• Anonym (jos)

    Blöder ur ändtarmen

    Hej!

    Jag har ett problem och det är att jag blöder ur ändtarmen när jag går på toa. Det spelar ingen roll ifall jag är lös/hård i magen utan kommer alltid blod i toaletten och på pappret när jag torkar mig.

    Nu idag blöder jag även när jag bara kissar, alltså det kommer blod på pappret (ej mens) även fast jag ej haft avföring. Har lite ont i magen emellanåt men inte så farligt. Det gör inte ont att gå på toaletten och jag brukar inte ha besvär från ändtarmen så som att det gör ont annars heller.

    Bör man kolla upp detta? Eller är det kanske bara en typ spricka som inte läker?

  • Svar på tråden Blöder ur ändtarmen
  • Anonym (Q)
    Anonym (jos) skrev 2021-03-20 14:07:54 följande:

    Hej!

    Jag har ett problem och det är att jag blöder ur ändtarmen när jag går på toa. Det spelar ingen roll ifall jag är lös/hård i magen utan kommer alltid blod i toaletten och på pappret när jag torkar mig.

    Nu idag blöder jag även när jag bara kissar, alltså det kommer blod på pappret (ej mens) även fast jag ej haft avföring. Har lite ont i magen emellanåt men inte så farligt. Det gör inte ont att gå på toaletten och jag brukar inte ha besvär från ändtarmen så som att det gör ont annars heller.

    Bör man kolla upp detta? Eller är det kanske bara en typ spricka som inte läker?


    Det är alltid värt att kolla upp. 

    Är det färskt blod? Dvs. klarrött? För det indikerar i så fall på att blödningen är belägen väldigt nära analöppningen. 
    Gör det ont när du bajsar? Svider?

    Jag skulle i alla fall kolla upp det, för att slippa oron och kanske även eventuellt få läkemedel/tips om läkemedel som kan hjälpa.

    Lycka till!
  • Anonym (jos)
    Anonym (Q) skrev 2021-03-20 14:11:04 följande:

    Det är alltid värt att kolla upp. 

    Är det färskt blod? Dvs. klarrött? För det indikerar i så fall på att blödningen är belägen väldigt nära analöppningen. 

    Gör det ont när du bajsar? Svider?

    Jag skulle i alla fall kolla upp det, för att slippa oron och kanske även eventuellt få läkemedel/tips om läkemedel som kan hjälpa.

    Lycka till!


    Ja det är färskt blod! Nej det gör inte ont, kan svida lite om jag skulle råka vara hård i magen men det är sällan. Jag är egentligen inte så orolig över det men vill inte söka sjukvård i ?onödan?.
  • Anonym (A)

    Sök hjälp. På måndag!

    Att man blöder ur anus kan vara allt möjligt, men det är alltid nåt som man måste åtgärda. Det kan vara så ofarligt som att du har sprickor, hemorrojder, känsliga slemhinnor i ändtarmen eller liknande. Det kan också vara cancer, blödningar i tarmen och andra otrevligheter. Om man ser blod på papperet varje gång man torkar anus är det en stark varningssignal!!

    Det här måste du söka hjälp för!

  • Carina82

    Du ska absolut söka läkarvård, man ska liksom inte blöda ut ändtarmen. Riktlinjerna är väl att man inte ska söka vård i onödan, men jag tror inte att nån skulle säga att det här är onödigt. Hoppas det går bra!

  • Anonym (Kkfk)
    Anonym (jos) skrev 2021-03-20 14:07:54 följande:

    Hej!

    Jag har ett problem och det är att jag blöder ur ändtarmen när jag går på toa. Det spelar ingen roll ifall jag är lös/hård i magen utan kommer alltid blod i toaletten och på pappret när jag torkar mig.

    Nu idag blöder jag även när jag bara kissar, alltså det kommer blod på pappret (ej mens) även fast jag ej haft avföring. Har lite ont i magen emellanåt men inte så farligt. Det gör inte ont att gå på toaletten och jag brukar inte ha besvär från ändtarmen så som att det gör ont annars heller.

    Bör man kolla upp detta? Eller är det kanske bara en typ spricka som inte läker?


    Men kolla dig direkt.
  • Anonym (sprickan)

    Kolla upp direkt. Jag sökte för samma sak och det var inget de tog lättvindigt på vårdcentralen. De skickade mig på rektoskopi direkt. Visade sig bara vara typ små sprickor, men det kan vara massa annat som de vill utesluta snarast. 

  • McIris

    Min 11-åring har haft så i två år. Vi har varit hos barnläkare. Hon lider av småsprickor som tar tid att läka. Fast vuxna är det större risk för allvarliga sjukdomar förstås.

  • Anonym (jos)

    Oj så mycket svar, tack!

    Jag är 32 år, risken är väl inte så stor att det är något allvarligt då?

    Får givetvis söka om risken finns att det kan vara något som behöver behandlas, hade dock hoppats på att slippa det!

  • Anonym (A)
    Anonym (jos) skrev 2021-03-20 15:12:24 följande:

    Oj så mycket svar, tack!

    Jag är 32 år, risken är väl inte så stor att det är något allvarligt då?

    Får givetvis söka om risken finns att det kan vara något som behöver behandlas, hade dock hoppats på att slippa det!


    Det finns ingen åldersgräns för när man kan få cancer..... Likaså alla andra svåra eller lindriga saker det kan vara. Det måste kollas upp i vilket fall! Din ålder ger verkligen noll fördel om att det inte skulle vara allvarligt.

    Så ja, det finns verkligen en risk att det kan vara något som behöver behandlas, snarare en garanti!
  • KKarate

    Troligen anala sprickor, sk anala fissurer, men kolla gärna upp.

    /dr

  • Anonym (jos)

    Tack för svar!

    Nån mer som haft liknande problem och vad har det i så fall visat sig vara? Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite obekvämt att söka vård för just detta, fast jag vet att man inte ska känna så...

  • Anonym (Kollega.)

    Jag har en kollega men det svaret vill du inte höra. Sök hjälp på måndag.

  • Anonym (A)
    Anonym (jos) skrev 2021-03-20 18:15:29 följande:

    Tack för svar!

    Nån mer som haft liknande problem och vad har det i så fall visat sig vara? Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite obekvämt att söka vård för just detta, fast jag vet att man inte ska känna så...


    Iofs lite obekvämt att dö också... Så även om det är helt ofarligt är det nåt man måste söka för, du är antagligen inte läkare själv.
  • Anonym (Q)
    Anonym (jos) skrev 2021-03-20 18:15:29 följande:

    Tack för svar!

    Nån mer som haft liknande problem och vad har det i så fall visat sig vara? Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite obekvämt att söka vård för just detta, fast jag vet att man inte ska känna så...


    Jag har gjort både en rektoskopi och en sigmoideoskopi samt undersökningar i analöppningen och det är inte det roligaste att göra men har man problem så har man problem och man får helt enkelt acceptera att man kommer känna sig obekväm.

    När det gäller ens hälsa så får man helt enkelt suck it up och försöka tänka att det handlar om en liten stund där det kommer kännas obekvämt.
Svar på tråden Blöder ur ändtarmen