• Anonym (Upprörd)

Jag lånade ut pengar till min vän och har fortfarande inte fått tillbaka dem

Min vän har för över ett år sedan lånat pengar av mig. Det handlar om några tusen kronor. Hon har i flera månader lovat att jag ska få tillbaka pengarna och nu tycker jag att jag har väntat tillräckligt länge. Hon hade inget arbete och därför lånade hon pengar av mig, säkert av andra också.

Jag är student och var snäll och tog av mina sparpengar för att kunna låna till henne men nu vill jag ha tillbaka mina pengar. Nu har hon pojkvännen tydligen gjort slut. Hon står nu utan arbete (varför vet jag inte) men hon hade nyligen ett arbete och hon använder nu allt detta som förklaringar och spelar på sina känslor, att hon är så ledsen och mår dåligt just nu, så att hon inte ska behöva betala tillbaka nu.

Blir så sjukt irriterad på henne och vill inte alls finnas där som stöd fören jag har fått tillbaka mina pengar. Jag var snäll och lånade henne pengar. Har väntat i flera månader och har fortfarande inte fått tillbaka dem. Det är inte som att jag själv är någon miljonär.

Vad hade ni sagt/gjort i den här situationen? Jag behöver verkligen mina pengar. Jag hade aldrig lånat henne pengar om jag visste att det skulle dröja såhär länge tills jag skulle få tillbaka dem. När hon lånade av mig så sa hon att jag skulle få tillbaka pengarna så fort hon fått ett arbete.

• Svar på tråden Jag lånade ut pengar till min vän och har fortfarande inte fått tillbaka dem
  • nnnnnnnn

Jag hade gjort upp en avbetalningsplan direkt när lånet gavs, men det är ju bättre nu än aldrig.
    Tex 200 kr/månad eller liknande är bättre än inget...
    Säg: "swisha mej minst 50 kr/vecka tills skulden är avbetald". Det är inte så mycket att avstå för att få över 50 kr/vecka, men det gör ändå att du får in 2600 kr på ett år. Så då går det ändå hyfsat fort.
    Har hon inte 50 kr, så erbjud dej att ta något att sälja istället. Det finns säkert saker i hemmet som bara samlar damm.