• Anonvm

Ni som kan bilar, hjälp!

Valet av drivlina är minst lika viktigt som valet av själva bilmodellen, om driftskostnad och driftsäkerhet är av intresse.

De flesta bilmodeller säljs oftast med 3-4 olika motoralternativ, samt manuell eller automat växellåda.

Det gäller att göra medvetna val. Är du fullkomligt ointresserad och okunnig när det gäller den tekniska aspekten så koncentrera dig bara på att lista ut vilken bilmodell som passar dina behov när det kommer till utrymme.
    Låt sen någon inbiten entusiast tipsa dig om vilken drivlina du bör söka efter för att få tag i en bil med de egenskaper du värdesätter.

Personligen skulle jag tipsa dig att se dig om efter en Golf kombi med 1.6 multifuel motorn och manuell låda.
    Om jag minns rätt så finns den inte nyare än -13 så din bugdet på 100k räcker gott o väl även till ett välvårdat exemplar med mycket låga mil.
    låg förbrukning (0.65l/mil), låg skatt (1013 samt enbart väl beprövad och skottsäker teknik rakt igenom= inga konstig dyra fel.

• Anonvm
    Krr460 skrev 2021-03-20 14:03:13 följande:

Passater är ju generellt sett trevliga bilar. En TDI med 140 hästkrafter brukar dra runt 0,55 liter/milen. Tror den ligger på runt 5000 kr i skatt så man tjänar ju snabbt in den dyrare skatten i och med den låga bränsleförbrukningen.

En större bil tycker jag är att föredra både ur säkerhetssynpunkt och av praktiska skäl. Det är inte kul att krocka med en småbil.

Du kan ju räkna på om du inte räknar hem en dieselbil, hur många mil kör du per år?

En diesel är generellt ett mindre bra råd, när den hunnit bli lite till åren.

Insprutningssystemet och avgasrening på en modern diesel är otroligt komplexa och känsliga system. Minsta problem i dessa genererar felkoder som tänder varningslampor, det är pumpar och injekorer, egr-ventiler o partikelfilter... ofta leder minsta problem till saftiga verkstadsräkningar. OM man inte skruvar själv med begagnade delar.

Jag har personligen ägt Golf 6 variant med både minsta dieselmotorn (-10) och minsta bensinmotorn (-09), så jag kan jämför dessa rakt av.
    Dieseln (BMT 1.6, 105hk) avverkade jag lite över 10.000mil med på ungefär 4år. Genomsnittsförbrukningen totalt under dessa år blev 0.54l/mil. Skatten var/är 1007:-
    Bensinaren (1.6 Multifuel) är min nuvarande bil, kört den nästan 5000mil på 2 år nu. Genomsnittsförbrukning hittills är 0.64l/mil. Skatten är 1077:-

De 10cl extra bränsle som går åt varje mil ser jag vis av erfarenhet som en form av försäkringspremie mot stora oförutsedda utgifter som kommer som en kniv i ryggen när man minst anar det, helt utan förvarning.
    Med mina 2500mil/år blir den premien med dagens bränslepriser runt 3000:-/år.

Mina egna erfarenheter av moderna dieslar gör att jag skulle inte ens rekommendera min värsta fiende att köpa/äga en, iaf inte en som nått sån ålder eller mil att drivlinegarantin inte längre gäller.
  • Anonvm
    Krr460 skrev 2021-03-20 19:27:20 följande:
    En större risk är ju i så fall vissa DSG-automat lådor samt de VAG-modeller med dåliga kamkedjor som lätt kuggar över.

Oavsett kommer ju bilar att gå sönder och kosta pengar hur man än vrider och vänder på det. Det gäller ju att parera de värsta slagen. Billigaste är ju som du säger att skruva själv.
    Vissa DSG är rena rama totalktastrofen, (läs den 7växlade med torr-lameller) just den hade jag i min 2010 golf med 1.6 diseln.
    Andra varianter av DSG är ju bara mindre katastrofalt dåliga.
    Personligen kommer jag för evigt totalrata tekniken med manuella lådor som växlar själv.
    Det ska vara momentomvandlare, annars växlar jag hellre själv.

Alla bilar kommer som sagt behöva reparationer och underhåll.
    Det jag menar är att om man gör aktiva val att satsa på väl fungerade och beprövad teknik så håller det bättre, och är enklare/billigare att laga om något väl brakar.

VWs 1.6 bensinare t.ex är en väl beprövad maskin som knappt ändrats alls sen början på 80-talet. Den har visserligen kamrem, men konstruktionen gör den så enkel att byta att det knappt kostar nått.
    Här kan jag jämför med nån passat jag hade tidigare med längsmonterad maskin, där behövde hela fronten på bilen demonteras för att komma åt, märkesverkstaden ville ha 38.000 för servicen som innehöll kamremsbyte vill jag minnas....
    Det gäller som sagt att vara lite intresserad när man väljer.
  • Anonvm
    Krr460 skrev 2021-03-20 21:14:31 följande:
    Bara för att en viss modell anses som pålitlig kommer inte alla exemplar vara pålitliga.
    Jag kan inte annat än att bara konstatera att vi verkar vara fullkomligt överens.

Att granska det tilltänkta exemplaret är minst lika viktigt som att göra medvetna modellval.

Svar på tråden Ni som kan bilar, hjälp!