Inlägg från: Anonym (Hjördis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjördis)

12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.

Det beror helt på hur hög hyra jag har och hur mycket besparingar. Men 12 000 är ju inte på något sätt omöjligt att klara sig på som ensam vuxen. 4000 mer än jag hade som student.

Men 12 000 kr/mån om 30 år känns betydligt tuffare, om inte summan räknas upp i takt med inflationen.

• Anonym (Hjördis)
    Anonym (shish kebab) skrev 2021-03-20 22:57:27 följande:

Ungefär 7000 kronor.

OK. Då skulle jag nog inte göra något särskilt. Det är ingen jättelåg summa. Hade jag inte haft barn och utgifter för det hade jag inte kommit upp i 7000 kr/mån i utgifter ändå. Och då lever jag bra i mitt tycke. Kanske hade jag försökt leva snålare, för att kunna spara mer.

Är det svårt för dig att klara dig på 12 000 eller varför ställer du frågan? Om du vill ha råd om ekonomin får du gärna skriva mer om dina utgifter så att vi kan tipsa. Jag har levt på en bra bit mindre än så och har gott om spartips. :)

Men jag hade jobbat. Åtminstone deltid. Det är viktigt för mig att känna att jag gör nytta och är en del av ett sammanhang där andra saknar mig om jag inte dyker upp. Har jag inte ett jobb blir det lätt så att jag isolerar mig hemma. Jobbar du heltid blir det ändå 80 kr/vardag vilket täcker större delen av dina matkostnader, hela matkostnaden om du äter billigt.
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (K) skrev 2021-03-21 07:24:15 följande:

Enligt konsumentverkets budgetkalkyl så går det ihop och man landar dessutom på plus.

Man lever gott på den nivån och behöver inte snåla och leta gratisgrejer. Man har tom råd med ett sparande.

Och då ligger deras beräkningar ändå högt i matkostnad, har jag för mig. Vi snålar inte men kommer aldrig upp i de beloppen.
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (K) skrev 2021-03-21 08:26:12 följande:

Nä men precis.

Vi lever frivilligt på den nivån för att kunna amortera så mycket som möjligt. Vi snålar aldrig utan lever gott och unnar oss saker. Det ryms ingen lyx eller överkonsumtion men å andra sidan ryms det nästan aldrig i någons budget oavsett hur stor den än är.

Vi lever också på mindre summa pengar än vi måste - för vår del för att ha mer tid med våra barn (jobbar deltid). Jag tror att man måste komma ihåg att just frivilligheten i våra vanor spelar roll för hur vi upplever dem. Att välja att leva billigt för att få en fördel i utbyte är något annat än att vara tvungen att leva billigt. (Nu verkar det dock som att TS kan jobba men inte måste, vilket ändå får ses som en fördel.)

När jag pluggade hade jag motsvarande 8000kr/mån, före hyran. Inte kul, men det gick för det var en investering i min framtid. Nu väljer jag en lägre inkomst men får ledig tid in utbyte. Jag kan dessutom välja att jobba heltid när helst jag vill. TS verkar inte kunna höja sin inkomst.

Kronorna är desamma, men känslan är olika.
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (K) skrev 2021-03-21 08:45:51 följande:

Visst är det så, att något man utsätter sig för frivilligt alltid är lättare än det som är ett tvång.

Men saken är den att man alltid kan göra det bästa av förutsättningarna, tvång eller inte. Gör man en ordentlig budget trots tvånget på 12000 kan man leva gott ändå.

Man måste alltså komma över det mentala motståndet.

Håller helt med dig.
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (Lina) skrev 2021-03-21 09:32:10 följande:

Fast om man tänker livet ut... då blir det skillnad. För en period då man vet att det kommer bättre tider efter (som vid studier eller föräldraledighet) är det lätt att snåla, men om det ska vara för alltid så skulle i alla fall jag tänka till rejält. Är man bara 35 vill man kanske kunna se en del nöjen och guldkant i framtiden - någon resa, kunna följa med kompisarna ut på restaurang, kunna gå på nöjesfält eller konsert eller vad man nu gillar.

7000 som ska räcka till allt efter hyra ger inga stora belopp att spara och man måste ju också ta höjd för trista utgifter som garanterat kommer någon gång i livet: tandläkare, glasögon, självrisk, ny vinterjacka om man råkat ha sönder den man har etc etc

Jag hade definitivt gjort som jag skrev - försökt dra in på allt onödigt, handlat med eftertanke, lagat och lappat och låtit bli att kasta mat. För att kunna spara och lägga pengar på sådant som ger mig mer livskvalité än hämtmat, läsk och fem gamla äpplen i sophinken. 

Hm. Vi menar nog olika med att snåla. Att inte köpa hämtmat och läsk och inte slänga mat är inte att snåla för mig. Det är bara det vanliga livet. Tycker sig någon ha dåligt med pengar förutsätter jag att sånt är bortplockat för länge sedan.

