• Spucks

Det stavas FÖRRÄN

Jag älskar sådana trådar - jag har lärt mig svenska som vuxen (bott i Sverige i 6 år och har lämnat landet igen för nästan 7 år sedan) och har inte mycket att göra med språket längre om jag inte läsa/skriva här eller läsa böcker på svenska. Så det är kul för mig att lära mig mer om språket ;)

Fast ärligt talat, när det handlar om exemplen här så visste även jag hur dem stavas, fast jag är inte alltid säkert på de/dem. Och även jag undrar ibland hur folk, som verkar vara uppvuxen in Sverige, kan skriva så fel. Det är inte bara i informella sammanhang som ett forum heller - jag började att plugga till mattelärare en gång och vid ett grupparbete med 4 (eller kanske 5) andra studenter, som ALLA var "native Swedes" fick jag flera gånger rätta stavningen, grammatiken och uttryck. Svaret brukade vara ett skratt och kommentarer som "Hahaha, jag vill ju inte bli lärare i svenska!". Jag tycker sådana attityder är fruktansvärt.

Fast jag är också medlem i en britisk forum och hur dem skriver är annu värre. Inte bara stavningen och grammatiken, men också inlägg som knappt går att läsa för att de inte innehåller en enda interpunktionstecken.

Jag brukar undrar om det är bara lathet eller om de verkligen inte vet hur man skriver korrekt.

Jag skriver alltid så korrekt jag kan i alla sammanhang - oavsett om det är ett forum, ett sms eller en jobbansökning. Jag tror det handlar om respekt för språket generellt.

P.S. Ni är jätte välkomna at rätta mina inlägg - jag vill ju skriva korrekt, så jag är glad om någon påpeka fel!

• Spucks
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-24 05:20:00 följande:
    Ja det skulle ju inte förvåna mig  Skrattande 

Sen kollade jag upp det där med om att man BARA får använda ett ! eller ett ? som personen som tjatade på att "ja jag tycker att du gråter" ungefär 10 ggr -då jag har lärt mig att man kan använda fler och JA det KAN man 1-3 st är helt korrekt eller ok att använda!!!
    ?Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind.? (Terry Pratchett)

;)

• Spucks
    Spucks skrev 2021-03-24 07:40:05 följande:
    ?Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind.? (Terry Pratchett)

;)

Vet inte varför det blev frågetecken där, jag gjorde citationstecken.
  • Spucks
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-25 07:11:05 följande:
    Or maybe it does that just in English IDK

Nej. Jag vet inte hur det är på svenska, för jag har inte läst så många inlägg (här eller någon annanstans) att jag lagt märke till detta, men på tyska är det ganska lika .... dem som använder fler en ett uttropstecken, brukar tillhöra en viss "personkrets", generellt sagt obildad. Det kan oftas händer att någon som skriver sarkasiskt på ett extra dummt sätt (oftas som svar på ett dummt kommentar) sätter många uppropstecken med flit, oftas som "!!!!!111!!!11!!!11!", dvs. men flera "1" emellan, för folk som skriver så klarar oftas inte att hålla shift-knappen under alla deras uttropstecken, så det blir något "1" emellan och detta överdriver man genom att skriva som ovan. 

Det är även vanligt att överdriva ännu mer genom att inte bara skriva många uttropstecken med ettor emellan, utan man faktist skriver "einself" (="ettelva") mellan sina uttropstecken ;)

Så nej, det är inte bara ett engelsk fänomen.

• Spucks
    Tobben skrev 2021-03-25 12:13:39 följande:
    Skärp dig!11! Det stavas övedriva.

Förlåt, jag är utlänning, du vet jag hur oanpassad vi är!

Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-25 12:18:31 följande:
    Nej jag ÄR inte sinnes sjuk för att jag IBLAND använder 2-3 utropstecken!!
    I svenska så är det ok att göra det ibland om man vill poängtera något lite extra som jag gjorde ovan. Jag poängterade att jag är inte sinnes rubbad pga det!
    Sen skulle jag aldrig blanda och skriva så här !!!11!!1!!

