Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Går det här att hyra ut (fritidshus)?

Har ett sommarställe som är omodernt och med eftersatt underhåll. Det drar en del pengar att göra i ordning det och att få in pengar från uthyrning skulle såklart göra skillnad. Samtidigt funderar jag på om det är för omodernt och skruttigt för att hyra ut?

Någon med tankar? Går det att hyra ut?? I så fall, till vilket pris?

Stuga ca 70 kvm i Stockholms skärgård med egen strandäng och brygga. Fin ö med trevliga promenadstråk. Liten sandstrand nära. 60-talshus med genomgående 60-tals standard. Ingen bilväg, man måste åka båt ca 10-20 min med egen båt eller med passbåten.

Kök, varm- och kallvatten, kyl o frys, bänkspis med två plattor och liten ugn. Spisen fungerar men är ofantligt långsam. Köket fungerar men är trångt och opraktiskt. Finns varken micro eller diskmaskin.

Badrum och toalett, torrtoa i separat utrymme inomhus, Separett med fläkt. Man tömmer dasshinken i en latrinkompost. Gammal duschkabin, fungerar men är gammal och skruttig. Pytteliten vvb och man måste även generellt alltid snåla med vattnet pga egen brunn.

Brunnsvattnet är ok men inte särskilt gott.

Fungerande äldre tvättmaskin.

Bastu, vedeldad, fullt fungerande, i anslutning till badrummet/duschen.

Hårda, smala sängar. En enkelsäng + två våningssängar + en modern bäddsoffa, 140 cm.

Gäststuga med modern familjevåningssäng. Gäststugan saknar vatten /avlopp.

Inga flashiga verandor eller moderna träterasser, gamla uteplatser med stenplattor och gamla utemöbler.

Diverse båtar och jollar som kan lånas beroende på nautisk kompetens.

• Svar på tråden Går det här att hyra ut (fritidshus)?
  • Anonym (TS)

Oj, vad många svar! :)

Jag var kanske otydlig med vattnet :) Det är alltså helt vanliga vattenkranar i huset men stället ligger ju på en skärgårdsö och vattnet kommer från en djupborrad brunn.

Brunnar i skärgården måste man alltid vara rädd om, det finns alltid en risk för att en skärgårdsbrunn kan sina eller utsättas för saltvatteninträngning. Så är det alltid i skärgården. Och brunnsvatten är inte som kommunalt vatten hemma i stan, det har ofta annan smak och lukt. Även om vattnet är fullt ut tjänligt.

• Anonym (TS)
    FtS70 skrev 2021-03-16 11:04:45 följande:

Finns det affär på ön?

Nej. Man måste åka båt. 10-20 min beroende på vilken av båtarna man tar.
  • Anonym (TS)
    Stårschan2 skrev 2021-03-16 10:35:26 följande:

Jag tror nog att det beror på priset. Fräschhet är trots allt inte överst på allas checklista. Läge och charm kan överväga.

En annan sak att ta hänsyn till, är om hundar ska vara tillåtna eller inte.

Vi har allergi mot hund och katt, däremot kan man ta med kanin (eller annat smådjur). Det finns ett kaninhus.
  • Anonym (TS)
    Stårschan2 skrev 2021-03-16 10:35:26 följande:

Jag tror nog att det beror på priset. Fräschhet är trots allt inte överst på allas checklista. Läge och charm kan överväga.

En annan sak att ta hänsyn till, är om hundar ska vara tillåtna eller inte.

Vi har allergi mot hund och katt, däremot kan man ta med kanin (eller annat smådjur). Det finns ett kaninhus.
  • Anonym (TS)
    hawthorne skrev 2021-03-16 13:31:23 följande:

Allt går ju, det handlar bara om vilken prislapp du har.

Men med tanke på standarden och att det inte finns några kommunikationer osv tror jag att det inte blir alltför många kronor du kan ta ut. Tror att det kommer att bli svårt att hyra ut till långliggare. För visst kan det vara "charmigt" med 1800-tals standard. En dag eller max två men i längden lär få stå ut med det.

Tänk bara på att du måste skatta för vinsten! Har för mig att Blocket och andra uthyrningsorganisationer är rätt pigga på att rapportera till skatteverket men det kan vara något jag fått om bakfoten.

Men oberoende av det krävs det ju en del meck av dig, ska du hyra ut till sommargäster måste du kunna ta dig dit eller skicka en granne när det är byte.

Skulle istället fundera i andra banor om jag vore dig. Skulle fundera på att först renovera och sedan hyra ut. Och då blir det automatiskt att man måste klura ut hur en renovering skulle finansieras. Ryms det i nuvarande budget? Går det att få lån? Kan ni justera eran nuvarande budget så att ni på sikt kommer att ha råd osv.

Det ska ju gå att ta ordentligt betalt, annars får det vara känner jag. För det blir ju en del meck som sagt.

Frågan är vad man är villig att betala för när man hyr? Är det miljön, sjötomten och båtarna eller husets standard? Vi älskar ju själva att vara där, jag sover gott på en träplanka och tycker det är avkopplande att handdiska.

