• Anonym (No money, no funny)

Lurar min sambo mig på pengar?

Hur gör ni andra som är sambos utan gemensam ekonomi med omkostnader?

Jag känner att jag går back väldigt mycket varje år och vill höra andras åsikter kring vår ekonomi. Har sagt att jag vill dela 50/50 på ALLA kostnader som rör oss båda, men sambon vägrar och hävdar att JAG skulle förlora på det, vilket jag har litat på i flera år... Men tror nu att det är tvärtom. Har till och med tänkt tanken att han blåser mig för sin egen vinning. Är jag helt ute och cyklar? Bör kanske tilläggas att han är en snå... "Sparsam" person också som gör allt för att undvika utgifter.

Han står för bostadslånet som är amorteringsfritt (bostaden är hans). Ca 800 kr/mån.

Jag står för hela matbudgeten (inkl. toapapper, tvättmedel och andra förbrukningsvaror). Ca 3000 kr/mån.

Vi delar på fasta utgifter. Elräkning, sophämtning osv. Ca 1500 kr/mån per person.

Han står för rörliga utgifter kring bostaden, t.ex. om en ny gräsklippare behövs, färg till huset osv. Svårt att uppskatta en kostnad, men säg max 5000 kr/ÅR (och då tror jag att det är att ta i).

Vad tycker ni, ser det rättvist fördelat ut?

• Svar på tråden Lurar min sambo mig på pengar?
  • Anonym (123)

Ja är det där era gemensamma kostnader så betalar ju han knappt 3000kr o du ca 4500kr. Men tex försäkringar, bil osv är inget ni har?

• Anonym (F)

Du betalar gemensamma kostnader på 4500kr/mån inkl mat och går väldigt mycket back? Hur lite tjänar du?

Du bor extremt billigt.

Lägger han bara 5000kr/år i renoveringar utan att spara separat till större förbättringar i framtiden blir det problem. Der är väldigt lite.

• Anonym (Em)

Det vore mer rättvist om även du betalade för boendet, säg 3000 kr/mån för hyra. Det är ändå väldigt låg hyra och du bor ju inte gratis någon annanstans. Först om du betalar hyra kan du kräva honom på halva matkostnaden.

• Lönnsirap

Om du har en kostnad på 4,5 tusen per månad för boende och mat förstår jag inte riktigt hur du går back!

Personligen tycker jag att det är dumt att dels upp ekonomin utifrån att kvinnan betalar mat och mannen betalar boende/bil/andra saker som finns kvar.

Det är dock ett vanligt sätt.

• Anonym (ooo)

Hur mycket inkomst har du? Om du har utgifter på ca 4500 /mån och går back kan du i princip inte få in något alls? 

Betalar han enbart 800 kr på lånet - är det allt för bostadskostnaden? 

Bil? 
    mobilabonnemang? 
    pensionssparande/livförsäkrinagr osv?
    och annat, som du inte nämnt?

• korngryn

Det är ju omöjligt att svara på. Men för att testa det kan du föreslå att ni byter. Han får betala maten, och du bestående grejer som gräsklippare. Om han vägrar har du förmodligen rätt.

• Sockerikaffet

Är er boendekostnad verkligen bara 800 kr per månad? Är det ett hus? Isf måste ni ha betydligt högre underhållskostnad än 5000 kr per år. Betalar ni inget för el, värme, vatten, sophämtning, fastighetsskatt, sotare, försäkring osv? Och utöver det måste det tillkomma kostnader för renoveringar, även om det är saker som kostar mer sällan (men är desto dyrare).

• Friger

I och med att han äger huset ni bor i så tycker jag att det är fel. Alla investeringar han gör i huset ökar husets värde. Dvs han har en god chans att få igen pengarna om han skulle sälja. Mat ökar inte i värde när man är klar med den.

Ni bör dela på de löpande utgifterna för att det ska vara rättvist.

Men du ska sätta ett krav. Att du vill att ni säljer huset och flyttar in i ett gemensamt hus som ni båda äger. Eller så släpper han in dig i det huset. Sätt en tidsperiod inom vilket det ska ske.

Har själv en gård ute på landet med flera bostadsbyggnader. Det som kostar är räntor och amorteringar. Resten av de löpande utgifterna är i stort sett gratis i sammanhanget. Så anta att man ägt det länge och inte har så mycket lån så behöver man inte ha så stora utgifter. Visst, 5000kr i året i underhåll är kaffepengar. Men ett hus kan ofta stå rätt många årtionden med bristfälligt underhåll innan det blir ett allvarligt problem.

Svar på tråden Lurar min sambo mig på pengar?