• Mortiscia80

    Vilken migränmedicin istället för Voltaren?

    Hittills har jag använt Voltaren mot mina migräner, de är främst hormonrelaterade och strålar ut från nacken. Paracetamol hjälper inte alls, Ipren har jag inte testat på många år men som jag minns hjälpte inte det heller, det enda som har fungerat har varit Voltaren. Nu säljs ju dessa inte längre pga hjärtpåverkan eller liknande så frågan är vad man ska ta istället? Jag har provat Naproxen men det fungerar inte heller, trots att det också är en NSAID-medicin. Några idéer?

  • Svar på tråden Vilken migränmedicin istället för Voltaren?
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2021-03-21 11:48:53 följande:

    Jag bytte till dessa när Eeze slutade säljas. Brustabletter när jag har tillgång till vatten.


  • Mortiscia80
    Guldnovan skrev 2021-03-21 11:48:53 följande:

    Jag bytte till dessa när Eeze slutade säljas. Brustabletter när jag har tillgång till vatten.


    Jaså har den också försvunnit! Tack för tipset iaf :D Jag måste ju hitta nåt som fungerar, om jag inte tar medicin för migränen sitter den i minst två dygn, längre än så har jag inte orkat vänta ut den.
  • Guldnovan
    Mortiscia80 skrev 2021-03-21 11:55:55 följande:

    Jaså har den också försvunnit! Tack för tipset iaf :D Jag måste ju hitta nåt som fungerar, om jag inte tar medicin för migränen sitter den i minst två dygn, längre än så har jag inte orkat vänta ut den.


    Ja det var troligen i samma vända som din. Jag fick smått panik.... Det här funkar om jag tar inom 10 min. Bär alltid med mig ett av alternativen.
  • Anonym (pppp)
    Mortiscia80 skrev 2021-03-21 11:45:21 följande:

    Hittills har jag använt Voltaren mot mina migräner, de är främst hormonrelaterade och strålar ut från nacken. Paracetamol hjälper inte alls, Ipren har jag inte testat på många år men som jag minns hjälpte inte det heller, det enda som har fungerat har varit Voltaren. Nu säljs ju dessa inte längre pga hjärtpåverkan eller liknande så frågan är vad man ska ta istället? Jag har provat Naproxen men det fungerar inte heller, trots att det också är en NSAID-medicin. Några idéer?


    Jag kör numera enbart Oriptan. Den enda receptfria som har effekt på min migrän. 
  • Anonym (Linna)

    Köp Sumatriptan 50 mg på Apotea. Finns för 14 kr för 2 st tabletter. Bör väl sägas att min läkare på vc vet om det, som vet att jag har migrän.

  • Anonym (Ylva)

    Det du provat är inte mot migrän utan mot smärta i största allmänhet. För mig funkar Sumatriptan. Tar bort smärtan och lindrar alla kringsymptomen (syn- o hörselproblem, fumlighet, irritation mm). Det finns receptbelagda migränmediciner också om du inte blir hjälpt av Sumatriptan. Så hjälper inte den, kontakta läkare. Hoppas att du hittar ngt som funkar! Innan jag använde Sumatriptan tog jag Ipren och Paracetamol tillsammans. Var och en för sig hjälpte de inte.

  • Anonym (Ylva)

    Läs på ordentligt om sumatriptan innan du tar det. Viktigt att inte överdosera.

  • Mortiscia80
    Guldnovan skrev 2021-03-21 12:18:42 följande:
    Ja det var troligen i samma vända som din. Jag fick smått panik.... Det här funkar om jag tar inom 10 min. Bär alltid med mig ett av alternativen.
    Ja nu måste man prova sig fram för att hitta nåt annat bra =/ Och det kan ta tid!
  • Mortiscia80
    Anonym (pppp) skrev 2021-03-21 12:19:46 följande:
    Jag kör numera enbart Oriptan. Den enda receptfria som har effekt på min migrän. 
    Tack! :) Ska titta på det också.
  • Mortiscia80
    Anonym (Linna) skrev 2021-03-21 12:52:03 följande:

    Köp Sumatriptan 50 mg på Apotea. Finns för 14 kr för 2 st tabletter. Bör väl sägas att min läkare på vc vet om det, som vet att jag har migrän.


    Anonym (Ylva) skrev 2021-03-21 13:57:14 följande:

    Det du provat är inte mot migrän utan mot smärta i största allmänhet. För mig funkar Sumatriptan. Tar bort smärtan och lindrar alla kringsymptomen (syn- o hörselproblem, fumlighet, irritation mm). Det finns receptbelagda migränmediciner också om du inte blir hjälpt av Sumatriptan. Så hjälper inte den, kontakta läkare. Hoppas att du hittar ngt som funkar! Innan jag använde Sumatriptan tog jag Ipren och Paracetamol tillsammans. Var och en för sig hjälpte de inte.


