Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Går det här att hyra ut (fritidshus)?

Anonym (TS) skrev 2021-03-16 08:57:20 följande:

Har ett sommarställe som är omodernt och med eftersatt underhåll. Det drar en del pengar att göra i ordning det och att få in pengar från uthyrning skulle såklart göra skillnad. Samtidigt funderar jag på om det är för omodernt och skruttigt för att hyra ut?

Någon med tankar? Går det att hyra ut?? I så fall, till vilket pris?

Stuga ca 70 kvm i Stockholms skärgård med egen strandäng och brygga. Fin ö med trevliga promenadstråk. Liten sandstrand nära. 60-talshus med genomgående 60-tals standard. Ingen bilväg, man måste åka båt ca 10-20 min med egen båt eller med passbåten.

Kök, varm- och kallvatten, kyl o frys, bänkspis med två plattor och liten ugn. Spisen fungerar men är ofantligt långsam. Köket fungerar men är trångt och opraktiskt. Finns varken micro eller diskmaskin.

Badrum och toalett, torrtoa i separat utrymme inomhus, Separett med fläkt. Man tömmer dasshinken i en latrinkompost. Gammal duschkabin, fungerar men är gammal och skruttig. Pytteliten vvb och man måste även generellt alltid snåla med vattnet pga egen brunn.

Brunnsvattnet är ok men inte särskilt gott.

Fungerande äldre tvättmaskin.

Bastu, vedeldad, fullt fungerande, i anslutning till badrummet/duschen.

Hårda, smala sängar. En enkelsäng + två våningssängar + en modern bäddsoffa, 140 cm.

Gäststuga med modern familjevåningssäng. Gäststugan saknar vatten /avlopp.

Inga flashiga verandor eller moderna träterasser, gamla uteplatser med stenplattor och gamla utemöbler.

Diverse båtar och jollar som kan lånas beroende på nautisk kompetens.

Tror jag inte, så länge man är ärlig vid annonseringen. Kolla runt vad andra tar. Vet de som hyr stugor utan några bekvämligheter alls och älskar detta.
  • sextiotalist
    hawthorne skrev 2021-03-16 14:13:46 följande:
    Jag tvivlar inte ett ögonblick på att du älskar stället men en sommarstuga är så mycket mer än det du skriver om. Framförallt är det "hemma", en massa känslor man förknippar stället med. 

Men därifrån är steget långt till vad andra har för förhållande till samma ställe. Av det du beskriver så skulle jag kalla det "råttbo" (ber om ursäkt för min uppriktighet).
    Visst, många vill ha sjönära, enskildhet och allt det där men de vill även ha bekvämlighet. Alltså vattentoa (kan inte överskattas), en spis som funkar och bekväma sängar osv. Och de vill ha allt på bekvämt avstånd. Det finns ju en anledning varför folk flyr landsbygden och flyttar till stan. Det finns en anledning varför sommarstugor mitt-ute-i-ingenstans alltid är mycket billiga medans sommarboende i närheten av tätorter oftast är dyrare än permanentboende i samma ort.

Vad jag menar är att jag tycker att du ska höra dig för med någon stugförmedlare men vara beredd på att det inte ger så himla mycket pengar. Vara beredd på att det kan kosta mer än det smakar.
    Nja, har en, som jag känner via arbetet, som hyr ett sådant hus en vecka per år. Ett enkelt hus ute i skärgården, och de måste boka senast i februari för att få en vecka under sommaren. 
    Så jag är rätt säker på att ts kan hyra ut det och för en helt OK slant
  • sextiotalist
    hawthorne skrev 2021-03-16 14:40:13 följande:
    Men självklart finns det alltid undantag.
    Jag blir rätt trött på sådana här kommentarer "jag har hört att min mosters hunds förra ägares expojkvän minsann...".
    Jag menar i generella diskussioner diskuterar man generellt och inte fan och hans moster...

