Låg äggreserv
Hej.
Jag tänkte dela med mig med detta då jag själv blev lite peppad av detta och man letar ju alla positiva saker man kan när man har lågt AMH och alla (eller i alla fall många svenska läkare) dömer ut en:
"...AMH är ett mått på hur väl äggstockarna svarar på stimulans, hur väl folliklarna puttrar på, inte på hur många ägg du har i korgen. Ett lågt AMH indikerar att få folliklar ligger på tur för nästa omgång, men det kan inte mäta hur väl ägglossningenkommer gå, eller hur många ägg som ligger på lager totalt..."
"AMH är mest värdefullt för att se hur effektivt en stimulering vid IVF-äggplock eventuellt kommer vara, om det finns risk för misslyckande eller överstimulering, men inte för den enskilda kvinnan i att veta huruvida hon kan bli gravid eller inte."
"Det är viktigt att vara medveten om att ett blodprov på AMH inte visar exakt hur många ägg du har totalt utan hur många folliklar som sannolikt är aktiva just nu. Och dessa prover kommer heller inte säga något om kvaliteten på dina ägg. Du behöver inte massor med ägg för att få ett enda barn, och du kan ha ett enormt högt AMH (som i fallet PCOS) utan att få ägglossning - i vilket fall detta värde alltså är ganska värdelöst."
Ovan hämtade jag från Vulverines instragram. Om detta stämmer kan jag till viss del förstå varför många svenska IVF-kliniker nekar IVF med egna ägg vid lågt AMH dåd en använder sig av den traditionella IVF-metoden att stimulera och få fram så många ägg som möjligt. Om då AMH är ett tecken på hur väl stimulering fungerar och man har ett lågt AMH vilket innebär att man svara dåligt på stimulering då fungerar ju inte denna metod.
Men betyder inte att man inte kan bli gravid! Men detta verkar de inte bry sig om och då hjälpa en att hitta andra möjligheter!
Jag vet dock att man i Danmark erbjuder något som heter naturlig IVF där man inte använder någon stimulering alls utan tar enbart de ägg kroppen själv väljer ut då de menar att dessa har bäst kvalitet. Detta erbjuder de även till kvinnor med lågt AMH och menar att dessa kvinnor har störst nytta av denna typ av behandling. Kanske har att göra med att man inte stimulerar och då inte behöver svara på någon stimulering (som kvinnor med lågt AMH svarar dåligt på med ovan resonemang).
Bara en tanke... men någon jag själv gärna vill tro och hoppas på!