Inlägg från: Anonym (qwerty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (qwerty)

Det stavas FÖRRÄN

Värsta jag sett på fl var "min o min killes mamma" som om de hade samma mamma.. inlägget handlade förövrigt om att ts var gravid så det blev lite extra äckligt.

• Anonym (qwerty)
    Miss Skywalker skrev 2021-03-18 10:27:07 följande:
    Man räknar med att de allra flesta är normalbegåvade och fattar endå..
    "ändå" stavar man det
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Spirou) skrev 2021-03-18 14:29:45 följande:
    Man använder stor bokstav och punkt i meningar.
    Inte när man börjar meningen med ett citationstecken. Citatet ska inte förvanskas och då gäller inte regeln om stor bokstav först.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Spirou) skrev 2021-03-18 14:57:28 följande:
    Vi märker att du inte nämner avsaknaden av punkt dock.
    Nej av uppenbara skäl. Likväl som jag noterar att du desperat måste ge mothugg (och gilla dina egna inlägg).
  • Anonym (qwerty)
    Miss Skywalker skrev 2021-03-18 15:18:16 följande:
    I know. Jag räknar även med att de flesta är normalbegåvade nog att förstå när jag förklarar min poäng..
    Jag räknar med att du ser ironin i det.
  • Anonym (qwerty)
    EnAnonumius skrev 2021-03-19 08:41:25 följande:
    Men du, det är väl bättre att skriva "dom" i stället för att enbart skriva "dem"? Sett många som skriver "dem" på ställen där det skall vara "de".
    "dom" får man från domstolen.. "De fick sin dom." Eller "Polisen fick inte tag på dem."
    De eller dem är korrekt, inte dom.
  • Anonym (qwerty)
    Limeblad skrev 2021-03-19 10:02:02 följande:
    Du kan ju läsa på SAOL också. Dom är vardagligt på samma sätt som mej och dej. Inget att störa sig på ett forum tycker jag men hade ju reagerat i en tidningsartikel eller liknande.
    Fast dej/mej är ju inte heller korrekt. --=-
  • Anonym (qwerty)
    Burre skrev 2021-03-20 17:42:38 följande:

Karen lugna ner dig 

Finns inget mer patetiskt än de som använder "Karen"-uttrycket helt felaktigt.
  • Anonym (qwerty)
    EnAnonumius skrev 2021-03-22 21:51:16 följande:
    Säger samma till dig. Innan du försöker rätta andra, och svammla om att andra skall lära sig utryck,  så skall du lära dig ordentligt att ett ord kan ha flera betydelser istället för bara EN.

Ta ordet "Dom", de kan ha tre olika betydelser. Men du började tjafsa om att det enbart kunde betyd något som en domstol gav.

Dom:
    kan betyda b.la "kupol", och även ett ord man använder i stället för "de/dem" också, utöver det du tog upp i ett tidigare inlägg.

Så du skall knappast klaga på andras okunnighet i språk, när du är okunnig själv i språk.

Jag påpekade att "dom" är att undvika i skriftspråk som ersättning för de/dem och att man skall utgå ifrån att skriva korrekt, samt gav exempel för lärdom.

Du har gått och hämtat en ordbok för att argumentera men missar sakfrågan helt. Pinsamt. Enormt pinsamt.
    Tillbaka till skolbänken.

Försök inte läxa upp andra förrän du gått igenom 9:ans kurs i svenska.

Puss och kram!

Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN