Inlägg från: Anonym (Gotlänning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gotlänning)

Det stavas FÖRRÄN

Linnie skrev 2021-03-18 12:28:44 följande:
    Jag skriver mej/dej och har gjort sedan jag gick i första klass, efter diskussion med min lågstadielärare som ansåg att mig/dig var gammalmodigt och skulle fasas ut mer och mer till det mer moderna mej/dej. Klart jag ville vara en modern föregångare som sjuåring, haha. Det har blivit en vana som satt sej fast under följande 30+ år.

Däremot så är det inte ett dugg fel så det kan du stryka från din lista. Det är fullt godkänt av Akademien att skriva så.
    Mej/dej/sej skriver en bekants dotter, trots att hon säger (dialektalt) mi/di/si. Varför skriva fel när man hon ändå inte ens talar så?
    Jag får nästan skavsår i ögonen då jag ser det!

Jag förstår inte varför man skriver fel medvetet. Det är väl en sak om man inte kan stava rätt, men att göra som du och helt medvetet stava fel? Nej, obegripligt.

Vissa lustigkurrar roar sig med att skriva orden som de själva uttalar dem, dialektalt. Skulle jag göra det så vore det nog svårt för många att hänga med i svängarna.

Till sist, sej är en fisk. 
  • Anonym (Gotlänning)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-19 05:46:56 följande:
    Det lät roligt sej är en fisk ha ha
    Jag skriver alltid sig/dig osv även om jag skojade med "skojaren" ovanför och skrev säj istället för sig för så låter det ju när man pratar..
    Men ska jag skriva som vi pratar i stockholm så skulle det låta roligt eller vissa skulle inte förstå -riktig stockholmska - i helgen såg vi en rev som rev en annan rev ha ha
    Det roliga med dialekt är ju att vi talar så olika.
    På Gotland uttalar vi inte sig som "sej/säj" utan som "si".

Det där sista hade jag faktiskt begripit. Glad

Det är inte så att jag pratar på den gamla gotländska dialekten gutamål, men jag förstår det.  
    Så vad säger jag nu?

Nå har dei trid staräuri vart så nå jär dei bar feir kvar sen jär ladingen äntluen här.
  • Anonym (Gotlänning)
    erikaABC skrev 2021-03-19 21:50:49 följande:
    Vad betyder det?
    Nu har det tredje bakslaget på våren varit så nu är det bara fyra kvar tills våren äntligien är här.

En staräur är ett bakslag på våren och enligt den gutniska sägnen så kommer det alltid sju staräurar innan det blir vår.
  • Anonym (Gotlänning)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-20 06:48:03 följande:
    Ha ha ha  NÄ Jag förstod ingenting av vad du skrev - gissar näst sista ordet betyder äntligen??? 
    Kopierar mitt svar där jag förklarade. Glad Eller översatte kanske är mer passande.

Nu har det tredje bakslaget på våren varit så nu är det bara fyra kvar tills våren äntligien är här.

En staräur är ett bakslag på våren och enligt den gutniska sägnen så kommer det alltid sju staräurar innan det blir vår. 

Våren heter för övrigt ladingen på gutamål.
  • Anonym (Gotlänning)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-21 01:02:31 följande:
    Nu ska jag skriva RIKTIG gammal stockholmska -vissa pratar så även nu detta är bara ngr ex..
    Sila tugget.. Hajja´ru klyket..,Klimpen gastar i luskistan..
    Liiite svårare iaf än reven rev en annan rev..ha ha
    Det där sista går över mitt huvud!
    Vad betyder det?

Här får du en nöt att knäcka!

Dä aind ja sägde va att ja vidd siv te teie.
  • Anonym (Gotlänning)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-22 01:52:25 följande:
    Ha ha ja Riktig gammal stockholmska eller söderslang är även svårt för mig att förstå ibland..

Sila tugget =prata mindre, Hajja´ru klyket =förstår du, Klimpen gastar i luskistan=ungen skriker i sängen...

Jag gissar hej vilt nu - De enda jag sa var att jag ville se på tv - ha ha 
    Haha, den med ungen fattade jag ju verkligen inte!

Du gissade bra, det betyder "det enda jag sa var att jag ville sova till tio".

Återkommer med en ny nöt senare, nu väntar jobbet!
Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN