• Anonym (HUR?)

Bemöta kollega som påpekar fel

Tja!

Förra året skrev jag ett inlägg här på FL då jag var nyanställd på mitt jobb och redan andra arbetsdagen fick en rejäl utskällning av en kollega som skrek på mig  pga. ett fel som jag råkat göra då jag blev upplärd av en annan kollega som lärde mig fel helt enkelt.
    Det visade sig att det var ett mindre fel som gick att rätta upp utan att någon blev lidande av det, mer än att man fick ladda ner informationen igen med ett knapptryck. 

Hursomhelst så har det nu snart gått 1 år sedan jag anställdes och samma kollega som skällde på mig fortsätter att markera för alla på jobbet när jag utfört ett arbete på ett annat sätt än som de brukar göra. Slutresultatet är detsamma som när de utför arbetet, dvs det är inte fel, bara att jag utför arbetet på ett sätt som för mig är tidssparande. Jag jobbar enligt LEAN men på min arbetsplats känner de inte till det begreppet. 

Hen är väldigt snabb med att påpeka fel som enbart jag råkar göra (handhavande fel, fel pga. mänskliga faktorn osv). Alla hos oss gör fel, hen också för den delen, men det lyfts inte upp på samma sätt som när jag råkar göra fel. 

Har även märkt att på avdelningsmöten så pratar hen förbi mig när jag har ordet eller förminskar min input. Jag har jobbat inom den offentliga sektorn tidigare och har stor kunskap i ex. skatteregler osv men hen ignorerar inte mina inputs utifrån tidigare erfarenhet. Det är som att det jag säger inte hörs eller att det viftas bort. 

Idag fick jag en rejäl utskällning igen av samma kollega. Det visar sig att hen hade en viss info som hen inte delat med sig till mig och 10h arbete från förra veckan måste nu göras om pga att jag ej hade infon. Och för detta får jag en utskällning och uppläxning om att jag i min roll borde ha fattat det, att detta diskuterats tidigare (8 mån sedan) att jag borde fattat osv. 

Jag sa till kollegan att "Ja, tyvärr så har jag inte fattat det ändå. Annars hade jag ju inte gjort fel. Och att vi i så fall behöver se över rutinen för detta".
    Men hen fortsätter mala på om HUR viktigt det är att det blir rätt osv att nu måste vi göra om ALLT och att detta faktiskt har diskuterats på möten förr.

Vi jobbar samtliga hemifrån men har som "regel" att en kollega är på arbetsplatsen 1 dag i veckan för att hämta post etc. Trots att jag redan varit inne på kontoret för veckan och alltså "gjort mitt", så kan hen beordra mig att åka in igen för att hen inte orkar eller är upptagen med annat. I min värld så är det en självklarhet att man är på kontoret, det är mitt tjänsteställe. Men att vi nu pga pandemin jobbar hemifrån och har en ö.k om när man åker in så förväntar jag mig inte att jag inte ska åka in fler ggr än någon annan. 
    Jag har åkt in när de bett mig göra det för att vara snäll och lösa problemet för teamet men i förra veckan sa jag faktiskt att jag redan varit inne en dag enligt schema. Men då ger hen argument som att "du bor närmre, så du får åka in, kom igen åk in imon och gör det och det".

Hen lägger även över vissa av sina ströarbetsuppgifter på mig, vilket jag hittills löst åt hen. Men jag känner nu att hen enbart utnyttjar mig till sin fördel och kommer att säga nej. Har tidigare sagt nej också men hen har varit svår att övertyga om att jag också har mkt att göra.

Så min fråga är hur kan jag säga till och ifrån till den här kollegan utan att låta alltför patetisk? (Har lyft vissa delar till chef men chef tycker att hen är jättetrevlig och att hen kanske bara var stressad och betedde sig på ett visst sätt... så ingen direkt hjälp där.)

• Svar på tråden Bemöta kollega som påpekar fel
  • Anonym (Tips från coachen)

Prata med miljöskyddsombudet och facket.

• Anonym (Hon ser dig som rival)

Stå på dig angående att åka in enligt schema. Det är bara chefen som kan beordra dig. Du säger bara: "nej, jag åker inte in igen". Och upprepa om det tjatas. Det är inte du som valt att någon annan bor längre bort från kontoret, det är INTE ditt bekymmer.

Hon låter som någon som ser dig som rival sedan dag 1. Läs på om narcissister och hur man ska handskas med dem. Är du yngre än henne? Ser bättre ut?