Hur många fler känner du som du känner dig tvingad att ta upp som exempel i denna generella diskussion?
    Rabbla upp dem redan nu så har vi det gjort och kan fortsätta med diskussionen.
    Det är ju bara att att läsa annonser. 
    Alltså, det finns ett stort intresse för att hyra sommarhus nu. Det finns intresse för både enkla och exklusiva boende. Ts kommer absolut kunna hyra ut sitt hus. Nej, inte åt någon som vill ha ett exklusivt boende. inte för de högsta priserna, men absolut en för en slant som är värt besväret. 
    Jag skrev det för att man i tråden envisas påstå att det inte går att hyra ut ett sådant hus, hade jag inte vetat att det gick, så hade jag inte ens tagit upp det. 
    Det viktigaste är att ts är sann i sin beskrivning av boendet. Att det är enkelt och man kan inte förvänta sig en högre standard. 

Vi har själva funderat på att hyra ut, men inser att intresset att använda sommarhuset av ungdomarna är på den nivån att det kommer inte finnas några veckor över. Så jag har skannat marknaden kring den platsen och blev förvånad att priserna låg ändå så högt för rätt enkla hus och inte ens alltid gångavstånd till badsjö. Och det var ändå innan pandemin, misstänker att det är hetare marknad nu.

Så ja, det finns en marknad, det finns marknad för alla nivåer.
  • sextiotalist
    Räkan77 skrev 2021-03-16 14:56:18 följande:

Jag tror absolut att du kan hyra ut, men säger som många andra att du kan göra små förbättringar. Men jag skulle vara noga med inredningsstilen och till exempel köpa nytt porslin på second hand. Förutom madrasser och sängkläder så tror jag inte att dina potentiella hyresgäster uppskattar grejer från IKEA eller Rusta, det tar liksom bort charmen. En mikro är bra, men försök hitta en undanskymd plats. Ska du köpa nya utemöbler så hoppa över plastmöbler osv

Vad är det för fel på IKEA?
    Är rätt säker på att IKEA är tillräckligt bra. Herregud, vilka snobbar som verkar vara på det här forumet. 
  • sextiotalist
    Anonym (Landet) skrev 2021-03-19 08:09:11 följande:

Anonym K ..att förutsättta att brunnsvatten är odrickbart och att det behövs "riktigt " vatten i dunkar är liite fördomsfullt .. Jag bor själv på " landet" med egen brunn vi har alltså inget " riktigt" vatten och har aldrig haft..vårt vatten är iskallt och gott även den varmaste sommardag ..mina barn dricker helst INTE vattnet i skolan tex då de tycker det smakar konstigt- i det vattnet är klor (?)tillsatt i reningsverket då de renar sjövattnet till att bli " riktigt" vatten eftersom det vattnet måste gå många mil genom ledningar behövs kemikalier för att garantera att det håller sig fräscht.. SEN vet jag att ALLT brunnsvatten inte är lika gott och att man i vissa fall behöver ha någon forma av filter för att vattnet ska vara drickbarn för alla - kan vara för höga flour halter,för mycket järn etc i vattnet Kan inte låta bli att tänka på en historia jag hörde från en arla anställd som var ute och föreläste för oss om vikten av mjölk för små barn för många år sedan ( jobbade då i skolkök) Hon berättade då att hon brukade fråga åhörarna vilken sorts mjölk de brukade dricka och berättade samtidigt om ett liknade besök hon varit på några veckor tidigare där hon föreläst för "konstymnissar" i vår huvudstad .. Där en av dessa välutbildade människor talar om att han inte dricker komjölk ..föreläsaren hade då frågat vad han drack istället ( och tänkte då på rismjölk, mjölkersättning som var de vanligaste varianterna som fanns då istället för vanlig mjölk) varvid denna person talar om att han drack mjölk från paket i affären! Hade det inte varit för att jag hört detta direkt från föreläsaren själv, som var en känd person för flera av mina kollegor och själv " bonnabarn" så hade jag tagit detta som ännu en "08-a skröna" men iom att flera av mina kollegor kände denna person och det var hon själv och inte en av hennes kollegor som råkat ut för detta så tror jag tyvärr att detta var sant ( och hoppas innerligt att lärarna i även våra stendjungler lyckas lära våra barn var all mat kommer i från även om de inte har några bönder i närheten)

Skämtar du, själv uppvuxen 08:a och faktiskt aldrig mött någon som tror detta. Detta har skämtats om redan när jag var i tonåren, "finns det folk utanför Stockholm som tror att Stockholmare inte vet att mjölk kommer från kor"
Svar på tråden Går det här att hyra ut (fritidshus)?