• LFF
    Thu 18 Mar 2021 11:34
    582 visningar
    5 svar
    5
    582

    Hunden fäller

    Jeanette47 skrev 2021-03-15 13:54:56 följande:

    Hej! 

    Jag har nyligen skaffat en hund. En jättefin vit Jack Russle. Underbar liten rackare. Min make är lite allergisk så vi spenderar mycket tid med att dammsuga och borsta honom och så vidare. Min make har funderar på att börja ta allergimedicin. Har ni några tips på bra allergimediciner? 


    Börja med de receptfria och se om de fungerar. Kontakta vårdcentralen för allergitest (då får han inte ha medicinerat på en viss tid innan) för att få medicin på recept, billigare än att köpa receptfritt. Han kommer ju behöva medicinera dagligen så det är inte en hållbar lösning att köpa receptfritt hela tiden.

    Kom ihåg att man kan bli trött av allergimedicin. Allergin kan även bli värre av att bo med pälsdjur. Jag är själv allergisk, har haft just jrt (släthårig) och jag inser sen ett par år tillbaks hur mycket åren med hund har påverkat min hälsa. Har tex utvecklat ett förstadie till astma. Allergin blev även värre på våren eftersom jag är pollenallergiker också.

    Självklart kan ni testa sk allergischampo och tvätta hunden med, brukar behövas åtminstone en gång i veckan. En jrts päls har tendens att gräva sig in i textilier. Hittar fortfarande spår av vår hund i soffan trots att han varit borta i 6 år nu. 

    Andra viktiga saker att tänka på (som jag själv struntade i) är: försök se till att ha sovrummet allergifritt, dvs ingen hund i sovrummet och definitivt inte i sängen. Skydda soffan med en filt eller liknande som hunden får ligga på (om den ska få vara i soffan). Dammtorka mycket, inte bara dammsug. Låt inte hunden slicka/pussa på den som är allergisk. Inte heller "vilda" lekar där man riskerar att tänderna kommer i kontakt med huden (satan i gatan vad det börjar klia då!). 

    Lycka till. Det är en underbar ras, hoppas bara att din man inte blir sämre av hunden!
Svar på tråden Hunden fäller