Spucks skrev 2021-03-25 08:31:53 följande:
Nej. Jag vet inte hur det är på svenska, för jag har inte läst så många inlägg (här eller någon annanstans) att jag lagt märke till detta, men på tyska är det ganska lika .... dem som använder fler en ett uttropstecken, brukar tillhöra en viss "personkrets", generellt sagt obildad. Det kan oftas händer att någon som skriver sarkasiskt på ett extra dummt sätt (oftas som svar på ett dummt kommentar) sätter många uppropstecken med flit, oftas som "!!!!!111!!!11!!!11!", dvs. men flera "1" emellan, för folk som skriver så klarar oftas inte att hålla shift-knappen under alla deras uttropstecken, så det blir något "1" emellan och detta överdriver man genom att skriva som ovan.
Det är även vanligt att överdriva ännu mer genom att inte bara skriva många uttropstecken med ettor emellan, utan man faktist skriver "einself" (="ettelva") mellan sina uttropstecken ;)
Så nej, det är inte bara ett engelsk fänomen.
Nej jag ÄR inte sinnes sjuk för att jag IBLAND använder 2-3 utropstecken!!
I svenska så är det ok att göra det ibland om man vill poängtera något lite extra som jag gjorde ovan. Jag poängterade att jag är inte sinnes rubbad pga det!
Sen skulle jag aldrig blanda och skriva så här !!!11!!1!!
Samma sak med ? så är det också okej att ibland förstärka frågan med 2 (eller 3) ??
Om jag skrivit något i den här tråden felstavat eller med flera !!!!!!!!!!!!! så har det varit för att det är kul att reta "språkpoliser" som själva stavar och skriver som en kratta!!
Man ska icke klaga på andras stavfel och sen själv skriva helt obegripligt!
Jag hade höga betyg i svenska språket och hjälper andra att stava, men jag skulle aldrig klaga på någon i ett forum, förutom "språkpoliser"