Inlägg från: hawthorne |Visa alla inlägg
  • hawthorne

Går det här att hyra ut (fritidshus)?

Allt går ju, det handlar bara om vilken prislapp du har.

Men med tanke på standarden och att det inte finns några kommunikationer osv tror jag att det inte blir alltför många kronor du kan ta ut. Tror att det kommer att bli svårt att hyra ut till långliggare. För visst kan det vara "charmigt" med 1800-tals standard. En dag eller max två men i längden lär få stå ut med det.

Tänk bara på att du måste skatta för vinsten! Har för mig att Blocket och andra uthyrningsorganisationer är rätt pigga på att rapportera till skatteverket men det kan vara något jag fått om bakfoten.

Men oberoende av det krävs det ju en del meck av dig, ska du hyra ut till sommargäster måste du kunna ta dig dit eller skicka en granne när det är byte.

Skulle istället fundera i andra banor om jag vore dig. Skulle fundera på att först renovera och sedan hyra ut. Och då blir det automatiskt att man måste klura ut hur en renovering skulle finansieras. Ryms det i nuvarande budget? Går det att få lån? Kan ni justera eran nuvarande budget så att ni på sikt kommer att ha råd osv.

• hawthorne
    Anonym (TS) skrev 2021-03-16 13:58:26 följande:
    Det ska ju gå att ta ordentligt betalt, annars får det vara känner jag. För det blir ju en del meck som sagt.

Frågan är vad man är villig att betala för när man hyr? Är det miljön, sjötomten och båtarna eller husets standard? Vi älskar ju själva att vara där, jag sover gott på en träplanka och tycker det är avkopplande att handdiska.

Det finns absolut en renoveringsplan. Alla stora, funktionella saker som brunn /vattenanläggningen och tak och grund är sjysst. Bryggan ska renoveras (dyrt), det ska fällas träd (dyrt och krångligt i skärgården), fasad och fönster behöver målas (inte dyrt men tidskrävande).

Kök och badrum och annat inomhus har lägre prioritet, men punktinsatser kan vara bra, jag har till exempel tittat på ny spis då jag själv retar mig på den gamla. Duschkabinen är ju lätt att byta också och inte så dyrt.
    Jag tvivlar inte ett ögonblick på att du älskar stället men en sommarstuga är så mycket mer än det du skriver om. Framförallt är det "hemma", en massa känslor man förknippar stället med. 

Men därifrån är steget långt till vad andra har för förhållande till samma ställe. Av det du beskriver så skulle jag kalla det "råttbo" (ber om ursäkt för min uppriktighet).
    Visst, många vill ha sjönära, enskildhet och allt det där men de vill även ha bekvämlighet. Alltså vattentoa (kan inte överskattas), en spis som funkar och bekväma sängar osv. Och de vill ha allt på bekvämt avstånd. Det finns ju en anledning varför folk flyr landsbygden och flyttar till stan. Det finns en anledning varför sommarstugor mitt-ute-i-ingenstans alltid är mycket billiga medans sommarboende i närheten av tätorter oftast är dyrare än permanentboende i samma ort.

Vad jag menar är att jag tycker att du ska höra dig för med någon stugförmedlare men vara beredd på att det inte ger så himla mycket pengar. Vara beredd på att det kan kosta mer än det smakar.
  • hawthorne
    sextiotalist skrev 2021-03-16 14:37:58 följande:
    Nja, har en, som jag känner via arbetet, som hyr ett sådant hus en vecka per år. Ett enkelt hus ute i skärgården, och de måste boka senast i februari för att få en vecka under sommaren. 
    Så jag är rätt säker på att ts kan hyra ut det och för en helt OK slant
    Men självklart finns det alltid undantag.
    Jag blir rätt trött på sådana här kommentarer "jag har hört att min mosters hunds förra ägares expojkvän minsann...".
    Jag menar i generella diskussioner diskuterar man generellt och inte fan och hans moster...

Hur många fler känner du som du känner dig tvingad att ta upp som exempel i denna generella diskussion?
    Rabbla upp dem redan nu så har vi det gjort och kan fortsätta med diskussionen.
  • hawthorne
    Anonym (S) skrev 2021-03-16 14:33:25 följande:
    Kanske en fördom, men jag tror att dom som har råd att betala ordentligt, de vill ha bättre standard. De som vill leva enkelt och bohemiskt, de vill inte betala så mycket. 
    Det är ju så det alltid är tänker jag.

För att kunna ta "ordentligt betalt" måste man också kunna erbjuda det som ger valuta för pengarna.

Tror överlag att det är svårt att finansiera en renovering genom att hyra ut det utan man bör göra tvärt om, renovera först för att sedan kunna ta "ordentligt betalt".
  • hawthorne
    sextiotalist skrev 2021-03-16 14:47:42 följande:
    Det är ju bara att att läsa annonser. 
    Alltså, det finns ett stort intresse för att hyra sommarhus nu. Det finns intresse för både enkla och exklusiva boende. Ts kommer absolut kunna hyra ut sitt hus. Nej, inte åt någon som vill ha ett exklusivt boende. inte för de högsta priserna, men absolut en för en slant som är värt besväret. 
    Jag skrev det för att man i tråden envisas påstå att det inte går att hyra ut ett sådant hus, hade jag inte vetat att det gick, så hade jag inte ens tagit upp det. 
    Det viktigaste är att ts är sann i sin beskrivning av boendet. Att det är enkelt och man kan inte förvänta sig en högre standard. 

Vi har själva funderat på att hyra ut, men inser att intresset att använda sommarhuset av ungdomarna är på den nivån att det kommer inte finnas några veckor över. Så jag har skannat marknaden kring den platsen och blev förvånad att priserna låg ändå så högt för rätt enkla hus och inte ens alltid gångavstånd till badsjö. Och det var ändå innan pandemin, misstänker att det är hetare marknad nu.

Så ja, det finns en marknad, det finns marknad för alla nivåer.
    Jo tack. Jag vet allt det där eftersom jag bor på landsbygden i en typisk sommarstad.
    Och ja, det är den bild media målar upp. Och nej, den stämmer rätt illa med verkligheten.

De ruffiga stugor som finns här är väldigt svåra att hyra ut trots att det är vid kusten, trots att prisbilden ofta överstiger den som finns i centrala Stockholm. Det är helt enkelt svårt att hyra ut hus med låg standard och framförallt ger det inte så mycket intäkter som man tror.

Som jag sa, det finns undantag till allt oavsett vad det handlar om. Att mästra med att det minsann finns ett enda undantag är bara osakligt för det visar absolut ingenting i en generell diskussion. Det här resonemanget är typiskt för antivaxxers. De bevisar vaccins farlighet genom just mikroskopisk risk för  biverkan. Osaklig argumentation med andra ord.

• hawthorne
    sextiotalist skrev 2021-03-16 15:02:29 följande:
    Vad är det för fel på IKEA?
    Är rätt säker på att IKEA är tillräckligt bra. Herregud, vilka snobbar som verkar vara på det här forumet. 
    Nu handlade det om att ta "ordentligt betalt". Det kan man inte göra med plastmöbler och IKEAS billigaste porslin. Det är verkligheten till skillnad från det man kan uppfatta genom att "läsa annonser".

Ingen har alltså sagt att det är fel på IKEA per se, men det blir det i sammanhanget.
  • hawthorne

Oavsett vad du bestämmer dig för TS - lycka till! Solig

Svar på tråden Går det här att hyra ut (fritidshus)?