    Tack! :) Ja jag har tagit Voltaren i olika former eftersom det var vad jag fick av en läkare när jag fick migrän första gången och kom till akuten, det fungerade så bra att jag aldrig haft behov att ta något annat. Jag undrar om det är pga de antiinflammatoriska egenskaperna, migränen kommer från en sena i nacken och jag vet inte vetenskapen bakom hur det där hänger ihop. Jag får se över de alternativ som finns helt enkelt.

  • Anonym (Ylva)
    Mortiscia80 skrev 2021-03-21 16:03:22 följande:

    Tack! :) Ja jag har tagit Voltaren i olika former eftersom det var vad jag fick av en läkare när jag fick migrän första gången och kom till akuten, det fungerade så bra att jag aldrig haft behov att ta något annat. Jag undrar om det är pga de antiinflammatoriska egenskaperna, migränen kommer från en sena i nacken och jag vet inte vetenskapen bakom hur det där hänger ihop. Jag får se över de alternativ som finns helt enkelt.


    Ok. Visste inte att migrän kunde komma så. Jag funderar på vad som sliter mest på kroppen, triptaner eller voltaren o liknande. Just för att man får ta det relativt ofta känbs det ju bra om det är så skonsamt som möjligt för tex levern.
  • Mortiscia80
    Anonym (Ylva) skrev 2021-03-21 16:19:38 följande:
    Ok. Visste inte att migrän kunde komma så. Jag funderar på vad som sliter mest på kroppen, triptaner eller voltaren o liknande. Just för att man får ta det relativt ofta känbs det ju bra om det är så skonsamt som möjligt för tex levern.
    Ja precis, man måste ju väga in sånt också! På ett sätt bra så klart att de dragit in en medicin som kan skada kroppen, å andra sidan kanske jag bara borde be en läkare skriva ut Voltaren på recept åt mig. Jag äter dem ju bara ca en dag i månaden och har använt den svagaste styrkan dessutom, vilket har räckt. Då kanske det inte är så stor risk för min del :)

    Mina migräner började av sig själva när jag var 19, några år senare var jag med om en lättare bilolycka och fick migrän flera ggr i veckan efter det. Det var nog då det började kopplas samman med nacken. Jag fick viss hjälp och tiden har ju gått men numera verkar det mest vara hormonellt påverkat som har med menscykeln att göra. Just idag är faktiskt en avvikelse där jag inte kan hitta någon orsak.
  • Jag är bara jag

    Sumatriptan fick jag på recept när jag höll på gå under av graviditetsmigrän. Finns iofs receptfritt, men kostar ju skjortan!

  • Mortiscia80
    Jag är bara jag skrev 2021-03-21 18:35:38 följande:

    Sumatriptan fick jag på recept när jag höll på gå under av graviditetsmigrän. Finns iofs receptfritt, men kostar ju skjortan!


    Ok! Ja prisläge är också något att räkna med så klart, tack :)
  • Anonym (Qui)

    Jag har samma typ av migrän o voltaren hjälper mig bäst med.

    Prata med en läkare om vad dom rekommenderar. Voltaren finns fortfarande men är receptbelagd.

    Vissa andra länder har voltarentabletter receptfritt fortfarande, så jag har köpt med mig extra hem när jag varit på resa.

  • Anonym (Bomben)

    För mig funkade nästan ingenting, tog sumatriptan en tid men sedan hjälpte de inte längre...

    Det som hjälper mig är: 250mg aspirin + 250 mg paracetamol + 50 mg koffein (tar ofta en kopp kaffe)

    Fick tipset av en ssk och jag kallar det min "heliga tre-enighet" då det är enda som HJÄLPER! :)

  • Mortiscia80
    Anonym (Qui) skrev 2021-03-21 19:21:48 följande:

    Jag har samma typ av migrän o voltaren hjälper mig bäst med.

    Prata med en läkare om vad dom rekommenderar. Voltaren finns fortfarande men är receptbelagd.

    Vissa andra länder har voltarentabletter receptfritt fortfarande, så jag har köpt med mig extra hem när jag varit på resa.


    Ja precis, jag kan ju iaf fråga en läkare om det verkligen är så stor risk. Jag tar ändå den lägsta dosen. Eller så kanske de har nåt annat liknande.
    Anonym (Bomben) skrev 2021-03-21 19:24:59 följande:

    För mig funkade nästan ingenting, tog sumatriptan en tid men sedan hjälpte de inte längre...

    Det som hjälper mig är: 250mg aspirin + 250 mg paracetamol + 50 mg koffein (tar ofta en kopp kaffe)

    Fick tipset av en ssk och jag kallar det min "heliga tre-enighet" då det är enda som HJÄLPER! :)


    Jag har aldrig provat aspirin, men just det där att blanda två olika sorter säger ju även sjukvården att man ska testa, fast då har det handlat om Ipren+Alvedon vid andra tillfällen.
    Annita skrev 2021-03-21 20:33:34 följande:

    Jag tar Zomig nasal, sprej, hjälper mig jättebra!


    Aha! Aldrig sett att det finns sprayer, det kan vara intressant! Och smidigt att ha med i en handväska etc.

Svar på tråden Vilken migränmedicin istället för Voltaren?