• SLM

    Vanligt att andra barnet är mindre?

    Hej,

    Jag är i vecka 30 med mitt andra barn. Förra veckan var jag på TUL vilket visade -7% i tillväxt, vilket var helt normalt enligt dem. Jag har diabetes därav går jag på TUL. Idag var jag hos bm och mitt SF mått har bara växt 2 cm på 5 veckor och jag ligger nu på nedersta linjen på kurvan. Med min dotter så låg jag alltid + på tillväxt och SF mått och det är ju det vanliga som diabetiker, att barnen är lite större.. Man får ju också höra att magen ?alltid? blir större andra gången.

    Hon sa dock att jag inte ska vara orolig och att jag ju kollas på mina TUL. Saken är nu den att jag inte har någon mer koll förrän om 3 veckor vilket jag tycker känns långt bort? Tänk om bebisen inte växer bra eller mår särskilt bra, då känns det som det tar lång tid innan det upptäckts? Har någon varit med om liknande?

  • Svar på tråden Vanligt att andra barnet är mindre?
  • SLM

    Ska tilläggas att jag ligger på samma viktuppgång denna graviditet. Däremot så rör jag på mig mer med promenader etc ????

  • cosinus

    Det är iaf inte ovanligt och -7 är ju ett fullt normalt värde. Tror det är någonstans vid typ -16 eller något sånt de brukar vilja hålla lite mer koll.

    Barnen har vägt 3.1, 2.7, 2.5 och 3.7 kilo och magen SF-måtten har slutat på 33, 32, 28 och 33 centimeter.

    Magens tillväxt beror ju både på hur du själv växer och hur barnet växer och ligger samt mängden fostervatten och framförallt på den som mäter. Så är bara barnet aktivt som vanligt i magen så avvakta någon mätning till.

  • Anonym (Inte att lita på)

    Sf måttet är inget att lita på egentligen, mitt slutade växa runt vecka 25 och växte knappt fram till förlossningen men allt va bra å bäbisen vägde 3,2 i vecka 39 och jag har en lång överkropp därav litet mått som inte växte då barnet växte uppåt och inte ut, sen finns de ju dom kvinnor där sf måttet blir enormt och dom tror att de blir en stor bäbis eller två men det är mycket fostervatten bara

  • Ebo88

    Jag fick det även förklarat att TUL kan vara lite missvisande beroende på hur bebisarna ligger i magen. Jag gick på Tul varannan vecka med Stella och hon låg alltid på minus. Varierade mellan 10-20% och hon låg i säte.

    Dagen innan mitt k.snitt så mätte dom och då beräknade dem hennes vikt till ca 2000g (v.34+0) men hon vägde strax under 2500g

  • Anonym (Hhf)

    Vanligt vet jag inte men mitt andra barn var mindre. Magen kommer tidigare och får ofta en mer hängig form andra gången men det har ju egentligen inte med barnets storlek alls att göra. Hoppas det går bra! :)

  • Anonym (Molly)

    Jag litar inte ett dugg på TUL. De har en felmarginal på ca 10 %, enligt de läkare jag träffade. Jag fick ett sista TUL samma dag som förlossningen startade. Sonen skulle vara ca 21 % mindre än genomsnittsbebisen. Han vägde 3 430 g. Nästan exakt som genomsnittsbebisen...

Svar på tråden Vanligt att andra barnet är mindre?