Går det här att hyra ut (fritidshus)?
På din beskrivning är jag helt övertygad om att du kan hyra ut. Hur mycket tänker du att du vill ha in på en vecka för att det ska löna sig?
Förra året hyrde jag två olika hus på västkusten. Jag gillar enklare standard och har som tak max 10 000 kr per vecka. Båda husen förvånade mig att de överhuvudtaget hyrdes ut, något som inte framkom av bilderna i annonserna.
Det första var ett brunt murrigt hus i 70-talsstuk. Madrasserna var knöliga och passade inte sängarna på bredden. På vissa elkontakter fanns lappar om att de inte kunde användas pga brandfara (!). Det utlovade WI FI funkade vara på altanen (routern satt i ett annat hus - när de hyresgästerna flyttade var det slut med WIFI). Porslinet var udda. Städinstruktionerna inkluderade att man skulle putsa fönstren. Alla instruktioner var på tyska. Så huset hyrdes normalt inte ut till svenskar.
Det andra huset var ett dödsbo som inte städats ut eller städats överhuvudtaget. Vi var förmodligen de första hyresgästerna. Fullt med personliga saker som det kändes integritetskränkande att se. Det stod mediciner i köket och hemtjänstens platshandskar låg kvar i hallen. Det luktade gubbe i huset. Det hade varit så enkelt att ta en runda runt huset och packa ner i flyttkartonger och ställa i källaren och köra en städrunda innan första hyresgäst. Vi lämnade ingen recension på boendet då jag känner mig obekväm med att såga en uthyrare i sorg. Gick in och tittade i efterhand och såg att boendet fått massor med positva recensioner.