• Anonym (Ekonomisk verklighet)

Många frågor kring vem ska betala vad när 1 part har bostad

Många diskussioner om boendekostnader här. 
    1. Om man ska ha ett jämnställt samhälle kan man inte betala med % utan 50/50.

Äger 1 person huset är det många frågor om vad som skall dlas lika mellan parterna. Man får tänka lite som ett hyreshus.
    Om ägaren inte har lån med ränta hade man inte kunnat bo där. 
    1. Ränta är en kostnad som är förenad med boendet. 
    2. Amortering är en avbetalning till sig själv
    Alltså räntan delar man på men amorteringen är FÄs val.

Att sen FÄ ska stå för löpande utgifter är väl en sak men den som bor där sliter ju också på sakerna. 
    Ska man vara helt rättvis så sätter man sig och gör en kalkyl.
    Måla huset 1g/10 år ca. 80 000kr= 666:-/mån
    Dränera om runt huset 1g/ 40 år 120 000kr= 250:-/mån
    Lägga om taket 1g/40 år 150 000kr= 312:-/mån
    Renovera badrummer 1g/20 år 120 000kr= 500:-/mån
    Renovera nästa badrum (oftastlite mindre) 1g/20år 100 000kr= 416:-/mån
    Byte av uppvärmning 1g/ 15år 80 000kr= 444:-/mån
    Övrig mindre renovering 1/år 12 000kr= 1000:-/mån

Totalt blir dessa små summor 3588kr / månad.

Efter det tillkommer vitvaror
    Vitvaror håller sällan 10 år idag 
    Tvättmaskin 5000kr
    Torktumlare 5000kr
    Diskmaskin 5000kr
    Spis 6000kr
    Köksfläkt 5000kr
    Kyl 9000kr
    Frys 9000kr

Som blir ytterligare ca 500kr / månad

Att säga att den som äger huset inte har kostnnader stämmer dåligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-03-16 12:18
    Glömde lite saker så fyller på efter hand.
    Fönsterbyte
    Nya avloppsstammar
    Indragning av fiber
    Nya eldragningar

• Svar på tråden Många frågor kring vem ska betala vad när 1 part har bostad
  • sextiotalist
    Anonym (Ekonomisk verklighet) skrev 2021-03-16 11:33:29 följande:

Många diskussioner om boendekostnader här. 
    1. Om man ska ha ett jämnställt samhälle kan man inte betala med % utan 50/50.

Äger 1 person huset är det många frågor om vad som skall dlas lika mellan parterna. Man får tänka lite som ett hyreshus.
    Om ägaren inte har lån med ränta hade man inte kunnat bo där. 
    1. Ränta är en kostnad som är förenad med boendet. 
    2. Amortering är en avbetalning till sig själv
    Alltså räntan delar man på men amorteringen är FÄs val.

Att sen FÄ ska stå för löpande utgifter är väl en sak men den som bor där sliter ju också på sakerna. 
    Ska man vara helt rättvis så sätter man sig och gör en kalkyl.
    Måla huset 1g/10 år ca. 80 000kr= 666:-/mån
    Dränera om runt huset 1g/ 40 år 120 000kr= 250:-/mån
    Lägga om taket 1g/40 år 150 000kr= 312:-/mån
    Renovera badrummer 1g/20 år 120 000kr= 500:-/mån
    Renovera nästa badrum (oftastlite mindre) 1g/20år 100 000kr= 416:-/mån
    Byte av uppvärmning 1g/ 15år 80 000kr= 444:-/mån
    Övrig mindre renovering 1/år 12 000kr= 1000:-/mån

Totalt blir dessa små summor 3588kr / månad.

Efter det tillkommer vitvaror
    Vitvaror håller sällan 10 år idag 
    Tvättmaskin 5000kr
    Torktumlare 5000kr
    Diskmaskin 5000kr
    Spis 6000kr
    Köksfläkt 5000kr
    Kyl 9000kr
    Frys 9000kr

Som blir ytterligare ca 500kr / månad

Att säga att den som äger huset inte har kostnnader stämmer dåligt.

Med det resonemanget så är det väl även självklart att vid en separation så får den som inte äger boende del av den värdestegringen som den varit med och investerat i.
    sextiotalist skrev 2021-03-16 11:35:42 följande:
    Med det resonemanget så är det väl även självklart att vid en separation så får den som inte äger boende del av den värdestegringen som den varit med och investerat i.
    Om personen ifråga delar hela beloppet vid nyköp absolut. Men betalar den bara månadsvis så betalar den ju bara för det den har använt.
    Ex 
    ett år efter renovering flyttar partnern( ej FÄ)
    FÄ har renoverar köket för 150-200 000kr partnern betalar hälften av detta så självklart delas värdeökning.

