• Fröken­Svea
    Sat 20 Mar 2021 16:25
    656 visningar
    6 svar
    6
    656

    Ni med fler än ett barn...

    Har era barn haft liknande tillväxtkurvor? Tycker det är lurigt med kläder inför andra barnet. Första barnet har alltid legat längst ner inom normalspannet på viktkurvan och använde därför de minsta klädstorlekarna lääänge. Vi bytte till 68 när hon fyllde ett.

    Nu tänker jag inte köpa allt i förväg oavsett men om andras barn brukar vara ungefär lika i tillväxten så vågar jag ändå satsa lite mer på 50-62 och strunta i 68+ ett tag.

  • Svar på tråden Ni med fler än ett barn...
  • Sat 20 Mar 2021 16:35
    #1

    Nej! Lillebror vägde nästan 600g mer när han föddes och växer så det knakar och han är 6 mån nu och har stl 68. När de låg i magen hade de typ samma tillväxt så vi blev förvånade att han vägde så mycket.

    Mina barn är födda slutet av augusti och början av september så det är 5 dagar i mellan deras födelsedagar. Men lillebror har redan börjat använda storebrors sommar kläder så får se var detta slutar. Haha

    En möjlig förklaring är med att eftersom alla kläder är ärvda så man har tvättat de mycket så de har krympt men han är ändå större än sin bror.

    Kan även säga att nu under Corona använder man ännu mindre kläder då man verkligen aldrig är någonstans. Han har oftare pyjamas hela dagen med jämfört med storebror. Så köp verkligen inte på dig massor av kläder

  • Sat 20 Mar 2021 16:38
    #2

    Fanns inte tillstymmelse till lika kurvor med mina barn.

    Ettan var en liten tunnis och smalis redan från födseln. 2 kg som startvikt och kunde ha storlek 56 i fyra månader

    Tvåan såg ut som en klotrund julost på 4 kg när han föddes och växte snabbt och hade storlek 62 efter bara nån vecka och hade storlek 74 vid tre månader

    Trean är prematur på 6 veckor men hade vid födseln vikt på 3,2 kg men kunde ha storlek 48 ända fram tills han nådde sin ursprungliga födelsedatum. Bytte till 56 när han var 1 månad och 62 vid 4 månader.

  • Fröken­Svea
    Sat 20 Mar 2021 16:45
    #3

    Men, perfekt! Precis såna här tydliga svar jag ville ha. Då struntar jag i att köpa småstorlekar för flera säsonger och att köpa fler än enstaka uppsättningar, och lägger undan de pengarna till senare istället.

    Bra input ang pyjamas förresten. Vi hoppas väl alla att restriktionerna ska vara lättade i slutet av sommaren men det ska vi ju verkligen inte ta för givet som det ser ut som idag...

    Tack för hjälpen! :)

  • Sat 20 Mar 2021 16:47
    #4

    Nej, storasyster var jätteliten första åren och lillebror mer normalstorlek så de har varit väldigt olika. Lillebror har ofta genom åren haft ytterkläder osv från storasyster när han varit ett år äldre än vad hon var när hon hade samma storlek.  

  • Sat 20 Mar 2021 17:20
    #5

    Längdmässigt ja. Viktmässigt- långt ifrån. Den yngre har fortfarande kläder nu vid 2,5 den äldre knappt hade till 1. Speciellt vad gäller mössor. Födda olika årstider också så jag var tvungen köpa en del nytt i små storlekar till den yngre.

  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Sat 20 Mar 2021 20:13
    #6

    Mina tre har varit olika. Äldsta och yngsta var mest lika och har haft samma storlek läääänge. Hade strl 50 i flera månader. Båda hade/har 74 som 1-åringnar. Mellersta växte helt annorlunda. 50 va på gränsen till för litet från födelsen. Hoppade över strl 68, men stannade av sen och hade 80/86 som 1-åring.

Svar på tråden Ni med fler än ett barn...