Anonym (Lina) skrev 2021-03-22 05:54:44 följande:
Plus någon smörgås till soppan och någon frukt eller liknande däremellan...
Det där är EN dag. Men i långa loppet vill väl de flesta kunna äta varierat - kyckling ibland, fisk ibland, någon dessert på lördagen och så vidare. Livsmedelsverket rekommenderar minst 500 g frukt/grönsaker per dag, det blir lite tradigt att bara äta billigaste kålen och torkade ärtorna.
Jag tror de flesta vill leva livet, inte bara överleva det, och svarar därefter.
Jo. Det är klart man vill. Men har man ont om pengar får man ju välja. Leva billigt och spara mer, eller tvärt om. Jag ville med exemplet bara visa att det går att äta god och nyttig mat för väldigt lite pengar. Någon skrev att hon omöjligt kunde komma ner till Konsumentverkets norm på 90 kr/dag. Jag ville visa att man kan äta bra och nyttig mat avsevärt mycket billigare än så, om man vill.
Alltså, jag har ju levt så här periodvis. Har man låg inkomst men vill spara ihop till en buffert är matkostnaderna typ det enda man har att minska in på. Allt annat är redan indraget. Ni får det att låta som ett straff att äta så här. För mig är det faktiskt bara helt vanlig mat. Den bara råkar vara skitbillig. Man kan så klart variera den med annan billig mat: kikärtsbiffar, broccolipaj, vegetarisk lasagne, ungsrostade rotfrukter, soppor, gott bröd, kåldolmar, kroppkakor mm. Som sagt: kolla in Portionen under tian - god, varierad mat för en kostnad en bra bit under Konsumentverkets norm. Skrivet av en dietist.