• Tiffany

    Ägglossning, ägget släppt

    Hur vet man att ägget släpper vid ägglossning? Är det en garanti att ägget släpper om ägglossningstester visar positivt?

  • Svar på tråden Ägglossning, ägget släppt
  • Anonym (Nej)

    Det finns ingen garanti att ägget släpper, det ger bara en indikation att hormonerna åtminstone har rätt nivåer för det.

  • Jag är bara jag

    Det kan man bara veta om man tar progesteronprov. Men i princip kan man veta det om man får mens när man ska i förhållande  till när den förmodade ägglossningen inföll.

  • Anonym (L)

    Precis som det skrivits i tråden så indikerar ett positivt ÄL-test att ägglossning kommer att ske inom de närmaste dagarna, men ägglossning kan skjutas upp av olika skäl vilket gör att man inte kan vara säker på att den gick igenom, om man bara litar på ÄL-testet.

    Det finns ju många sätt att bekräfta att ÄL faktiskt har skett om man har lite fertilitetskoll och känner sin kropp. Med temperaturmetoden stiger temperaturen (oftast) dagen efter att man har ägglossat, och sen stannar den på en högre nivå dagarna efteråt. Om man har koll på sitt fertila sekret så "torkar man upp" dagarna efter ÄL. 

  • Tiffany

    Ok jag får läsa på lote mer om det med temp stigning och sekret, tack ..vill maxa mina chanser!

  • Anonym (weina)
    Hade känningar (ont i ena sidan långt ner i magen) runt den 12:e (hade oskyddat sex då), Ägglossning enligt appen den dagen men starkt positivt ÄL-test den 14:e på eftermiddagen! Kan jag ha blivit gravid denna månad då? :O 
  • Aliona
    Anonym (weina) skrev 2021-03-18 20:09:49 följande:

    Hade känningar (ont i ena sidan långt ner i magen) runt den 12:e (hade oskyddat sex då), Ägglossning enligt appen den dagen men starkt positivt ÄL-test den 14:e på eftermiddagen! Kan jag ha blivit gravid denna månad då? :O 


    Ja absolut. Även om de inte hade äl förrän den 15 el 16 så kan sperman leva så länge i dig.
  • Anonym (weina)
    Aliona skrev 2021-03-18 20:27:19 följande:
    Ja absolut. Även om de inte hade äl förrän den 15 el 16 så kan sperman leva så länge i dig.
    Läser på en del ställen att ÄL kan ske upp till 48 timmar Efter positivt test..
    då ska spermierna överleva kanske 12, 13, 14, 15 och 16:e mars :O  känns ganska orimligt ^^
Svar på tråden Ägglossning, ägget släppt