Bemöta kollega som påpekar fel
Tja!
Förra året skrev jag ett inlägg här på FL då jag var nyanställd på mitt jobb och redan andra arbetsdagen fick en rejäl utskällning av en kollega som skrek på mig pga. ett fel som jag råkat göra då jag blev upplärd av en annan kollega som lärde mig fel helt enkelt.
Det visade sig att det var ett mindre fel som gick att rätta upp utan att någon blev lidande av det, mer än att man fick ladda ner informationen igen med ett knapptryck.
Hursomhelst så har det nu snart gått 1 år sedan jag anställdes och samma kollega som skällde på mig fortsätter att markera för alla på jobbet när jag utfört ett arbete på ett annat sätt än som de brukar göra. Slutresultatet är detsamma som när de utför arbetet, dvs det är inte fel, bara att jag utför arbetet på ett sätt som för mig är tidssparande. Jag jobbar enligt LEAN men på min arbetsplats känner de inte till det begreppet.
Hen är väldigt snabb med att påpeka fel som enbart jag råkar göra (handhavande fel, fel pga. mänskliga faktorn osv). Alla hos oss gör fel, hen också för den delen, men det lyfts inte upp på samma sätt som när jag råkar göra fel.
Har även märkt att på avdelningsmöten så pratar hen förbi mig när jag har ordet eller förminskar min input. Jag har jobbat inom den offentliga sektorn tidigare och har stor kunskap i ex. skatteregler osv men hen ignorerar inte mina inputs utifrån tidigare erfarenhet. Det är som att det jag säger inte hörs eller att det viftas bort.
Idag fick jag en rejäl utskällning igen av samma kollega. Det visar sig att hen hade en viss info som hen inte delat med sig till mig och 10h arbete från förra veckan måste nu göras om pga att jag ej hade infon. Och för detta får jag en utskällning och uppläxning om att jag i min roll borde ha fattat det, att detta diskuterats tidigare (8 mån sedan) att jag borde fattat osv.
Jag sa till kollegan att "Ja, tyvärr så har jag inte fattat det ändå. Annars hade jag ju inte gjort fel. Och att vi i så fall behöver se över rutinen för detta".
Men hen fortsätter mala på om HUR viktigt det är att det blir rätt osv att nu måste vi göra om ALLT och att detta faktiskt har diskuterats på möten förr.
Vi jobbar samtliga hemifrån men har som "regel" att en kollega är på arbetsplatsen 1 dag i veckan för att hämta post etc. Trots att jag redan varit inne på kontoret för veckan och alltså "gjort mitt", så kan hen beordra mig att åka in igen för att hen inte orkar eller är upptagen med annat. I min värld så är det en självklarhet att man är på kontoret, det är mitt tjänsteställe. Men att vi nu pga pandemin jobbar hemifrån och har en ö.k om när man åker in så förväntar jag mig inte att jag inte ska åka in fler ggr än någon annan.
Jag har åkt in när de bett mig göra det för att vara snäll och lösa problemet för teamet men i förra veckan sa jag faktiskt att jag redan varit inne en dag enligt schema. Men då ger hen argument som att "du bor närmre, så du får åka in, kom igen åk in imon och gör det och det".
Hen lägger även över vissa av sina ströarbetsuppgifter på mig, vilket jag hittills löst åt hen. Men jag känner nu att hen enbart utnyttjar mig till sin fördel och kommer att säga nej. Har tidigare sagt nej också men hen har varit svår att övertyga om att jag också har mkt att göra.
Så min fråga är hur kan jag säga till och ifrån till den här kollegan utan att låta alltför patetisk? (Har lyft vissa delar till chef men chef tycker att hen är jättetrevlig och att hen kanske bara var stressad och betedde sig på ett visst sätt... så ingen direkt hjälp där.)