FÄ betalar 150-200 000kr partnern betalar 500kr för köksrenovering/månad dvs har bara betalat 6000kr vid flytten. DÅ har denne bara betalat för slitaget under tiden denna bodde där.
    sextiotalist skrev 2021-03-16 11:35:42 följande:
    En fråga.
    Om du hyr av HSB där du betalar detta i hyran får du del av värdestegringen när du flyttar?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ekonomisk verklighet) skrev 2021-03-16 12:04:31 följande:
    Om personen ifråga delar hela beloppet vid nyköp absolut. Men betalar den bara månadsvis så betalar den ju bara för det den har använt.
    Ex 
    ett år efter renovering flyttar partnern( ej FÄ)
    FÄ har renoverar köket för 150-200 000kr partnern betalar hälften av detta så självklart delas värdeökning.

FÄ betalar 150-200 000kr partnern betalar 500kr för köksrenovering/månad dvs har bara betalat 6000kr vid flytten. DÅ har denne bara betalat för slitaget under tiden denna bodde där.
    Vem bestämmer vilka förbättringar som ska göras? 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ekonomisk verklighet) skrev 2021-03-16 12:05:51 följande:
    En fråga.
    Om du hyr av HSB där du betalar detta i hyran får du del av värdestegringen när du flyttar?
    Ett fastighetsbolag är en affärsdrivande verksamhet. Menar du att man ska se på samboskap på samma sätt?
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-16 12:07:37 följande:
    Vem bestämmer vilka förbättringar som ska göras? 
    Efter mina siffror så är det ju budgetpriser på det mesta. Antar att man vid renovering gör en kalkyk ihop om vad som skall/behöver göras. 
    Vill inte partnern renovera köket för mer än budget skall denne ej betala mer än för budget. Är man överens om lite över standard så läggs är det ju den faktiska kostnaden. Vill partnern ha lyxigar eän FÄ blir det ju lite svårare, men rimligt är väl att partnern får lite högr månadskostnad.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ekonomisk verklighet) skrev 2021-03-16 12:12:37 följande:
    Efter mina siffror så är det ju budgetpriser på det mesta. Antar att man vid renovering gör en kalkyk ihop om vad som skall/behöver göras. 
    Vill inte partnern renovera köket för mer än budget skall denne ej betala mer än för budget. Är man överens om lite över standard så läggs är det ju den faktiska kostnaden. Vill partnern ha lyxigar eän FÄ blir det ju lite svårare, men rimligt är väl att partnern får lite högr månadskostnad.
    Så om den som inte äger inte vill renovera, så ska det ändå renoveras?

Bara för att förstå dig, pratar du om människor som har en kärleksrelation, eller pratar du om att ha en inneboende?
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-16 12:09:13 följande:
    Ett fastighetsbolag är en affärsdrivande verksamhet. Menar du att man ska se på samboskap på samma sätt?
    Nej. Därför ligger det inga kostnader utöver de faktiska som faktiskt finns. 
    Om man hyr så ligger ju hyran på betydligt mer än de summor som är upptagna här. 
    Jag tycker däremot inte att om man har skaffat sig en bostad att någon ska snylta sig in och bo nästan gratis. SÅ vill jag definitivt inte se ett samboskap
    I min värld är ett samboskap att ge och ta/ dela med sig. MEN inte varken lura eller luras.
    Många utan fastighet verkar inte förstå vilka enorma summor som det innebär att äga en fastighet.
    Nu i efterhand har jag kommit på fler saker som jag lagt till i TS.
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-16 12:15:35 följande:
    Så om den som inte äger inte vill renovera, så ska det ändå renoveras?

Bara för att förstå dig, pratar du om människor som har en kärleksrelation, eller pratar du om att ha en inneboende?
    Ja det kan man undra. Jag skriver utifrån de kommentarer som finns här på FL där ( mestadels kvinnor) inte tycker dom ska betala något mer än dom löpande kostnaderna när dom flyttar in hos någon. Den dom flyttar in till skall betala allt vad gäller underhåll och skötsel. 
    I min värld vill jag göra rätt för mig och vi delar allt lika. Mitt inlägg var för att göra folk uppmärksamma på att det kostar pengar att ha fastigheter. Om det är hus eller lägenheter. Någon måste betala och många verkar inte förstå vad det kostar.

Hur jag/vi valt i vår relation är inte relevant i sammanhanget. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ekonomisk verklighet) skrev 2021-03-16 12:16:54 följande:
    Nej. Därför ligger det inga kostnader utöver de faktiska som faktiskt finns. 
    Om man hyr så ligger ju hyran på betydligt mer än de summor som är upptagna här. 
    Jag tycker däremot inte att om man har skaffat sig en bostad att någon ska snylta sig in och bo nästan gratis. SÅ vill jag definitivt inte se ett samboskap
    I min värld är ett samboskap att ge och ta/ dela med sig. MEN inte varken lura eller luras.
    Många utan fastighet verkar inte förstå vilka enorma summor som det innebär att äga en fastighet.
    Nu i efterhand har jag kommit på fler saker som jag lagt till i TS.
    Men det ansvaret har väl ändå den som köpt en fastighet? 

Om man vill att ens särbo ska flytta in i ett befintligt hem, så får man nog vara lite mer generös än att sitta och räkna på varenda krona som du gör. 
Svar på tråden Många frågor kring vem ska betala vad när 1 part har bostad