Var trevlig, men sätt gränser.

Börja dokumentera händelser och ta det med facket efter ett tag.

Överväg att byta arbetsplats då chefen inte verkar stötta dig.

• Anonym (Hon ser dig som rival)

Just det, ta INTE på dig kollegans arbetsuppgifter. Säg bara nej och avsluta konversationen. Tjatar hon så ber du henne att kontakta chefen.

Bli aldrig känslosam med henne, var lugn och sansad. Sedan kan du skrika ut i kudden om du vill. ;)

Du är i en jobbig sits, men börja med att sätta gränser NU, det är inte för sent.

Och som jag sa tidigare, hjälper inget, så byt jobb. Men var tydlig med varför du säger upp dig - på grund av dålig arbetsmiljö som denna kollega skapar.

• Anonym (.)
    Anonym (Hon ser dig som rival) skrev 2021-03-15 14:56:13 följande:

Stå på dig angående att åka in enligt schema. Det är bara chefen som kan beordra dig. Du säger bara: "nej, jag åker inte in igen". Och upprepa om det tjatas. Det är inte du som valt att någon annan bor längre bort från kontoret, det är INTE ditt bekymmer.

Hon låter som någon som ser dig som rival sedan dag 1. Läs på om narcissister och hur man ska handskas med dem. Är du yngre än henne? Ser bättre ut?

Bra tips!

Dokumentera allt, samt spara mail och liknande, så du har på fötterna när du pratar med chef och/eller HR.
  • Anonym (Q)

- Låt oss hålla det här på en mer professionell nivå.
    - Vill du diskutera det här vidare så kan vi planera in ett möte tillsammans med chefen så att vi kan reda ut rutinerna.
    - Vill du ändra på schemat kan du ta det genom chefen tack. 
    - Nej, tyvärr passar det inte att jag kommer in fler dagar än mina inplanerade.
    - Ja, så kan man också göra - resultatet blir ju det samma. Är det något med resultatet du vill diskutera, eller kan vi gå vidare?
    - Jag uppskattar inte din ton. Varför tar du inte och lugnar ner dig en smula så kan vi reda ut det ordentligt efter det. Jag har en lucka kl XX, passar det dig?
    - Tack för att du påpekade det. Jag ska ta det under övervägande. Låt oss gå vidare till ...
    - Så där pratar vi inte med varandra på jobb. Skulle du kunna försöka igen så tar vi det från början.
    - Oj, är allt ok? Det där var inte en lämplig reaktion. Behöver du en stund att samla ihop dig på?
    - Du låter stressad. Nu klarar vi av det här så fort som möjligt så att du kan pricka av en sak från din lista i alla fall.
    - Du, jag är mitt i något just nu. Kan du inte skriva ett email så lovar jag att ta itu med det så fort jag får en lucka.

Håll dig lugn och professionell. Alla gör vi misstag och det bästa sättet att förhindra fel i framtiden är att kunna analysera och utvärdera dem vi gör nu. Problem är till för att lösas. Hantera din medarbetare som ett av dessa problem och lägg till den absolut mest professionella attityd för att göra det. Och tveka inte om att be om hjälp av chefen - det är när allt kommer omkring hennes eller hans jobb.

• Anonym (HUR?)
    Anonym (Hon ser dig som rival) skrev 2021-03-15 14:56:13 följande:

Jag är 1 år äldre än hen men alla på arbetsplatsen trodde jag var 7-10 år yngre än min faktiska ålder när de skulle slå vad om min ålder. 

Det känns som att jag pratar med en vägg ibland, jag känner mig superstressad när jag inte får en syl i vädret och när jag "anklagas" för fel.

Jag har dokumenterar tidigare tillfällen när liknande inträffat.