Det finns absolut en renoveringsplan. Alla stora, funktionella saker som brunn /vattenanläggningen och tak och grund är sjysst. Bryggan ska renoveras (dyrt), det ska fällas träd (dyrt och krångligt i skärgården), fasad och fönster behöver målas (inte dyrt men tidskrävande).

Kök och badrum och annat inomhus har lägre prioritet, men punktinsatser kan vara bra, jag har till exempel tittat på ny spis då jag själv retar mig på den gamla. Duschkabinen är ju lätt att byta också och inte så dyrt.
  • Anonym (TS)

Det är verkligen jätteintressant att läsa era svar!! Vi har alltid haft stugor i familjen så jag har dålig koll på vad man så att säga söker när man hyr ett fritidsboende. Vi har alltid haft det enkelt i våra stugor då vi gillar det så. Vi är mest nere vid sjön eller ute med någon av båtarna när vi är där.

I alla fall. Stugan är 100% 60-tal och jag har inga som helst planer på att ändra stilen, jag vill ha den så. Det jag kommer göra i ordning är i första hand bryggan och yttre renovering med målning av fasad /fönster. Fasad och fönster är i gott skick men behöver målas om.

Inne kommer jag måla om vissa ytor. Köket, jag kommer byta vitvaror. Men inte göra så mycket annat, jag vill behålla stilen.

Toalett /bad. Separetten är en bra och enkel lösning som passar bra i skärgården, den får vara kvar. Duschkabinen kommer jag byta ut men kanske inte just nu.

Tack igen för alla svar!! Området är väldigt populärt och liknande hus men modernt inredda och med sjötomt verkar hyras ut för 20-22.000 /vecka i högsäsong. Kanske testar jag att lägga ut huset, kanske inte. Om jag gör det så kommer jag att vara jättenoga med att beskriva det precis som det är, helt och rent men väldigt enkelt och helt omodernt.

• Anonym (TS)
    Anonym (Vera) skrev 2021-03-16 18:00:11 följande:

På din beskrivning är jag helt övertygad om att du kan hyra ut. Hur mycket tänker du att du vill ha in på en vecka för att det ska löna sig? 

Förra året hyrde jag två olika hus på västkusten. Jag gillar enklare standard och har som tak max 10 000 kr per vecka. Båda husen förvånade mig att de överhuvudtaget hyrdes ut, något som inte framkom av bilderna i annonserna. 

Det första var ett brunt murrigt hus i 70-talsstuk. Madrasserna var knöliga och passade inte sängarna på bredden. På vissa elkontakter fanns lappar om att de inte kunde användas pga brandfara (!).  Det utlovade WI FI funkade vara på altanen (routern satt i ett annat hus - när de hyresgästerna flyttade var det slut med WIFI). Porslinet var udda. Städinstruktionerna inkluderade att man skulle putsa fönstren. Alla instruktioner var på tyska. Så huset hyrdes normalt inte ut till svenskar.

Det andra huset var ett dödsbo som inte städats ut eller städats överhuvudtaget. Vi var förmodligen de första hyresgästerna. Fullt med personliga saker som det kändes integritetskränkande att se. Det stod mediciner i köket och hemtjänstens platshandskar låg kvar i hallen. Det luktade gubbe i huset. Det hade varit så enkelt att ta en runda runt huset och packa ner i flyttkartonger och ställa i källaren och köra en städrunda innan första hyresgäst. Vi lämnade ingen recension på boendet då jag känner mig obekväm med att såga en uthyrare i sorg. Gick in och tittade i efterhand och såg att boendet fått massor med positva recensioner. 

Herregud. Det låter helt absurt, i alla fall dödsboet. Hur tänker man då??

Pris, ingen aning än, måste räkna på det. Det beror även på vilka av båtarna de vill disponera. Vi drar för övrigt in fiber i vår så det kommer finnas wi-fi.
  • Anonym (TS)

Den här sommaren har det i all fall varit helt underbart i stugan
  • Anonym (TS)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-18 08:55:05 följande:

Jag ser inga problem så länge du är ärlig och priset reflekterar standarden. Kolla vad som tas för hus med samma läge och dra av 30% på priset.

De flesta verkar tycka att badrum och kök är absolut viktigast så om jag var dig skulle jag köpa en ny spis och mikro för de flesta hyresintäkterna om jag var dig. Tänk på att städa riktigt noga, tänk flyttstädning första gången, de flesta tycker det är väldigt viktigt.

Ska du hyra ut regelbundet hade jag också kört vitt, det är fler och fler som kollas upp när de annonserar på t.ex AirBnb.

Bra synpunkter, tack. Har kommit lite liknande kommentarer tidigare i tråden. Både ny spis o micro och ny duschkabin står ganska högt upp på listan nu. Håller också med om att det är viktigt att det är riktigt rent, det är a och o. Duschkabinen är ren men den ser ändå tråkig ut. Den är helt enkelt för gammal för att kännas fräsch.
Svar på tråden Går det här att hyra ut (fritidshus)?