• Anonym (Upprörd)

Jag lånade ut pengar till min vän och har fortfarande inte fått tillbaka dem

Min vän har för över ett år sedan lånat pengar av mig. Det handlar om några tusen kronor. Hon har i flera månader lovat att jag ska få tillbaka pengarna och nu tycker jag att jag har väntat tillräckligt länge. Hon hade inget arbete och därför lånade hon pengar av mig, säkert av andra också.

Jag är student och var snäll och tog av mina sparpengar för att kunna låna till henne men nu vill jag ha tillbaka mina pengar. Nu har hon pojkvännen tydligen gjort slut. Hon står nu utan arbete (varför vet jag inte) men hon hade nyligen ett arbete och hon använder nu allt detta som förklaringar och spelar på sina känslor, att hon är så ledsen och mår dåligt just nu, så att hon inte ska behöva betala tillbaka nu.

Blir så sjukt irriterad på henne och vill inte alls finnas där som stöd fören jag har fått tillbaka mina pengar. Jag var snäll och lånade henne pengar. Har väntat i flera månader och har fortfarande inte fått tillbaka dem. Det är inte som att jag själv är någon miljonär.

Vad hade ni sagt/gjort i den här situationen? Jag behöver verkligen mina pengar. Jag hade aldrig lånat henne pengar om jag visste att det skulle dröja såhär länge tills jag skulle få tillbaka dem. När hon lånade av mig så sa hon att jag skulle få tillbaka pengarna så fort hon fått ett arbete.

• Svar på tråden Jag lånade ut pengar till min vän och har fortfarande inte fått tillbaka dem
  • nnnnnnnn

Jag hade gjort upp en avbetalningsplan direkt när lånet gavs, men det är ju bättre nu än aldrig.
    Tex 200 kr/månad eller liknande är bättre än inget...
    Säg: "swisha mej minst 50 kr/vecka tills skulden är avbetald". Det är inte så mycket att avstå för att få över 50 kr/vecka, men det gör ändå att du får in 2600 kr på ett år. Så då går det ändå hyfsat fort.
    Har hon inte 50 kr, så erbjud dej att ta något att sälja istället. Det finns säkert saker i hemmet som bara samlar damm.
    Antagligen kommer hon bli skitsur och betala dej snabbt eller bryta kontakten, men då vet du iallafall vad hon går för.

Nästa gång någon ber att få låna så avböjer du eller kommer med motkrav direkt.

För visst är det konstigt att många behöver låna av vänner, men ändå har pengar till ny mobil, kaffe på stan, en ny tatuering eller annat som vi andra får avstå när vi inte har pengar över...

• Anonym (X)

Se det som en läxa, låna aldrig ut pengar som du inte kan avvara.

Jag har själv gjort det misstaget och försöker nu släppa det för att få sinnesfrid, inte gå och vara irriterad varje månadsskifte pga pengar som inte kommer. Har tjatat ihjäl mig på personen.

Din kompis har inte pengar och hade hon haft så hade hon troligtvis inte gett tillbaka dem heller, isåfall hade hon visat det redan nu även om det varit en avbetalning på 10 kr i månaden.

Du kan driva in med kronofogden men det kostar pengar och kommer kanske inte hjälpa det heller, om hon redan har skulder där eller ändå skiter i att betala.

Se det som förlorade pengar och låna inte ut mer som du inte kan avvara.

• klyban

Börja med en liten avbetalning och förklara att det är nu dax att betala tillbaka och att du får vackert se till att spara in så du kan ge tillbaka ditt lån.(fast på ett snällt vis.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Stårschan2

Undrar om din "vän" är en sådan som skulle behöva hjälp av Lyxfällan för att styra upp sitt liv? En del klarar ju verkligen inte av att skilja på mitt och ditt, och förstår inte konceptet med att betala tillbaka och göra rätt för sig.

Tipset om att kräva en femtiolapp i veckan verkar ju som ett väldigt konkret och bra tips. Du bör i vilket fall som helst våga ta konfrontationen, och eskalera det tills det händer något. Nu är det ju Corona, så ni kanske itne träffas alls, men annars hade det kanske varit läge att högt och tydligt be henne om pengarna när ni är bland vänner, så att hon inte kan backa ur.

