Inlägg från: Anonym (Hatar "språkpoliser") |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hatar "språkpoliser")

Det stavas FÖRRÄN

EnAnonumius skrev 2021-03-23 19:24:16 följande:
    Glömde detta...

Märkligt att du inte gått in och rättat TS (och hens grova fel). Eller är det du som är TS rent av egentligen?
    Ja det skulle ju inte förvåna mig  Skrattande 

Sen kollade jag upp det där med om att man BARA får använda ett ! eller ett ? som personen som tjatade på att "ja jag tycker att du gråter" ungefär 10 ggr -då jag har lärt mig att man kan använda fler och JA det KAN man 1-3 st är helt korrekt eller ok att använda!!!
    city cat skrev 2021-03-23 17:09:26 följande:
    Jo, det är syftningsfel då "förens" är genitiv av bestämd form singularis av ordet "för", d.v.s. framdelen på ett fartyg.
    Jaha så för betyder bara framdelen på en båtSkrattande

Så jag kan inte skriva för i en mening annat om det handlar om en båt???

För jag ska till läkaren imorgon är fel som ett svar på en fråga tex?

Snacka om att svamla och en massa svammel från dig.
    city cat skrev 2021-03-24 11:42:49 följande:

Hur står det till med din läsförmåga och läsförståelse? Samt dina grammatikkunskaper?

Jag upprepar: "förens" är genitiv av bestämd form singularis av ordet "för" (substantiv). 

"För" kan även vara adjektiv, preposition eller adverb. Men då finns inga böjningsformer. 

TS Jag är ingen språkpolis så det skiter jag fullständigt i om folk skriver förens eller förrän..Sen blir ni så upprörda när nån stavar fel eller något annat svenska fel som adjektiv, verb, substantiv så det blir löjligt ROLIGTKyss
    city cat skrev 2021-03-24 11:47:22 följande:

Jag invände endast mot ditt påstående att det inte är syftningsfel.

Skriver man "talspråkligt" är det de facto fel eftersom man då inte håller sig till vedertaget skriftspråk. 

Kan för vara adjektiv jaha då har jag lärt mig nåt nytt..
    Jag som trodde det beskrev hur något ser ut som blå, rund.tex..
    Men men tydligen inte? 
    Jag kommer inte på nån beskrivning av hur något ser ut med för?
    Men jag har ju heller inte utgett mig för att stava perfekt eller vara en språkpolis..
    Jag behöver inte stoltsera med hur jävla duktig jag är..
    city cat skrev 2021-03-24 11:42:49 följande:

Hur står det till med din läsförmåga och läsförståelse? Samt dina grammatikkunskaper?

Jag upprepar: "förens" är genitiv av bestämd form singularis av ordet "för" (substantiv). 

"För" kan även vara adjektiv, preposition eller adverb. Men då finns inga böjningsformer. 

Å nej nu citerade jag fel inlägg ooooopsTungan ute
    Spucks skrev 2021-03-24 07:40:05 följande:
    ?Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind.? (Terry Pratchett)

;)

Det stämmer inte Skrattande kolla någon annan jäkla sida förutom från Terry P
    Spucks skrev 2021-03-24 07:40:05 följande:
    ?Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind.? (Terry Pratchett)

;)

Or maybe it does that just in English IDK
    EnAnonumius skrev 2021-03-23 19:20:56 följande:
    city cat skrev 2021-03-23 17:15:22 följande:

Svamla.

Uttryck. 

Du jag har aldrig utgett mig för att vara språkpolis.
    Men jag antar att det är viktigare för dig med att språkpoliser som skriver och klagar på folk hur de stavar och skall samtidigt får slippa undan med sina horribla skrivfel i sin klagotext?

Om du valde att läsa, i stället för att skaffa in löjligt billiga poäng, så skrev jag "talspråkligt", många personer med varierande dialekt säger även "förens"/förrens"/förrns" i talspråk i stället för "förrän".
    Så om man inte är för "korkad" i skallen så kan man plocka det på sammanhanget, i en text,  om det menas med "talspråkligt" skrivet  eller om man menar "framdelen" på en båt.

Jag är dessutom väl medveten om att svamla skall skrivas med  ett "m", och det är två "t" i uttryck",
    Men du. Tanken slog dig aldrig att man kan välja att stava fel med flit för att provocera språkpoliser, för det är så jävla roligt att provocera dessa språkpoliser?
    Eller var du ute efter att skaffa in löjligt billiga poänger?
    Håller med det är sååå kuul aatt reeta sspprrååkkppoolliisseerSkrattande
    Anonym (Morgan) skrev 2021-03-23 19:08:30 följande:

Karen! Lugna ner dig. Världen går inte under för nån stavade fel 

Precis Karen är lite upprörd..
    Nej Karen jag är inte en kvinnohatare då jag själv är en kvinna 
    Spucks skrev 2021-03-25 08:31:53 följande:

Nej. Jag vet inte hur det är på svenska, för jag har inte läst så många inlägg (här eller någon annanstans) att jag lagt märke till detta, men på tyska är det ganska lika .... dem som använder fler en ett uttropstecken, brukar tillhöra en viss "personkrets", generellt sagt obildad. Det kan oftas händer att någon som skriver sarkasiskt på ett extra dummt sätt (oftas som svar på ett dummt kommentar) sätter många uppropstecken med flit, oftas som "!!!!!111!!!11!!!11!", dvs. men flera "1" emellan, för folk som skriver så klarar oftas inte att hålla shift-knappen under alla deras uttropstecken, så det blir något "1" emellan och detta överdriver man genom att skriva som ovan. 

Det är även vanligt att överdriva ännu mer genom att inte bara skriva många uttropstecken med ettor emellan, utan man faktist skriver "einself" (="ettelva") mellan sina uttropstecken ;)

Så nej, det är inte bara ett engelsk fänomen.

Nej jag ÄR inte sinnes sjuk för att jag IBLAND använder 2-3 utropstecken!!
    I svenska så är det ok att göra det ibland om man vill poängtera något lite extra som jag gjorde ovan. Jag poängterade att jag är inte sinnes rubbad pga det!
    Sen skulle jag aldrig blanda och skriva så här !!!11!!1!!

Samma sak med ? så är det också okej att ibland förstärka frågan med 2 (eller 3) ?? 
    Om jag skrivit något i den här tråden felstavat eller med flera !!!!!!!!!!!!! så har det varit för att det är kul att reta "språkpoliser" som själva stavar och skriver som en kratta!!

Man ska icke klaga på andras stavfel och sen själv skriva helt obegripligt!
    Jag hade höga betyg i svenska språket och hjälper andra att stava, men jag skulle aldrig klaga på någon i ett forum, förutom "språkpoliser"
Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN