Inlägg från: Anonym (Mammatill2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mammatill2)

Inför förlossning

Hej! Var tvungen att gå in på det insta kontot och kolla. Och jag säger bara sluta läs där.. det gör ingen som helst nytta för dig att läsa. Bara dumt att skrämma upp dig ännu mer.

Som någon här skrev så är det de kvinnorna som har haft en dålig upplevelse och måste berarbeta sin upplevelse. De som har haft bra förlossningar har inte samma behov att skriva av sig..

(Det kontot ska folk som jobbar inom vården och politiker läsa för att förstå och kunna förbättra vården, så säger inte att det är fel av folk att dela med sig men det är inget blivande mammor ska sitta och läsa)

Den enda kunskap/erfarenhet är att jag har fött två barn vaginalt. Båda mina förlossningar blev igångsättningar och jag upplevde dom väldigt olika.

Med första fick jag väldigt täta och intensiva värkar på slutet så de staten en elektron på huvudet för att ha bättre koll. Detta kändes inte alls, det är en tunn tråd med typ en spiral som den snurrar in under huden på bebisen. Jag likt som du hade bara hört skräck historier om sugklocka så jag skrev i förlossningsbrevet att jag inte ville ha sugklocka och att jag hellre ville bli smittad då.

Men sugklocka är risken större att man spricker. Men hjärtljuden gick ner och han behövde ut snabbt så de bestämde att ett drag med sugklocka annars blir det snitt... så ett helt team stod på rummet. Men han kom ut med detsamma och jag sprak inget, det ända var två lite brännsår som hon kalla det. Jag upplevde inte alls att det gjorde ont.

Andra barnet fick även han en elektron kopplad till huvudet och han krysta jag ut själv vilket gjorde mycket ondare än med sugklockan. Han vägde nästan 4,6 kg och jag sprak inget, när jag gick på toa efteråt så kunde jag inte ens känna att jag hade fött barn. Men den gången var eftervärkarna värre.

Min erfarenhet säger att ju mer positivt inställd man är ju lättare är det att tackla förlossningen då varje förlossning är unik och man vet inte vad som väntar. Försök att inte lyssna på allt det dåliga och fråga din barnmorska alla frågor du har. Lite på din magkänsla, känner du att något inte är rätt så stå på dig.

På Pampers instagram har de en barnmorska som svarar på frågor och ger tips. Hon är väldigt saklig och ger bra tips. Kommer inte ihåg vad hon heter men hon har säkert ett eget insta som man kan kolla in..

Lycka till

• Anonym (Mammatill2)

Elin1989 det är bra att du delar med dig men hade nog varit bra att skriva att det inte var i Sverige du födde..

i Sverige klipper man inte på rutin vid sugklocka. Det är till och med så att de väntar in i det längsta innan de klipper då Forskning visar att det skadar med än hjälper. Men alla fall är unika.

Till ts mamm2b.. följ forlossningen_osta på instagram, jag har lärt mig massor av dom, fast jag inte en bor i närheten.

Svar på tråden Inför förlossning