Leva snålt för mig är att tex äta gröt, ärtsoppa o dyl varje dag, koka egen sylt, baka allt sitt bröd mm. Men jag inser nu att det kanske anses extremt av andra. Eller?
  • Anonym (Hjördis)
    Drottningen1970 skrev 2021-03-21 11:44:49 följande:

Det blir ju löjligt när folk jämför den situationen som TS beskriver, med att leva på de summorna en kortare period i livet, under studier eller för att man istället väljer att spara eller amortera. Löjligt.

Inte alls jämförbart.

Den situationen TS beskriver innebär ständig ekonomiska stress och oro som sänker livskvaliteten avsevärt. Man har inget utrymme. Ingen ekonomisk trygghet i ett hus som man kan sälja eller belåna om det krisar. Den där tusenlappen du kan spara varje månad om du inte unnar dig något annat under månaden, den räcker ingenstans om du exempelvis behöver göra en rotfyllning som kostar 12.000, och du inte hunnit spara ihop det. Sen kanske vinterskorna får hål i sulan, eftersom du med den ekonomin måste köpa skitskor som inte håller flera säsonger. Tandläkaren fick du ta på avbetalning, vilket i sin tur gör att du inte har råd att spara den där tusenlappen per månad etc...

Det är dyrt att vara fattig. Att påstå att situationen som TS beskriver är en walk in the park är verklighetsfrämmande.

Som (K) skriver, det är knappast att leva på marginalen att ha 7000 efter bostaden är betald. Det finns utrymme att spara. Behövs vinterskor får man väl hoppa över Nöjen under två månader. Då behöver man inte ta av sparpengarna.

Och angående att studier skulle vara under en kort period: jag levde på dåtidens studiemedel, ca 8000 kr/mån i dagens pengavärde, under de nio år jag studerade. Jag hade de sista åren lite drygt 4000 kr kvar efter att hyran var betald. Under ett år hade jag ca 700 kr kvar när det absolut nödvändigaste var betalt. Det skulle räcka till kläder, nöjen och sparande. Jag vill nog påstå att jag har stor erfarenhet av att leva med låg inkomst. Att ha haft 3000 till, och dessutom året om (inget studiemedel på sommaren) hade faktiskt varit a walk in the park jämförelsevis. Går man ner från en högre inkomst är det givetvis mycket tuffare.
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (D) skrev 2021-03-21 12:12:20 följande:

Några aspekter som kan påverka är hur mycket fri tid man har och vilken hälsa man har.

Har man gott om tid och någorlunda hälsa kan man minska utgifter genom att baka själv, åka till en affär som har billig mat, göra långkok på billigt kött etc. 

Då räcker pengarna mycket längre än om man har väldigt lite fri tid eller dålig hälsa och behöver gå till närmsta affären somär relativt dyr och inte klarar av att laga bra mat från grunden.

• Anonym (Hjördis)
    Anonym (Lina) skrev 2021-03-21 15:34:25 följande:

Men de flesta människor vill inte vara utan nöjen i två månader. Måste man så måste man, men att det skulle vara jättelätt mentalt är inte riktigt sant. Speciellt inte om man som i TS exempel är 35 och de flesta man umgås med har normala löner och vanor därefter. Inte roligt att under två månader inte kunna följa med på sociala tillställningar, om mycket av det sker i sammanhang som kostar. Det är skillnad när man är 21, alla har ont om pengar och man kanske dessutom ses via studier etc på dagarna ändå. 

Många av oss har nog levt på studiemedel. Nio år är ovanligt länge, visst har du erfarenhet av det. Men jag vågar nog ändå påstå att det är lättare mentalt att veta att det finns ett slut, att man kan leva på tanken att "om ett/tre/fem år" kan man resa, unna sig en ny jacka eller vad man nu drömmer om. Och om femton/tjugo år kanske man ser ett stort hus och flera resor per år framför sig.. 

Klart att det vore roligare att ha mer pengar och att man behöver tänka på vad man köper om man har låg inkomst. Men TS har 8 600 kvar efter hyran, om jag räknar rätt, och det är fullt möjligt att leva på utan att lida. Det är det jag menar. Jag gör inte av med särskilt mycket mer än så, trots att jag skulle kunna om jag ville. Lever man med den inkomsten och så som jag gjorde som studerande har man nästan 4000 kvar att spara varje månad.

Jag har skrivit ett inlägg om just om att frivilligt låg inkomst som investering inför framtiden är lättare att hantera mentalt. Men det börjar bli en lång tråd, så jag förstår om du inte lusläst allt!
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (Lina) skrev 2021-03-21 17:34:40 följande:

Som jag uppfattade TS frågade hen hur man skulle välja att organisera livet om man hade så låg inkomst som 12 000 kr/mån resten av livet. Och då svarade jag att jag skulle leva snålt och verkligen fokusera på gratisnöjen, just för att kunna spara en del och unna mig saker ibland. Med snålt menar jag inte löksoppa sju dagar i veckan dock, bara ett ekonomiskt tänkande vid alla inköp.

