• Geo2

    Min kille kan inte få tummarna ur röven

    Det blir kanske en lång tråd. Jag är tillsammans med en kille som bor i södra Europa. Vi möttes när jag jobbade där och vi var tillsammans ca 6 månader innan jag åkte hem i April förra året. När jag väl lämnade kom vi överens om att vi ville fortsätta vårt förhållande och vårt slutliga mål var att vi skulle flytta tillsammans i Sverige. Vi kom aldrig fram till ett datum eller en tid men jag hade aldrig förväntat mig att det skulle ta så här lång tid. 


    Han är fortfarande kvar i sitt land och det börjar frustrera mig för jag får aldrig ett klart svar när han kommer flytta. Vi har under snart ett års tid setts 3 gånger totalt ca 3 veckor. Jag känner bara ju längre det går ju mer känns det som jag har en brevvän än en pojkvän. 


    I januari trodde jag att han äntligen hade fått tummen i röven. Då sa han att inom en månads tid kommer jag flytta men att han var tvungen att fixa lite grejer innan han kan åka. Han sa också att han nu äntligen är redo. En månad gick och han var ännu inte klar, dock kom det fram att han behövde fixa sina tänder som han i nuläget fortfarande inte är klar med då han behövde fixa ca 6 tänder. 


    Men det var dock inte bara tänderna han behövde fixa, det var andra lätta saker som, förnya pass, fixa försäkring och hjälpa sina morföräldrar. Det var detta som började göra mig mer irriterad på situationen. 


    Jag har under hela hösten ringt skatteverket, immigrationen, letat jobb och letat utbildningar till honom och inte förrän Januari berättar han för mig att han nu är redo. Det betyder att jag har försökt få han att flytta hit och spenderat tid på flytten medan han att ingen avsikt att flytta hit för han inte var redo. Han visste att jag gjorde allt detta då jag skickade hela tiden jobb ansökan till honom. Men han sa inte en ända gång att han inte var redo och detta gör mig så irriterade. Han kunde bara sagt att han inte var redo så kunde jag sluta planera och lägga tid på en flytt just då. 


    Innan jag åkte sa jag till honom att fixa passet och informera dina föräldrar/morföräldrar om dina planera. Men Nej det gjorde han inte förrän i januari. Det känns som det bara är jag som har jobbat för denna flytten i snart ett år och jag känner mig bara lurad på ett sätt då jag har trott att han skulle dyka upp vilken dag som helst. De jobb erbjudande jag skickade till honom ansökte han till så jag förstår inte varför han gjorde det om han inte var redo. Vad skulle han göra om han fick jobbet? Han hade inget pass då, inte informerat sin familj och ingen försäkring.


    I alla fall fördröjning och andra ursäkter gör mig bara så irriterad och jag blir stressad över denna situationen. Nu har det tagit en och en halv månad för honom att fixa en tand. Detta är ju dock inte hans fel utan själva processen/lagningen av denna tand tar sådan tid. Jag är nu bara rädd för att varje tand ska behöva lagas på samma sätt och att det då kommer ta 1,5 månader för de 5 tänder som är kvar. Jag orkar bara inte vänta ytterligare 5 månader även om detta inte är helt hans fel men han har alltid vettat att han har dåliga tänder och kunde fixat detta tidigare. Tänderna kan vänta lite med att lagas, det är inte jätteakut och det går att göra i Sverige dock mycket dyrare. 


    Så min fråga eller som jag behöver hjälp med egentligen är: Kan jag sätta en tid/datum då han måste flytta annars är det över? Att jag typ sätter ett ultimatum. Han ni något annat förslag vad jag kan göra eller säga till honom?


    Jag orkar bara inte vänta för evigt. När jag lämnade trodde jag att han skulle flytta under hösten, men vi sa aldrig en tid eller datum men han verkade väldigt glad och taggad på Idén. 


    Tack för ni tog er tid att läsa

  • Svar på tråden Min kille kan inte få tummarna ur röven
  • Anonym (Silvia)

    Som Drottningen säger, han vill inte. Förstår att det känns hemskt men; lägg ner. Vill han flytta, så tar han ur tummarna. Du är inte hans mamma som måste hjälpa honom. 

  • Anonym (He's just not that into you)

    För det första vill han inte. Sluta tjata.

    För det andra har vi en pandemi, alltså inte läge att flytta nånstans alls.

  • Törstiga tuppen

    Du kan väl flytta eftersom du är så angelägen. Jag förstår att han inte är redo att riva upp hela sin tillvaro och flytta till ett land där han inte ens har ett jobb. Om du ska försörja honom blir han 100% beroende av dig och det blir svårt för honom att lämna dig om det inte funkar. Ni känner trots allt inte varandra. 

  • Anonym (123)

    Säger som de andra att han vill inye flytta. Det är nog ett enormt steg att flytta utomlands och lämna all trygghet man har hemma. Är nog inget de flesta gör utan att verkligen funderat igenom sitt beslut och vad det kommer att innebära. Det lär väl finnas en anledning till att du inte vill flytta dit med? Sen är det nog inte tvärenkenkelt att flytta någonstans nu mitt i pandemin heller.

  • Anonym (X)
    Törstiga tuppen skrev 2021-03-15 12:38:06 följande:

    Du kan väl flytta eftersom du är så angelägen. Jag förstår att han inte är redo att riva upp hela sin tillvaro och flytta till ett land där han inte ens har ett jobb. Om du ska försörja honom blir han 100% beroende av dig och det blir svårt för honom att lämna dig om det inte funkar. Ni känner trots allt inte varandra. 


    Håller med ovanstående.
    Ni har bara varit ihop i 6 månader. Om du tänker efter, det kan inte kännas så tryggt för honom att lämna allt han har och känner till och bege sig till ett annat land där han får börja sitt liv från ruta 1.
  • Anonym (V)

    Du får väl flytta till honom då?

    Synd att han inte vågar säga som det är till dig, men du låter väldigt på. Hur bestämde ni att ni skulle bo i Sverige? Din idé eller hans?

    Jag hade inte heller lämnat min familj och mitt land för ett 6 mån långt förhållande. Är du beredd på att göra det? Kanske lättare för dig som redan bott och arbetat i hans land.

Svar på tråden Min kille kan inte få tummarna ur röven