Inlägg från: Anonym (Hatar "språkpoliser") |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hatar "språkpoliser")

Det stavas FÖRRÄN

Är du en språkpolis så kanske du inte ska vara med i Familjeliv-eftersom du stavade det ordet med liten bokstav och det stavas med stor bokstav ..

Dessutom vad spelar det för roll om nån stavar lite fel i ett forum??

Är du språkpolis på FB också - på Engelska or do you only speak and write in Swedish.
    Maybe that would be too much for you to handleSkål

Anonym (3) skrev 2021-03-18 16:05:22 följande:

Jag kan förstå att språk och rättstavning är viktigt i en akademisk text men här i ett forum är det inte relevant att vara språkpolis. Språket utvecklas ständigt och nya ord och stavningar tillkommer ständigt då språket anpassas till vår sociala verklighet. Det är fantastiskt och positivt.

Håller med!!!
    Att klaga på att någon stavar fel är bara löjligt i ett forum och liknande 
    speciellt när "språkpolisen" själv skrev "här på familjeliv"- när det står klart och tydligt att det heter Familjeliv ha ha
    Anonym (Skojare) skrev 2021-03-19 04:01:09 följande:

Det va inte förrnsh ja upptäkte den här tråden ja blev medveten om problemet så tack ts!

Du skojade väl nu - eller hur - kul iaf att få lära säj nåt mann redan visteSkrattande
    Anonym (Jag) skrev 2021-03-17 22:30:27 följande:

Nä, inte det mest felstavade. Vilken stavning brukar du se på det ordet? Bland de vanligaste är ju molnvärk, i stort sätt, avensjuk, i mon och några till jag inte fattar hur folk får till så fel. Icke att förglömma "dem" när det ska vara "de"- eller åtminstone "dom".  

OM du inte fattar hur folk får till ord så fel "språkpolis" så ska du väl själv först se till att du har rätt ha ha..
    För du har FEL när det gäller dem, de och dom 
    I korrekt skrift så använder man dem eller de, inte dom det används mest i tal!!!
    Anonym (Gotlänning) skrev 2021-03-19 05:09:03 följande:
    Mej/dej/sej skriver en bekants dotter, trots att hon säger (dialektalt) mi/di/si. Varför skriva fel när man hon ändå inte ens talar så?
    Jag får nästan skavsår i ögonen då jag ser det!

Jag förstår inte varför man skriver fel medvetet. Det är väl en sak om man inte kan stava rätt, men att göra som du och helt medvetet stava fel? Nej, obegripligt.

Vissa lustigkurrar roar sig med att skriva orden som de själva uttalar dem, dialektalt. Skulle jag göra det så vore det nog svårt för många att hänga med i svängarna.

Till sist, sej är en fisk. 
    Det lät roligt sej är en fisk ha ha
    Jag skriver alltid sig/dig osv även om jag skojade med "skojaren" ovanför och skrev säj istället för sig för så låter det ju när man pratar..
    Men ska jag skriva som vi pratar i stockholm så skulle det låta roligt eller vissa skulle inte förstå -riktig stockholmska - i helgen såg vi en rev som rev en annan rev ha ha
    Anonym (Gotlänning) skrev 2021-03-19 16:37:16 följande:
    Det roliga med dialekt är ju att vi talar så olika.
    På Gotland uttalar vi inte sig som "sej/säj" utan som "si".

Det där sista hade jag faktiskt begripit. Glad

Det är inte så att jag pratar på den gamla gotländska dialekten gutamål, men jag förstår det.  
    Så vad säger jag nu?

Nå har dei trid staräuri vart så nå jär dei bar feir kvar sen jär ladingen äntluen här.
    Ha ha ha  NÄ Jag förstod ingenting av vad du skrev - gissar näst sista ordet betyder äntligen??? 
    lallew skrev 2021-03-19 17:36:41 följande:

Jag stör mig när folk skriver 'ända' istället för 'enda' det erkänner jag men jag stör mig mer på språkpoliser som bara ska göra sig märkvärdiga, såna pretentiösa individer har jag svårt för, en blandning av irritation och skämskudde för  deras skull liksom.

Håller med dig totalt!!!
    Anonym (Jag) skrev 2021-03-19 17:07:56 följande:

Jag tycker det är skillnad på rena stavfel som vi alla kan råka ut för ibland och när folk konstant skriver fel ord. Tryckfelsnisse kan ju lätt vara i farten så man skriver altid, jah och sånt. Det är acceptabelt i icke formell text. "Det ända jag vill", "dem äter" och liknande får det däremot att skorra i hjärnan! Men så är jag född på stenåldern när vi hade mycket rättstavning i skolan. Min svenskafröken Karin hade ju blivit skogstokig om vi skrivit "dem går" i en uppsats! Nu ser man det till och med i tidningar, på tv och lite varstans. Jag kan faktiskt inte på allvar tro att nån faktiskt pratar så fel så varför skriva så fel?

Men det ända jag vill är att få stava som jag vill när jag sitter på min enda och titta på reven när dem eter ha ha ha
    Anonym (Fia) skrev 2021-03-18 03:13:21 följande:

Annars är ju "blygläppar" en riktigt rolig, och vanlig på FL, en Skrattande

Ja det lät roligt!!!
    Anonym (Och) skrev 2021-03-19 08:47:45 följande:
    Det var ju verkligen inte svårt att förstå dock... stockholmska brukar väl inte räknas till dom "svåra" dialekterna. 
    Nej det var inte svårt att förstå utan jag menade väl mer att riktig söderslang skulle låta roligt om man skrev det..

Svårt att förstå var väl lite fel av mig att skriva, men nu pratar jag inte riktig söderslang heller så jag kom bara på den där med räven...
Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN