollera tappen igen om du får sammandragningar som är rejält smärtsamma och kommer regelbundet.

• Anonym (Löv)
    Anonym (Bm) skrev 2021-03-15 16:09:27 följande:

Har de tagit urinsticka på dig? Uvi visar sig ofta som sammandragningar under graviditet. Tidiga sammandragningar är relativt vanligt och då de kontrollerat att allt ser bra ut så är det nog bara vila som du får göra tyvärr. Du bör dock kontrollera tappen igen om du får sammandragningar som är rejält smärtsamma och kommer regelbundet.

Tack för svar.

Regelbundna har de varit hela tiden tisdag natten och nu sedan igår kväll, dock inte smärtsamma. Urinsticka togs i tisdags som var negativ på alla så ja det är kollat. Jahaja vila så mycket jag kan och hoppas steget sig, för det är oroande!
  • Anonym (Löv)
    Anonym (Löv) skrev 2021-03-15 16:50:20 följande:

Tack för svar.

Regelbundna har de varit hela tiden tisdag natten och nu sedan igår kvällh, dock inte smärtsamma. Urinsticka togs i tisdags som var negativ på alla så ja det är kollat. Jahaja vila så mycket jag kan och hoppas steget sig, för det är oroande!

Sista meningen skulle det stå jag ska vila så mycket jag kan och hoppas det ger sig!
  • Anonym (Löv)

Igår höll sammandragningarna i sig nästan ett dygn, idag lugnt men känt någon enstaka.

Visst vore det väl inte överdrivet att be om sjukskrivning pga detta?

Fler som det varit liknande för? Hur har ni gjort och hur har det gått?

• Lilant
    Anonym (Löv) skrev 2021-03-16 19:25:24 följande:

Igår höll sammandragningarna i sig nästan ett dygn, idag lugnt men känt någon enstaka.

Dom sjukskriver alla som har för tidiga sammandragningar:) jag jobbar dock inte men hade praktik första graviditeten i ett skolkök fick gå hem redan vecka 10 pga av att jag har lågt blodtryck och inte längre kunde stå upp. Hade jag jobbat så hade jag blivit sjukskriven redan då också och hela graviditeten pga många saker som foglossning, lågt blodtryck och sammandragningar. Det är dock inget fel på mig haha jag bara är sån här. Dom vet inte varför jag hade sammandragningar från vecka 12 nu är jag ju i vecka 11 och har sammandragningar redan inget som är fel denna gången heller. Tror det kan ha med gener att göra i bland min mamma födde ju 5/6 barn på 1-2 timmar barn nummer 3 tog henne dock runt 12 eller nått sånt men hen har alltid varit en sån som tagit saker lugnt här i livet :) man ärver ju sin mammas förlossningar oftast, hur snabbt föddes du tillexempel? Kan ju vara en anledning till dina sammandragningar om du inte hittar nått annat :)
  • Anonym (I)
    Anonym (Löv) skrev 2021-03-16 19:25:24 följande:

Du behöver ju inte sjukskrivning direkt. Va hemma en vecka först och se om det blir bättre.
  • Anonym (E)

Jag hade regelbundna sammandragningar många gånger per dygn från runt v 17 i första graviditeten och v 13 i andra. Båda barnen födda i v 39.

Det finns ingen som helst anledning att vara sjukskriven enbart på grund av sammandragningar, så länge de inte är smärtsamma. Det skulle vara en annan sak om du inte kan utföra ditt arbete på grund av sammandragningar, men jag vet inte riktigt vilket arbete det skulle vara.

Svar på tråden Sammandragningar v 18, hjälp!