• Tröttblivandemamma

    Gravidmage?

    Hej! Detta är sista utvägen jag kan komma på för att få svar på mina frågor. Hoppas någon snäll stjäl kan stå ut med att läsa och svara.

    Jag är gravid med bebis nr 2. Min dotter är nyss fyllda 1. Nästa bebis väntas komma 16 augusti. Det är alltså två täta graviditet men HELT olika.

    Med dottern låg moderkakan i bakvägg. Kände henne redan i vecka 16-17 och kunde då även se pytte lite utanför. Jag är nu i v19 med andra och har inte ens känt ett litet fladder.. dock har jag moderkakan i framvägg denna gången. De på KUB sa att moderkakan ligger väldogt långt ner och att de ska ha koll så att den inte lägger sig för utgången då de blir KS.

    1. När kände ni första sparkarna med moderkakan i framvägg?

    2 när fick ni veta om de blir KS eller inte?

    Sen syns de knappt att jag är gravid än.. alla sa till mig att de kommer synas fort men nope. Känner dock som en hård tryckande klump precis under nacken och precis ovanför fiffi, är de moderkakan som känns så ?tung? redan?

  • Svar på tråden Gravidmage?
  • Maramba

    Jag hade moderkaka i framvägg och kände nog mina första tveksamma fladder runt v 20-21 tror jag. Riktiga sparkar var nog inte förrän v 22 eller ännu senare.

  • cosinus

    Med trean hade jag moderkakan i framvägg, kände sparkar mycket senare, var nog v 20 typ.

    Hur fort man får mage är ju väldigt olika. Det finns de som i princip ploppar ur en mage samtidigt som de kissar på stickan och så har jag omföderskor i min bekantskapskrets som utan problem gått runt i bikini i v 20 utan att någon märkt något.

  • Anonym (Eva)

    Jag har iofs bara varit gravid en gång. Jag hade moderkaka i bakvägg och kände inte ett smack förrän i slutet av vecka 22, då jag kände en liten buff. Jag fick mage i vecka 25, men det syntes bara pä kvällen om jag var baken. En mage som andra såg, när jag hade kläder på, fick jag i vecka 30. Jag hade ett sf-mått på 31 i vecka 40+2.

    Alla graviditeter är olika, helt enkelt.

  • Anonym (Olika)

    Skriver under på "Evas" kommentar om att alla graviditeter är olika, minst sagt.

    Jag hade först två graviditeter som var väldigt lika, men väntar nu tredje och trots moderkaka i bakvägg har jag känt rörelser mycket senare - flera veckor senare. Så pass att jag fick RUL tidigare än min ordinarie bokning p g a oro, då jag inte heller hade nån mage i vecka 19-20.

    Första graviditeten började jag med mammabyxor i vecka 8-10, nu har jag haft mina vanliga jeans till vecka 22-23 typ. Nu i vecka 25 stramar linningen lite för mycket dock men de går ännu att knäppa :) Med "rätt" kläder kan jag fortfarande dölja magen.

  • Emmethhh

    Jag kände inte sparkar förrän v22 ungefär, det var ungefär då magen började växa ( är i v.29 nu och fortfarande inte särskilt stor)

    Jag hade också nästan föreliggande moderkaka som dig som sågs vid RUL i v.20. För mig blir det nytt ultraljud v.32 för att se om den dragit sig uppåt vilket den brukar göra i 80% av fallen

  • Anonym (123)

    Jag har bf 8/8 och med moderkakan delvis i framvägg, den sitter lite åt vänster. Jag går in i v 21 på mån och har känt sprattel någon vecka bara ocj då främst på höger sida. Har fått mage men de som inte vet att jag är gravid kan nog lika gärna tro att jag blivit extra tjock.

Svar på tråden Gravidmage?