Alla skulle ju hantera saken på sitt sätt. Men jag skulle som sagt försöka skapa billiga vardagsvanor. Och (om det var möjligt!) försöka öka inkomsten eller åtminstone göra något som på sikt kanske kunde öppna möjligheter. Läsa ett språk till, utveckla en hobby, starta en receptblogg eller vad som helst. Men det är ju jag det

Och där är vi helt överens! Vi verkar bara ha olika syn på hur mycket pengarna räcker till och vad det innebär att snåla. I realiteten tror jag att vi skulle göra typ likadant.
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (shish kebab) skrev 2021-03-21 16:57:59 följande:

Många svar, få som svarar på frågan. Brukar det bli så här på Familjeliv?

Japp! Det är Familjeliv i ett nötskal! I synnerhet blir det så om trådstartaren är frånvarande. Då kan det spåra ut något vansinnigt.

Men jag tror också att din fråga är lite otydlig. Du kanske kan konkretisera den lite? Har man en viss summa pengar och det knappt går att påverka finns det inte så mycket annat att göra än att rätta mun efter matsäcken. Man kan leva rätt normalt och ha ett litet sparande eller leva snålt och spara mer.

Vilka olika alternativ ser du själv att välja mellan?
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (qwerty) skrev 2021-03-21 18:01:28 följande:

Hahahah 12000 är rena lyxen. Jag har 10500kr varje månad och drygt 800kr kvar när räkningar är betalda och maten inköpt. Mmmmm pasta och snabbnudlar i mängder.

Dagens oönskade husmorstips: satsa på tex bönor, ärtor, linser, kål, krossade tomater och lök istället. Mer näring för lite pengar. Bok/sajttips: Portionen under tian. Det går att laga god och nyttig mat riktigt billigt.

Du som har liten inkomst, vad lägger du på mat per månad? Stämmer konsumentverkets 2 100 kr/mån för dig?
  • Anonym (Hjördis)
    Aniiee skrev 2021-03-21 18:45:40 följande:

Konsumentverkets 2100 kr för mat är exklusive lunch, bara så du vet.

Ah, missade! Tack! De räknar 2 700 annars. Hur många äter egentligen för nästan tretusen i månaden? Visst är du matintresserad? Lägger du så mycket?
  • Anonym (Hjördis)
    Drottningen1970 skrev 2021-03-21 19:08:36 följande:

Det blir 90 kr/dag. Frukost, lunch, middag, mellanmål. Själv begriper jag inte hur det är möjligt...

Möjligt att komma upp eller ner till den kostnaden? Om du menar komma ner: Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och äpple, te, 7-8 kr Lunch: Ärtsoppa 3-4 kr. Te med mjölk, 1 kr. Middag: Linsgryta, 10 kr. Totalt: typ en tjuga.
  • Anonym (Hjördis)
    Drottningen1970 skrev 2021-03-21 20:28:02 följande:

Klart man kan överleva på den summan. Men tanken på att leva på den menyn du föreslår får mig att vilja hänga mig...

Ajdå.

Det där var ju en riktigt billig dag. Jag ville mest visa att bra mat kan vara väldigt billig. Vad man tycker är gott varierar ju. Men om man har en matbudget på 40 kr/dag och bara använder 20 ena dagen, så kan man festa till det med 60 nästa. Jag tycker om all mat i menyn och äter det gärna, även nu när jag är på grön kvist.
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (Lina) skrev 2021-03-22 05:54:44 följande:

Plus någon smörgås till soppan och någon frukt eller liknande däremellan...

Det där är EN dag. Men i långa loppet vill väl de flesta kunna äta varierat - kyckling ibland, fisk ibland, någon dessert på lördagen och så vidare. Livsmedelsverket rekommenderar minst 500 g frukt/grönsaker per dag, det blir lite tradigt att bara äta billigaste kålen och torkade ärtorna. 

Jag tror de flesta vill leva livet, inte bara överleva det, och svarar därefter.

Jo. Det är klart man vill. Men har man ont om pengar får man ju välja. Leva billigt och spara mer, eller tvärt om. Jag ville med exemplet bara visa att det går att äta god och nyttig mat för väldigt lite pengar. Någon skrev att hon omöjligt kunde komma ner till Konsumentverkets norm på 90 kr/dag. Jag ville visa att man kan äta bra och nyttig mat avsevärt mycket billigare än så, om man vill.

Alltså, jag har ju levt så här periodvis. Har man låg inkomst men vill spara ihop till en buffert är matkostnaderna typ det enda man har att minska in på. Allt annat är redan indraget. Ni får det att låta som ett straff att äta så här. För mig är det faktiskt bara helt vanlig mat. Den bara råkar vara skitbillig. Man kan så klart variera den med annan billig mat: kikärtsbiffar, broccolipaj, vegetarisk lasagne, ungsrostade rotfrukter, soppor, gott bröd, kåldolmar, kroppkakor mm. Som sagt: kolla in Portionen under tian - god, varierad mat för en kostnad en bra bit under Konsumentverkets norm. Skrivet av en dietist.
Svar på tråden 12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.