Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Det stavas FÖRRÄN

Min lista kan göras lång men ett axplock:

? Ja istället för jag

? Nä/ne istället för nej

? Igentligen istället för egentligen

? Medans istället för medan. Medans är talspråk

? Dom istället för de/dem. Överkomligt i text vänner emellan men när man läser artiklar med dom istället för de/dem så slutar jag alltid läsa.

? Imellan istället för emellan

? Mej/dej istället för mig/dig

Nu har jag inte tagit med särskrivningar så det finns mycket mer att ta av när det gäller saker jag stör mig på i språket.

• Anonym (Q)
    sextiotalist skrev 2021-03-18 08:33:28 följande:

Dom är bättre än felaktigt dem. Jag kan använda de/dem korrekt, men i forum som dessa brukar jag använda dom, eftersom det inte är en formell text. Fast när någon använder de/dem fel, då kan jag vara övertydlig med användningen av de/dem.

Ja, som jag skrev så är det överkomligt när det gäller vänner emellan (jag räknar in forum i detta).
    Anonym (Och) skrev 2021-03-18 09:24:34 följande:

Klassikern o istället för och platsar in på din lista. Går ju knappt att läsa: han o ja tyckte de va jätte kul med dem ankorna o deras ungar.

Verkligen. Hade helt glömt bort "o" istället för "och". Eller "oxå" istället för "också". Eller som du också skrev "de" istället för "det". Finns så många exempel.

Finns så många exempel. Jag kan inte riktigt förstå varför man väljer att skriva så som ditt exempel. Jag skäms lite över att säga att jag dömer folk som skriver på det sättet som, ja, lite dumma. Jag tar helt enkelt folk som skriver någorlunda korrekt mer seriöst.
  • Anonym (Q)
    Linnie skrev 2021-03-18 12:28:44 följande:

Jag skriver mej/dej och har gjort sedan jag gick i första klass, efter diskussion med min lågstadielärare som ansåg att mig/dig var gammalmodigt och skulle fasas ut mer och mer till det mer moderna mej/dej. Klart jag ville vara en modern föregångare som sjuåring, haha. Det har blivit en vana som satt sej fast under följande 30+ år.

Däremot så är det inte ett dugg fel så det kan du stryka från din lista. Det är fullt godkänt av Akademien att skriva så.

I mina ögon så stör det mig. Jag skulle aldrig skriva mej eller dej. Det svider lite i ögonen. Så jag kommer inte stryka den från min lista.

Men good for you. Fortsätt du med mej/dej/sej. Heja heja!
  • Anonym (Q)
    EnAnonumius skrev 2021-03-19 08:41:25 följande:

Men du, det är väl bättre att skriva "dom" i stället för att enbart skriva "dem"? Sett många som skriver "dem" på ställen där det skall vara "de".

Ja, det är bättre. Men det är ÄNNU bättre att faktiskt lära sig skillnaden på de och dem och inte använda sig av dom alls!
  • Anonym (Q)
    EnAnonumius skrev 2021-03-19 08:58:12 följande:
    I formell text och i artiklar kan jag hålla med om..

Men på en plats som ett internetforum (vilket som helst) så kan man ju liksom släppa det lite och uppmuntra folk att använda dom i stället för konsekvent "dem".
    Nu sitter jag inte och är en språkpolis på forum och lägger inte ner någon kraft på att rätta folk som skriver fel (ingen kraft alls faktiskt). Tråden handlar helt enkelt om ett ord folk verkar ha svårt att stava rätt och jag la till ord som jag själv har sett folk misshandla. 

Jag uppmuntrar dock hellre folk att lära sig skillnaden mellan de och dem än att de ska använda sig av dom. Eller i alla fall att lära sig det lilla trixet att ersätta ordet i meningen med "vi/jag" eller "oss/mig". 

"Jag gillar ost" = "De gillar ost"
    "Han gillar inte mig" = "Han gillar inte dem"

Nu menar jag inte att du inte kan skillnaden, men det kanske är någon som läser detta inlägg som inte kan skillnaden och vill lära sig istället för att skriva "dom". 

Lycka till. 
  • Anonym (Q)
    Burre skrev 2021-03-20 17:42:38 följande:

Karen lugna ner dig 

Lite nyfiken men kan du förklara hur Ts är en "Karen"?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-21 00:37:03 följande:

Jo personer som ska rätta vad andra skriver-- och blir så patetiskt upprörda över vad andra skriver eller tycker och speciellt "språkpoliser" som inte ens själva kan stava rätt som TS ha ha som skrev familjeliv - när det stavas Familjeliv eller FamiljeLiv --- Har man inget annat intresse än att rätta stavfel -så kanske man  ska bli en SVENSKALÄRARE...

De e ju va ja tycker sen finns det ju even folk som bara sitter der på sin enda å de enda de gör er och rettar vad andra skriver ha ha ha

Fast är det inte lite ironiskt att du gnäller och blir upprörd över att det finns språkpoliser? Att man är så lättkränkt och börjar gråta över att någon rättar ens felaktigheter i språket istället för att bara ta till sig det man faktiskt gör fel och tänka att förändring är bra? Eller om man nu inte vill stava annorlunda så behöver man helt enkelt inte ta åt sig?

Jag tycker endast det är positivt med sådana här trådar. Förhoppningsvis sitter det någon eller några där ute i cyberrymden som läser denna tråd och får en aha-upplevelse och tänker: "Ojdå, jag som alltid trott att det stavas förräns" eller "Vilket bra tips på hur man kan tänka kring de/dem".

