Inlägg från: Anonym (längtar och längtar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (längtar och längtar)

Låg äggreserv

Hej
    Jag har nästa varit där ni varit, kom inte till IVF eftersom vikten och psyket satt stopp innan vi kunde ta steget dit.

Efter uttag av min kopparspiral försvann min mens helt, vilket innebär ingen ägglossning. Jag var 32 år. Efter många om och men så gjorde vi en privat utredning efter 1 år i princip utan mens med men med 4 kurer provera som inte var lätt. Min vikt satte stopp för all lastingsfinansierad hjälp vilket jag respekterar. 

Efter den privata utredningen fick jag prova letrozol utan resultat på både enkel och dubbeldos. Då hade det gått ca 1,5 år av försök och kampen hade börjat sätta sig på psyket. Efter letrozolen så togs mitt AMH prov som visade på 0,4, jag hade inte högt FSH som tillsammans är ett tecken på klimakteriet. 

De sa att vi kunde försöka med IVF men att oddsen för det var dåligt. Jag kände då att jag behövde ta tag i andra delar av mitt liv för att få ordning på det här. Så sökte istället hjälp för psyket och vikten för att ge mig själv så goda odds som möjligt. fick tillsut hjälp att börja hantera all stress, ätande och återhämtning samtidigt som jag fick tag på en fantastisk kurator på barnlöshetsavdelningen mitt landsting. Hade träffat flera psykologer innan som inte alls kunde förstå problemet med barnlöshet. Det är svårt för folk att förstå sånt. 

Efter ca 2 år utan mens så börja den så sakta komma tillbaka av sig själv. Så jag fick lite hopp kring det men efter 2 år är man inte speciellt hoppfull. 

Under den här tiden gick jag ner ca 8 kg, var nu bara 3 kg kvar till ivf min depression hade blivit bättre så den förmodligen inte skulle sättar käppar i hjulen när jag uppfyllde kraven om vikten. För landstinget kräver även ett stabil psyke för IVF. 

Så plötsligt en dag 2,5 år efter "första försöket" så var mensen igen borta i typ 3 veckor. Jag tog ett graviditetstest bara för att sippa hoppas mer men det var plus. Lågt AMH är lite av mirakel diagnosen. Plötsligt dyker guldägget upp.

Jag hoppas det löser sig för er alla. 
    Jag är nu i vecka 34 men det var nära vi behövde avbryta vid RUL på grund av en nyckfull missbildning men det är en annan historia. 

Svar på tråden Låg äggreserv