Tack för svar!
  • Anonym (HUR?)
    Anonym (Q) skrev 2021-03-15 15:10:36 följande:

- Låt oss hålla det här på en mer professionell nivå.
    - Vill du diskutera det här vidare så kan vi planera in ett möte tillsammans med chefen så att vi kan reda ut rutinerna.
    - Vill du ändra på schemat kan du ta det genom chefen tack. 
    - Nej, tyvärr passar det inte att jag kommer in fler dagar än mina inplanerade.
    - Ja, så kan man också göra - resultatet blir ju det samma. Är det något med resultatet du vill diskutera, eller kan vi gå vidare?
    - Jag uppskattar inte din ton. Varför tar du inte och lugnar ner dig en smula så kan vi reda ut det ordentligt efter det. Jag har en lucka kl XX, passar det dig?
    - Tack för att du påpekade det. Jag ska ta det under övervägande. Låt oss gå vidare till ...
    - Så där pratar vi inte med varandra på jobb. Skulle du kunna försöka igen så tar vi det från början.
    - Oj, är allt ok? Det där var inte en lämplig reaktion. Behöver du en stund att samla ihop dig på?
    - Du låter stressad. Nu klarar vi av det här så fort som möjligt så att du kan pricka av en sak från din lista i alla fall.
    - Du, jag är mitt i något just nu. Kan du inte skriva ett email så lovar jag att ta itu med det så fort jag får en lucka.

Håll dig lugn och professionell. Alla gör vi misstag och det bästa sättet att förhindra fel i framtiden är att kunna analysera och utvärdera dem vi gör nu. Problem är till för att lösas. Hantera din medarbetare som ett av dessa problem och lägg till den absolut mest professionella attityd för att göra det. Och tveka inte om att be om hjälp av chefen - det är när allt kommer omkring hennes eller hans jobb.

TACK! Ska verkligen följa dessa steg.
  • klyban
    Anonym (HUR?) skrev 2021-03-15 15:38:34 följande:
    TACK! Ska verkligen följa dessa steg.

Börja inte ifrån botten ;)

Men när man träffar på människor som detta, så är det inte säkert att ignorera funkar alltid.
    Det enklaste är väl undvika människan så gott det går, och finns det klagomål på ditt arbete, så är ju det chefen ska ta detta och inte enskilda anställda.

Och en sak man ska be dom och göra, det är att förklara vad dom vill och uppnå.
    För när man har tveksamma beteenden, så vill man aldrig förklara dessa har jag lärt mig och det kan vara ett fungerande verktyg också.

Dock bli aldrig triggad, för det brukar bara trigga såna här än mer.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mandel

Vet inte om det beror på mig och mitt sätt att var och bemöta saker, men jag tycker nog att detta hackande om fel sker på ett annat sätt nu på min "nya" arbetsplats. 

Jag har hela tiden påtalat att ingen för fel med vilja, alla är vi lika dana och vi gör alla fel. Ingen är bättre än någon annan. Ingenting blir bättre av gap och skrik utan man kommer längre med en ödmjuk attityd. 
    Jag har också varit noga med att påtala att jag inte finner någon tillfredsställelse av offentlig uthängning på möten utan jag tar det hellre med berörd kollega direkt. Och jag tar även andra kollegor i försvar ibland. Och jag börjar inte tjafsa emot om det inte är regelrätta felaktigheter som påstås utan jag låter personen gapa ur sig sitt medans jag funderade över inköp av mjölk hem till kylen osv. 

Och nu efter dryga 2 år så är det så skönt inombords att på ett vänligt vis få påpeka att kollegor gör de fel som de hackade på mig om. Sådana fel som jag borde ha vetat om och bla bla bla. De gör ju själva exakt samma fel...

Nu efter 2 år kan kollegor ta ansvar för sina fel istället för att försöka skylla dem på någon annan - oftast mig. Förr hade alla panik över att göra fel och då begicks det mycket mer fel. Nu har antalen fel sjunkit markant för det är inte längre stress över att inte göra fel som gör att man gör fel...
    Och jag har fått till en hel del rutinändringar och om de underlag jag inte får är korrekta så ifrågasätter jag och studsar tillbaka direkt till avsändaren och det skapar merarbete för den personen. Ifrågasätter alla oklarheter och är nog ganska tjatig av mig, men jag vägrar göra fel för att andra inte ger mig rätt förutsättningar!

Jag får till och med beröm av leverantörer för mitt positiva bemötande där andra kunder hade skällt ut dem för att de gjort fel. 
    På min förra arbetsplats var jag också omtyckt av våra "kunder" för jag gapade och skrek inte utan det gick att resonera med mig. 
    Sedan vad jag tänker inombords är en helt annan femma...

Så mitt råd är att andas dig igenom monologerna från person på andra sidan och fundera på om aggressionerna verkligen beror på dig eller om det är något annat som skaver i den personens liv. 
    Människor som mår bra och är tillfreds i sina liv behöver sällan gapa och köra med andra. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Bemöta kollega som påpekar fel