De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (Upprörd)

Bra tips! Vet inte hur hon får in pengar just nu men tänkte faktiskt kräva typ 100-200 kr av henne per vecka om hon inte har alla pengar precis nu. Nu tänker jag inte vänta längre så jag kommer att ta kontakt med henne och ställa krav.

• klyban
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-03-22 10:54:57 följande:
    Bra tips! Vet inte hur hon får in pengar just nu men tänkte faktiskt kräva typ 100-200 kr av henne per vecka om hon inte har alla pengar precis nu. Nu tänker jag inte vänta längre så jag kommer att ta kontakt med henne och ställa krav.

Överdriv det och säg du vill ha 100:- i månaden tills det är betalt.
    Säger hon nej då, då låter det mer som att du aldrig någonsin får tillbaka dom.
    Eller säger hon nej så säg 50:- i månaden och se reaktionen.
    För kan man inte betala så små summor, då är nått allvarligt fel.

Var väldigt snäll i starten, för det är nog stor risk hon känner sig förnärmad när du börjar sätta press på henne.
    Resten kommer nog rulla upp tydligt och åt vilket håll det går.

Själv har jag trakasserat en polare som lånade pengar av mig och på ynka 200:- i 4år nu.
    Och när jag ser han så springer han gömmer sig bakom hus och sånt, och då skickar jag sms och säger "Är det inte bättre jag får mina 200:- än att du springer och gömmer dig bakom hus?".
    Började snällt där med i ett år, sen har det blivit hårda ord.

Och jag har varnat alla jag känner och som vet vem han är och om att han aldrig betalar tillbaka Skrattande
    Det visade sig senare han är alkoholiserad, så det är väl orsaken till pengarna aldrig kommer.
    Dock så fortsätter jag med jämna mellanrum fråga när pengarna kommer.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-03-22 10:54:57 följande:

Jaha. Och vad ska du göra när hon säger nej?

Hoppas du lärt dig nåt till nästa gång, man lånar aldrig ut pengar man inte kan avvara, och man lånar inte pengar med krav till vänner alls för det kan snabbt förstöra relationen, det märker du ju nu.
  • fornminne

Jag skulle hellre skänka bort mindre summor, än låna ut dem. Å andra sidan, om någon inte klarar att betala tillbaka 200 spänn på flera år, är ju något fel. Oftast kan personen givetvis det, men skiter i det och gör annat för pengarna. Eller super upp dem om det finns sådana problem. Det är därför man aldrig ska låna ut större summor om man inte kan avvara pengarna samt verkligen, verkligen litar på personen. Så är det oftast inte i såna här fall. Ts, du trodde att du skulle få tillbaka pengarna snart. Nu har du lärt dig den hårda vägen att det inte alltid funkar så. Låna aldrig mer ut pengar till henne!

• Anonym (Upprörd)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-03-22 11:27:45 följande:

Hoppas du lärt dig nåt till nästa gång, man lånar aldrig ut pengar man inte kan avvara, och man lånar inte pengar med krav till vänner alls för det kan snabbt förstöra relationen, det märker du ju nu.

Hoppas på att hon har vett nog att betala tillbaka. Annars är vi inte vänner längre.

Jag kunde låna ut pengarna då men tanken var aldrig att ge bort dem utan att jag skulle få tillbaka dem. Inte att det skulle ta såhär länge heller. Hon lovade att jag skulle få tillbaka pengarna så fort hon fått ett arbete men tydligen är hon inte att lita på.

Klart att jag ställer krav och vill ha tillbaka mina pengar som hon har lovat att jag ska få? Är du helt rubbad? Betalar hon inte så är vänskapen över, då vet jag ju vad hon är för person så det gör mig inte något.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-03-22 11:27:45 följande:

Hoppas på att hon har vett nog att betala tillbaka. Annars är vi inte vänner längre.

Jag kunde låna ut pengarna då men tanken var aldrig att ge bort dem utan att jag skulle få tillbaka dem. Inte att det skulle ta såhär länge heller. Hon lovade att jag skulle få tillbaka pengarna så fort hon fått ett arbete men tydligen är hon inte att lita på.

Klart att jag ställer krav och vill ha tillbaka mina pengar som hon har lovat att jag ska få? Är du helt rubbad? Betalar hon inte så är vänskapen över, då vet jag ju vad hon är för person så det gör mig inte något.
Svar på tråden Jag lånade ut pengar till min vän och har fortfarande inte fått tillbaka dem