Det stavas FÖRRÄN
Anonym (Språkpolisen) skrev 2021-03-17 22:24:22 följande:
FÖRRÄN
Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.
Mvh Språkpolisen
Jag stör mig ofta på felstavningar, tipsa i somliga trådar om hur det ska vara men ofta bli folk mest sura. Det är trist när man försöker hjälpa. Det är som om somliga inte vill lära sig och bli bättre?
Annars gråter jag inombords när folk inte kan använda pronomen på rätt sätt (han -honom) men och reflexiva pronomen som jag ser nästan dagligen är fel även i stora tidningar som Aftonbladet, Expressen m fl. När man skriver ex "Hon sålde hennes bil" (ska givetvis visar "hon sålde sin bil"). Var är språkkänslan? Förstår inte folk som skriver så att den första meningen betyder att det är någon annans bil hon sålde.
Samma med de - dem. Förr skrev "alla" de för det mesta men nu verkar det som om många i stället skriver dem och det blir ärligt talat fler fel då.
Ja, listan kan göras längre.
Om jag drev ett forum som detta, skulle jag lägga in en funktion där det inte gick att publicera inläggen förrän man rättat dem. Det skulle komma upp en hjälpsam ruta som förklarar vad felet är och personen kan korrigera. Både pedagogiskt och bra!