Samma sak med ? så är det också okej att ibland förstärka frågan med 2 (eller 3) ?? 
    Om jag skrivit något i den här tråden felstavat eller med flera !!!!!!!!!!!!! så har det varit för att det är kul att reta "språkpoliser" som själva stavar och skriver som en kratta!!

Man ska icke klaga på andras stavfel och sen själv skriva helt obegripligt!
    Jag hade höga betyg i svenska språket och hjälper andra att stava, men jag skulle aldrig klaga på någon i ett forum, förutom "språkpoliser"

Du verkar bli väldigt upprörd över ett citatt av en satirisk författare. Lugna dig! ;)
  • Spucks
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-26 02:33:06 följande:
    Skrattande Den var rolig!11!
    Jag tror inte han förstod att du var ironisk och att han faktiskt stavade rätt.
    Nu skärper DU dig! Bara för att jag pratar tyska är jag inte en humörlös Tysk! Jag är faktist från Österrike, alltså en uppdaterad och bättre version av en Tysk!!!!!!111!!!!!!11!! Verkar som om mitt förståelse av sarkastiga inlägg är tom bättre än ditt, för jag antog faktis att mitt svar var mer än uppenbart på skoj Flört
  • Spucks
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-26 03:55:29 följande:
    Kanske du har säkra tecken på ett sjukt sinneTungan ute för du skrev ju om man använder fler än ett ! eller ett ? så hade man det + förutom att du hade massor med stavfel - vilket jag inte skulle dra upp annars OM du inte hade frågat mig - så klaga inte på andra innan du själv skriver PERFEKT!

Nej, jag skrev inte om man använder fler än ett uttropstecken eller frågetecken är man knäpp, citatet handlade om "exclamation marks", som är uttropstecken. Dessutom hat jag ju inte gjort mina citationstecken som blev frågetecken på samma ställe Tungan ute

Och som jag skrev i mitt första inlägg här (det var ett tag sedan), så är jag faktist glad om jag blir rätt

• Spucks

Oj, fan ny gjorde sig min dator självständig ... för att fullborda min halva mening: Jag är glad om jag blir rättat, för jag vill skriva rätt, vilket blir enklare om någon säger till mig när jag skriver fel ;)

• Spucks
    Spucks skrev 2021-03-26 10:48:37 följande:

Oj, fan ny gjorde sig min dator självständig ... för att fullborda min halva mening: Jag är glad om jag blir rättat, för jag vill skriva rätt, vilket blir enklare om någon säger till mig när jag skriver fel ;)

Fast i detta fallet vet jag att det skrivas "nu" och inte "ny". Man borde kunna editera inlägg här.
  • Spucks
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-26 12:18:08 följande:
    Så du skojade eller om det med fler utropstecken?  okej no problems jag gillar också att skoja och jag skojade tillbaka om att du kanske var rubbad för att du använt 2 ?  och  om dina stavfel -

Du skriver ju riktigt bra svenska, men jag trodde du kom från england av nån anledning - kanske för du skrev om nån T.P från england?

Sen läste jag nog inte ditt första inlägg Flört

Nej, jag skojade inte om uttropsrecken, jag skojade när jag svarade på Tobbens kommentar om att det stavas "övedriva".

Menar du att du inte kännde till Terry Pratchett? Jag tror jag måste sluta prata med dig nu, det går bara inte att kommunicera med sådana barbarer!

Och jag menar faktist allvar att jag är glad om jag blir rättat ;) Jag använder faktist detta forum bland annat för att träna på att skriva på svenska, eftersom jag inte har bott i Sverige sedan 2014 och sedan dess har jag bara hållit igång språket genom att läsa böcker (och ibland artiklar) på svenska.

Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN