Inlägg från: Ensam och stark ibland |Visa alla inlägg
  • Ensam och stark ibland

Sonen missbrukar - önskar råd

Hej
    Har en son på 18, han har haft problem med droger av och till i ca 3 år... Trodde i min enfald att det var lugnt nu, men magkänslan har dock sagt något annat ett tag.. och det besannandes för några veckor sedan :(

Vi har haft kontakt med soc i drygt 2 år, sedan jag förstod vad han höll på med. Min erfarenhet hittills har varit att det inte händer mycket alls på insats-fronten. Väldigt segt att få någon hjälp tyvärr. Nu när han är över 18 så blev det ännu krångligare. Man är handfallen och vet inte riktigt vad man ska ta sig till.

Jag ligger på hos socialen åter igen nu då det hade hunnit bli avslutat där med regelbundna UP osv i höstas :(
    Han ger mig OK att få information och medverka i möten. Det är ju även krav från vår sida då han bor hemma fortfarande.
    Har även tagit kontakt med FMN nu också, fått en del stöd per telefon där och ska ses inom kort för stöd till mig, min man och ev min dotter i allt detta.

Man får tänka att man inte kan ändra på honom (den som missbrukar) utan lär se över sitt eget sätt att vara /tänka/göra.

Vi har börjat tänka igenom vad vi kan ändra på här, som ej ge pengar alls, telefonen har jag spärrat, wi-fi har jag dragit ner på så natten förhoppningsvis används till att sova osv.. 

Har någon några andra erfarenheter/tips? Mottager gärna idéer och vill även höra din historia om hur det sett ut, vad har ni gjort och vad har resultatet blivit? Tacksam på förhand!
  • Svar på tråden Sonen missbrukar - önskar råd
  • Ensam och stark ibland

Flera olika droger har nyttjats under tiden, men nu är det amfetamin. Några gånger per vecka/månad har det varit nu sista tiden skulle jag tro.. Sedan vi kom på honom igen för 3-4 veckor sedan har han varit positiv 2 ggr på UP, dock negativ nu 3 test på raken. Så nu hoppas jag han är ren. Känner mig inte övertygad att det är 100% rent trots negativa prov 2 ggr/v tyvärr :-/

• Ensam och stark ibland

Tack för era kommentarer/råd osv ????????

I grunden tror jag det är en typ av självmedicinering då han har svårigheter liknande ADD/autismspektrat, svårt i skolan osv. Ej varit partydrogande nu och heller inte på ett bra tag, däremot första tiden testades drogerna i samband med alkohol och kompisar. Sedan testades en hel del olika och nu har det varit amfetamin senaste tillfällena när UP varit positivt. Varit på egen hand och för att orka fokusera/hålla sig vaken vid datorspelande enligt honom själv sista tiden.

När jag pratar med honom om droganvändandet så säger han själv att han ej har ett beroende, att han inte behöver/vill ha hjälp osv. Jag mår bra bla bla bla

Han säger även ibland tar dem för att testa nya åt dem som säljer (låter helt absurt och knasigt i mina öron)...

Ny utredning är förhoppningsvis på g då han har kontakt med psykiatrin. Om han ex har diagnos så vore det bra att en gång för alla få rätt hjälp och ev medicinering (?) så han ej självmedicinerar pga det!!

Vad säger ni om det, råd kring ADHD mediciner. Om man brukat droger ser ni det som en bra väg eller att det kan bli ?nya? problem?

• Ensam och stark ibland
    EpicF skrev 2021-04-29 11:12:06 följande:

Har ni funderat på att utreda honom för adhd, eller någon annan neuropsykiatrisk fornktionsnedsättning? Många som missbrukar bla amfetamin har en obehandlad diganos i grunden. Säger absolut inte att så är fallet med din son men det kanske kan vara värt att ev utreda? Har han sagt något om varför han missbrukar?

Ja precis, min tanke. Se inlägget jag nyss skrev.

Har du egna erfarenheter/kunskaper osv och kan ge råd/idéer?
Svar på tråden Sonen missbrukar - önskar råd