Inlägg från: Anonym (Mamm2b) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamm2b)

Inför förlossning

Fråga till barnmorskor, sjukhuspersonal eller alla andra erfarna damer o herrar... Ska föda Första barnet om 8 veckor. Har hört allt möjligt om sugklocka, värk stimulerande dropp, ctg kapell på barnets huvud... ja allt möjligt. Alltså negativa saker. Nu undrar jag vad det finns för risker med de? Vad bör man säga nej till? Jag förstår att dom gör det som är bäst för barnet, men varför används det o är de alltid nödvändigast?

Följer kontot ?tyst jag föder? på instagram och ni andra som läst/följer kontot kan nog förstå varför ja frågar.

• Svar på tråden Inför förlossning
  • Anonym (Mamm2b)
    Långbenopluto skrev 2021-03-20 16:56:25 följande:

Tja, ska bebisen och du må bra så förstår jag inte varför du ens funderar på att tacka nej till sånt som personalen anses behövas, det är ju dom som är utbildad och inte främlingar på internet....

Skrev dumt, självklart skulle ja aldrig tacka nej... bara de att man läser så mycket som gör en rädd. O därför ville jag kolla här vad andra tycker om det. Men skulle aldrig säga nej till en kunnig sjukhus personal men ibland får man inte all info om varför vissa saker görs
  • Anonym (Mamm2b)
    Anonym (M) skrev 2021-03-20 17:23:18 följande:

Det är ju ofta bara det negativa man hör.

Jag födde mitt första barn för ett år sedan snart. Hon hade skalpelektrod, jag fick värkstimulerande och de använde sugklocka. Vi mådde jättebra båda två så fort hon kom ut. Jag fick ca 5 stygn och kände mig fullständigt återställd två veckor efter förlossningen. Innan dess var det bara tyngdkänsla i underlivet som störde. Så trots att det gjordes mycket interventioner under min förlossning så får den 10/10 av mig. Var helt underbart :)

Anledning till skalpelektrod var mina starka värkar som gjorde det svårt att övervaka hjärtljuden. Värkstimulerande fick jag pga att det tog väldigt lång tid för henne att tränga ner och livmodern blev trött. Fick det efter jag fått epidural så kände ingen smärta alls då. Sugklocka för att hon började bli lite trött på slutet och behövde komma ut. De behövde dock aldrig dra, bara hålla emot mellan värkarna för att hon inte skulle åka tillbaka in så mycket. Vår barnmorska lyssnade och förklarade och var tydlig. Hon väntade länge med det värkstimulerande på min begäran men sa till slut att nu är det nödvändigt.

Läs på om varför saker och ting görs på vettiga ställen typ 1177. Du har alltid rätt att säga nej eller be personalen att förklara mer. Men i de allra allra flesta fall vet personalen bäst och gör rätt bedömningar. Det är som sagt oftast skräckhistorier man hör..

Tack för utförligt svar! Känns skönt att läsa
  • Anonym (Mamm2b)
    Anonym (Melvin) skrev 2021-03-26 11:55:50 följande:

Med facit i hand så hade jag vägrat värkförstärkande dropp. Men jag hade inget riktigt val. Barnmorskan kom in och sade samtidigt som hon kopplade på droppet att: "Här får du värkförstärkande dropp, p.g.a utebliven progress". Om jag någonsin vågar bli gravid igen, så kommer jag strida för planerat snitt.

Varför hade du vägrat det? Hur var det?
  • Anonym (Mamm2b)

Tack för alla svar. Kanske en dum fråga men om ens mamma & systrar fött för tidigt, är de typ säkert att jag också kmr Göra det, eller kan jag ändå gå över tiden? O att det är fullt normalt eller har läkaren räknat fel på rul hur gammalt fostret är då? Rädd att man går över för länge så den blir för stor

Svar på tråden Inför förlossning