Är det inte bra att sträva efter att stava korrekt istället för att ta allt så personligt och bli kränkt?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-21 02:01:57 följande:

Sitter och gråter ha ha ha

Nej jag tycker det är KUL att diskutera - det är därför jag är med i ett forum och det brukar alltid finnas någon trevlig person man kan utbyta dialekt eller liknande med!!

Jag har ingenting emot nya uttryck osv...men hur ska det gå då språkpoliser är framme och klagar på ett nytt uttryck som till exempel "en gillar" istället för jag gillar..Nu var bara det ett exempel..

Sen har jag gått i skolan och kan stava rätt - även om jag/man ibland kan "råka" trycka på fel bokstav..

Alltså det jag skrev sist var ju bara skämt -Hajja´ru klyket???

Ett uttryck - så visst.fram med fler dialekter och vi kan väl börja skriva på  Engelska också tycker jag, för DET är många som behöver lära sig att skriva..

Ja, jag tycker du gråter ut. Att du även försöker leka mästrande genom att poängentera felet med att Ts skriver familjeliv istället för Familjeliv, inte för att lära ut utan för att på något sätt trycka ner, är väldigt barnsligt.

Sedan är det sällan man ser någon rätta någon annan här på forumet eller på andra sajter. Det är inte något vanligt förekommande och jag förstår inte riktigt ditt ältande i denna tråd. Tråden handlar om ett ord många stavar fel och Ts belyser detta. Är det inte bra menar du? Ska man inte belysa fel?

Jag hade förstått din upprördhet om Ts hade gått in i en befintlig tråd och börjat rätta alla stavfel; det är bara drygt. Men det gjorde han/hon inte.

Ps. Jag bryr mig inte om dina försök med att vara rolig genom att medvetet skriva som en kratta, oroa dig inte.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-21 07:52:08 följande:
    Nu är det väl ändå du som är upprörd!!!

Jag trodde vi diskuterade svenska och jag skrev att nya uttryck är helt ok eller utbyta dialekter vilket jag tyckte jag var kul med den här tråden - som jag skrev det finns alltid nån som är trevlig..

Nej jag gråter inte ut och oroar mig inte...över en löjlig kommentar..
    Ta din lugnande nu och tagga ner ett par hekto..
    Ja, jag är väldigt upprörd. Så upprörd att jag felaktigt använder mig av fler än ett utropstecken. Nej, du verkar inte alls upprörd. Speciellt inte när du gång på gång måste upprepa Ts användning av "familjeliv" - som en trasig skiva.  

Du svarar dock inte på min fråga. Varför är det så fel att Ts "rättar", dvs. startar en tråd om ett ord som folk ofta stavar fel för att belysa att det faktiskt är fel, så att folk faktiskt kan ha möjligheten att lära sig? Varför blir du upprörd över det faktum att det finns språkpoliser. Så pass mycket att du HATAR dessa?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-21 10:31:33 följande:

Varför är det så fel att stava lite fel och jag är inte den enda som tycker det i den här tråden...Om du kollar så är det många som inte heller bryr sig nämnvärt

Det ä inget fel att starta någon tråd..dom kan vara roliga allihop!!!!!!

Jadu. Det är fel för att det är just fel, det säger ju sig självt. Jag rättar dock inte folk men tråden handlar inte om språkpoliser och mitt tycke om dem utan om hur man faktiskt stavar till förrän. Det är det tråden handlar om. Du verkar ha någon personlig vendetta gentemot språkpoliser och det finns nog något som ligger till grund för detta. Jag är ledsen att du blivit rättad såpass många gånger att du nu är bitter.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-22 04:04:30 följande:

Förresten.

Jag tyckte då inte att det BARA handlade om FÖRREN i den här tråden.

Många har skrivit massor med olika ord dom irriterar sig på..

Bra då har jag lärt mig några få nya ord, men det är skillnad på att lära sig NYA ord än att påpeka stavfel om man själv inte kan stava rätt..

Var har jag skrivit att det handlar om språkpoliser?

Får jag inte ha åsikter som alla andra eller är det bara bittra besserwissers som får ha det.

Sen stavas det inte Jadu utan Ja du och inte heller såpass, det stavas så pass

Nu har du fått det du ville en språk polis...du som skrev att det var så viktigt med stavning och ett utropstecken osv!

Varför är det skillnad? Tycker du inte det är bra att lära sig att stava rätt? Ser du att någon stavar ordet "igentligen" gång på gång så rättar du inte den personen, för det är inte ett nytt ord att lära sig?

Ja, jag har varit en som lagt till massa ord. Då kanske någon kommer in i tråden och lär sig hur dessa ord stavas. Jag tyckte att fokus kunde ligga på det än att leka mästrande och gå på språkpoliser. Men du, du heter Hatar "språkpoliser" och ditt enda fokus har varit att klanka ner på Ts och hitta småfel för att kunna trycka ner personen; för att den väljer att belysa ett ord som folk ofta stavar fel på.

Du får gärna ha åsikter. Jag väljer bara att ifrågasätta dem. Det får du helt enkelt hantera.

Tack, då vet jag. Jag tar åt mig och kommer nu att stava dessa ord korrekt, för jag tar åt mig och blir inte kränkt och börjar inte gråta om språkpoliser för att någon rättar mig utan tar tillfället att lära mig något. Så jag säger tack. Jag älskar att förbättra mitt skriftspråk.

Här är något för dig som du kan lära dig; Man avslutar inte meningar med två punkter utan en. Man använder aldrig två punkter i svenska skriftspråket. Användningen av tre punkter är dock okej men det indikerar även på att man utlämnar eller pausar något i meningen så även där använder du det fel.

Lycka till.
Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN