Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Det stavas FÖRRÄN

Anonym (Q) skrev 2021-03-18 02:09:14 följande:

Min lista kan göras lång men ett axplock:

? Ja istället för jag

? Nä/ne istället för nej

? Igentligen istället för egentligen

? Medans istället för medan. Medans är talspråk

? Dom istället för de/dem. Överkomligt i text vänner emellan men när man läser artiklar med dom istället för de/dem så slutar jag alltid läsa.

? Imellan istället för emellan

? Mej/dej istället för mig/dig

Nu har jag inte tagit med särskrivningar så det finns mycket mer att ta av när det gäller saker jag stör mig på i språket.

Men du, det är väl bättre att skriva "dom" i stället för att enbart skriva "dem"? Sett många som skriver "dem" på ställen där det skall vara "de".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Q) skrev 2021-03-19 08:48:35 följande:
    Ja, det är bättre. Men det är ÄNNU bättre att faktiskt lära sig skillnaden på de och dem och inte använda sig av dom alls!
    I formell text och i artiklar kan jag hålla med om..

Men på en plats som ett internetforum (vilket som helst) så kan man ju liksom släppa det lite och uppmuntra folk att använda dom i stället för konsekvent "dem".
  • EnAnonumius
    Linnie skrev 2021-03-18 12:34:48 följande:
    Jag antar att personen menar att hitintills inte är ett ord och därför bör ersättas med det korrekta hittills.

Men "hitintills" kanske är dialektalt? Inget jag vet något om. 
    Nej det är inte "dialekt" med hitintills.
    Det är ett godkänt stavning och står med i Svenska Akademins Ordbok.
    Så vad du har fått det ifrån att det skulle vara dialekt, kanske du kan svara på?

https://svenska.se/tre/?sok=hitintills&pz=2
  • EnAnonumius
    Anonym (qwerty) skrev 2021-03-19 09:49:06 följande:
    "dom" får man från domstolen.. "De fick sin dom." Eller "Polisen fick inte tag på dem."
    De eller dem är korrekt, inte dom.
    Och "Dom" och "dom" uttalas/betonas olika i TALspråket. Det finns gott om ord som låter/stavas lika men ändå  betonas olika i tal och kan ha olika innebörd beroende på sammanhang. I skriftspråket får man ta dessa ord i kontexten..

Så nej "Dom" är inte bara något man får enbart från dom stolen.  Utan dom är vanligt i talspråk som ersätter "De/Dem", och rekommenderas som ersättare om man inte kan skilja på "De/Dem" i skrift.

• EnAnonumius
    Anonym (Q) skrev 2021-03-21 04:44:11 följande:
    Ja, jag tycker du gråter ut. Att du även försöker leka mästrande genom att poängentera felet med att Ts skriver familjeliv istället för Familjeliv, inte för att lära ut utan för att på något sätt trycka ner, är väldigt barnsligt.
    Om man nu skall beklaga sig över ett stavfel (se TS) så är det faktiskt dumt att själv göra felsamtidigt.
    TS har ju själv signaturen "(Språkpolisen)", då SKA TS göra korrekt hela inlägget igenom. Skall man klaga på andras fel och leka språkpolis så får man faktiskt se till att man inte själv göra några fel.

Så att man sitter och "gråter ut" som du väljer att svamla om är bara fel. Helt fel. Javisst får du tycka så, dock om någon säger i från att det är fel så får du faktiskt backa och sluta att tjata om, "jag tycker så" och fortsätta att tjata om att ",man gråter ut".

Det som ÄR intressant är att du sitter och försvarar "(Språkpolis)" mästrande och anser att det är okey att  "(Språkpolis)"  gör direkta fel i inlägget, men du hackar på andra som ser det roliga med att en språkpolis skall lära andra men som samtidigt gör rejäla klavertramp själv.

Sedan så är det också roligt att språkpolisen gör det fatala felet att använda sig enbart av versaler, ser ut om man  "skriker" just det ordet. Det i sig är rätt så "mästrande ton" det med. "(Språkpolis)" kunde gott skriva med gemener i en egen rad. Egen rad då för att förtydliga.

Så den stora fråga är ju.. Varför anser du att det skall vara okey för en språkpolis att göra fel i skrift när de skall klaga på hur andra stavar/formulerar?
    Förklara nu på ett logiskt och rationellt sätt varför du försvara en språkpolis som gör rejält klavertramp i en text där språkpolis klagar på andras stavning.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-22 08:01:48 följande:
    Nej jag har aldrig rättat personer förutom dina två ord...om inte personen har frågat mig hur någonting ska stavas.

Visst jag erkänner det är klart att det är bra att lära sig stava rätt...ska försöka att lära mig om det behövs.

Sen har inte mitt enda fokus varit att klanka ner på TS..

Nej tvärtom har jag haft kul att läsa roliga kommentarer och utbyta dialekt.
    Jag har utbytt dialekt med "gotlänningen" med riktigt gammal stockholmska eller söderslang.

Ska försöka tänka på det där med en punkt osv också.

Om jag kunde ändrat namnet så hade jag gjort det då "hatar" var ju att ta i!
    Håller med.. Det är roligt att skriva ibland på (sin) dialekt.Glad

• EnAnonumius
    Anonym (Q) skrev 2021-03-22 06:52:10 följande:
    Varför är det skillnad? Tycker du inte det är bra att lära sig att stava rätt? Ser du att någon stavar ordet "igentligen" gång på gång så rättar du inte den personen, för det är inte ett nytt ord att lära sig?
    Och du anser inte att det är bra att man städar i egen farstu först innan man städar grannens farstu?

Om man nu skall lära någon/några att stava rätt så får man göra rätt själv först.

Så länge ett stavfelet inte blir ett s.k syftningsfel, så kan folk faktiskt ta ett chillpill och svara på innehållet i texten i stället för att gnälla på stavningen av ett ord. Antingen enbart på stavfelet eller som inledning/avslut på svar av innehåll i texten.

Att någon råkar skriva "förens" i stället för "förrän". gör ju knappast att det blir något felsyftat, utan det handlar bara att någon råkar skriva lite "talspråkligt" men innehållet/syftningen är ju den samma ändå.

• EnAnonumius
    Anonym (Språkpolisen) skrev 2021-03-17 22:33:47 följande:
    förens, förns eller någon annan ruggig version
    Haha, ja det finns många "roliga" felstavningar här
    Korrekturläsa glömde du.

Så här ska det skrivas:

Förens, förns eller någon annan ruggig version.
    Haha, ja det finns många "roliga" felstavningar här.

Notera att man ALLTID skall börja en mening med stor bokstav och avsluta meningar med punkt. Det borde du som språkpolis ha koll på.
    Anonym (Språkpolisen) skrev 2021-03-17 23:43:15 följande:
    Tack, också hemska !
    Det skall inte vara mellanrum mellan text och ett skiljetecken.

Så att kalla sig för språkpolis med en massa blir bara så otroligt fel..
  • EnAnonumius
    Anonym (Och) skrev 2021-03-22 08:55:20 följande:
    Faaast... det ska väl egentligen vara: 
    "Haha, ja, det finns många "roliga" felstavningar här. 
    Ja du har rätt. De skall ju vara så. 

• EnAnonumius
    Anonym (qwerty) skrev 2021-03-22 13:08:46 följande:
    Inte det minsta, men du blev tydligen det eftersom du måste försvara dig så hätskt. Jag fick iaf ett gott skratt över hur patetisk du är. Lär dig vad uttryck betyder så ska du se att du inte har lika mycket otur i kommunikationen i framtiden.

Lycka till!
    Säger samma till dig. Innan du försöker rätta andra, och svammla om att andra skall lära sig utryck,  så skall du lära dig ordentligt att ett ord kan ha flera betydelser istället för bara EN.

Ta ordet "Dom", de kan ha tre olika betydelser. Men du började tjafsa om att det enbart kunde betyd något som en domstol gav.

Dom:
    kan betyda b.la "kupol", och även ett ord man använder i stället för "de/dem" också, utöver det du tog upp i ett tidigare inlägg.

Så du skall knappast klaga på andras okunnighet i språk, när du är okunnig själv i språk.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-22 21:37:50 följande:
    Tycker att det verkar vara tvärtom...du förstår inte vad det uttrycket egentligen betyder
    Någon som skriver Karen behöver INTE vara en kvinnohatare,då även kvinnor kan skriva det till andra kvinnor..
    Det är en nedsättande term som används för att beskrivna en person som klagar och är krävande bortom vad som anses vara rimligt. Att vara en ?Karen? är motsatsen till att vara cool och ?woke?. 
    Det var ju plätt lätt att lista ut på sammanhanget att lista ut vad Karen skulle vara i det inlägget den personen skrev.

• EnAnonumius
    city cat skrev 2021-03-23 17:09:26 följande:
    Jo, det är syftningsfel då "förens" är genitiv av bestämd form singularis av ordet "för", d.v.s. framdelen på ett fartyg.
    city cat skrev 2021-03-23 17:15:22 följande:

Svamla.

Uttryck. 

Du jag har aldrig utgett mig för att vara språkpolis.
    Men jag antar att det är viktigare för dig med att språkpoliser som skriver och klagar på folk hur de stavar och skall samtidigt får slippa undan med sina horribla skrivfel i sin klagotext?

Om du valde att läsa, i stället för att skaffa in löjligt billiga poäng, så skrev jag "talspråkligt", många personer med varierande dialekt säger även "förens"/förrens"/förrns" i talspråk i stället för "förrän".
    Så om man inte är för "korkad" i skallen så kan man plocka det på sammanhanget, i en text,  om det menas med "talspråkligt" skrivet  eller om man menar "framdelen" på en båt.

Jag är dessutom väl medveten om att svamla skall skrivas med  ett "m", och det är två "t" i uttryck",
    Men du. Tanken slog dig aldrig att man kan välja att stava fel med flit för att provocera språkpoliser, för det är så jävla roligt att provocera dessa språkpoliser?
    Eller var du ute efter att skaffa in löjligt billiga poänger?

• EnAnonumius
    city cat skrev 2021-03-23 17:15:22 följande:

Svamla.

Uttryck. 

Glömde detta...

Märkligt att du inte gått in och rättat TS (och hens grova fel). Eller är det du som är TS rent av egentligen?
  • EnAnonumius
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-25 07:35:29 följande:
    Håller med det är sååå kuul aatt reeta sspprrååkkppoolliisseerSkrattande
    Skål
  • EnAnonumius
    city cat skrev 2021-03-24 11:47:22 följande:

Jag invände endast mot ditt påstående att det inte är syftningsfel.

Skriver man "talspråkligt" är det de facto fel eftersom man då inte håller sig till vedertaget skriftspråk. 

Nej du har inte "bara" vänt dig emot detta med syftningsfel. Du gick även in och gjorde rättstavning också på vissa ord med  i min text. Eller skall jag behöva bevisa det för dig att du inte enbart "endast invände mot mitt påstående". Du hackade även ned på stavningen med. 

Även om det är fel att använda talspråk text, fast det kan hända att det slinker in ibland för många människor att det slinker in, så har väldigt många tillräckligt intelligens i huvudet att fatta vad som menas baserat på sammanhanget i texten.

Som sagt, jag har aldrig utgett mig för att vara språkpolis. Så det är mycket märkligt att du inte har rättat språkpolisen och hennes horribla sätt att skriva på. TS som utger sig för att vara språkpolisen. Men men du kanske anser att språkpoliser skall få skriva på pissdålig svenska, när de skall hacka ned på andra människors svenska. 

• EnAnonumius
    city cat skrev 2021-03-25 19:44:34 följande:
    Inte alls märkligt. På ett forum som detta får jag själv välja vem eller vilka inlägg jag vill svara på. 
    Självklart får DU det. Jag har aldrig hävdat att du inte skulle få göra det.

Samtidigt  så får du vackert inse att jag har samma rätt att tycka det är märkligt att du  inte svara exempelvis "person X".

Skulle vara intressant att höra din (bort)förklaring på varför du inte har rättat "(Språkpolisen)" och språkpolisens urdåliga svenska, men du har gått in och hackat och rättat andra i denna tråden som aldrig utgivit sig för att vara språkpolis.

Skall jag tolka dina svar i denna tråden att  tycker att det är helt acceptabelt och okej att de som kallar sig för "språkpoliser" har rätt, enligt dig, att få skriva på kass svenska?
    Om du inte anser detta.

Så varför sitter du och hackar och rättar folk som, har slarvat (medvetet) med språket och aldrig utgett sig för att var språkpoliser enbart aldrig utgett sig?

• EnAnonumius
    city cat skrev 2021-03-26 18:50:52 följande:
    Nej, jag är inte TS. 
    Så bra då.,,,

Men uppenbarligen så är det helt okej för DIG att folk som utger sig för att vara språkpoliser skall få skriva på mycket undermålig svenska i sina inlägg, när de samtidigt gnäller som tjuriga treåringar i trotsåldern på andras stavfel..

• EnAnonumius
    city cat skrev 2021-03-26 18:44:18 följande:

Du får tolka mina ord hur du bäst finner lämpligt för din del.

Någon förklaring på varför jag skriver som jag gör och vem jag riktar mig till kommer du inte att få. 

Man behöver inte tolka dina ord som man vill.. Din handling i denna tråden (vem du rättar) talar sitt egna tydliga språk.

Detta har du förmedlat via din handling (vem du rättar)  i denna tråd.

Så jag har förstått följandet din handling, att det skall vara helt okey för dessa som kallar sig själva språkpoliser att skriva som på en pissdålig svenska, för dig samtidigt som de hackar på andra människor stavfel.

Samtidigt som jag har lärt mig via dina handlingar i denna tråden, att vara en som aldrig utger sig för att vara språkpolis och rättar en språkpolis, då skall de hackas på oss så skall det rättas och krävas perfekt svenska.

Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN