Inlägg från: Anonym (Been there done that) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Been there done that)

Sonen missbrukar - önskar råd

Ensam och stark ibland skrev 2021-03-22 13:12:52 följande:
    Hej
    Har en son på 18, han har haft problem med droger av och till i ca 3 år... Trodde i min enfald att det var lugnt nu, men magkänslan har dock sagt något annat ett tag.. och det besannandes för några veckor sedan :(

Vi har haft kontakt med soc i drygt 2 år, sedan jag förstod vad han höll på med. Min erfarenhet hittills har varit att det inte händer mycket alls på insats-fronten. Väldigt segt att få någon hjälp tyvärr. Nu när han är över 18 så blev det ännu krångligare. Man är handfallen och vet inte riktigt vad man ska ta sig till.
    Jag ligger på hos socialen åter igen nu då det hade hunnit bli avslutat där med regelbundna UP osv i höstas :(
    Han ger mig OK att få information och medverka i möten. Det är ju även krav från vår sida då han bor hemma fortfarande.
    Har även tagit kontakt med FMN nu också, fått en del stöd per telefon där och ska ses inom kort för stöd till mig, min man och ev min dotter i allt detta.

Man får tänka att man inte kan ändra på honom (den som missbrukar) utan lär se över sitt eget sätt att vara /tänka/göra.
    Vi har börjat tänka igenom vad vi kan ändra på här, som ej ge pengar alls, telefonen har jag spärrat, wi-fi har jag dragit ner på så natten förhoppningsvis används till att sova osv.. 

Har någon några andra erfarenheter/tips? Mottager gärna idéer och vill även höra din historia om hur det sett ut, vad har ni gjort och vad har resultatet blivit? Tacksam på förhand!
    Den viktigaste frågan är ju varför - varför håller han på med droger? Är det helt "recreational use", eller är det mer i självmedicinerande syfte? Angreppssätten blir ju lite olika beroende på svaret där.

En sak kan jag iaf säga med fullständig säkerhet: att försöka uppfostra och straffa bort ett drogmissbruk är totalt lönlöst. Det kommer med 100 % säkerhet förvärra problemen snarare än tvärtom.
    Anonym (Hihohiho) skrev 2021-04-29 11:20:27 följande:
    Vad är det han tar? Mitt tips är att flytta långt bort även om det är lättare sagt än gjort. Ett tag om inte annat. Det brukar räcka. Tråkigt ts att det blivit som det blivit stor kram till er båda två som kämpar <3
    Om det ffa är i självmedicinerande syfte hjälper det ju dock inte stort att flytta...
    Ensam och stark ibland skrev 2021-04-29 11:05:32 följande:

Tack för era kommentarer/råd osv ????????

I grunden tror jag det är en typ av självmedicinering då han har svårigheter liknande ADD/autismspektrat, svårt i skolan osv. Ej varit partydrogande nu och heller inte på ett bra tag, däremot första tiden testades drogerna i samband med alkohol och kompisar. Sedan testades en hel del olika och nu har det varit amfetamin senaste tillfällena när UP varit positivt. Varit på egen hand och för att orka fokusera/hålla sig vaken vid datorspelande enligt honom själv sista tiden.

När jag pratar med honom om droganvändandet så säger han själv att han ej har ett beroende, att han inte behöver/vill ha hjälp osv. Jag mår bra bla bla bla

Han säger även ibland tar dem för att testa nya åt dem som säljer (låter helt absurt och knasigt i mina öron)...

Ny utredning är förhoppningsvis på g då han har kontakt med psykiatrin. Om han ex har diagnos så vore det bra att en gång för alla få rätt hjälp och ev medicinering (?) så han ej självmedicinerar pga det!!

Vad säger ni om det, råd kring ADHD mediciner. Om man brukat droger ser ni det som en bra väg eller att det kan bli ?nya? problem?

Om din son har adhd, och om han främst håller på med detta för att få kontroll över adhd:n så är det ju goda chanser att det bara är hjälpsamt m adhd-medicin. Om det däremot är av andra anledningar finns det ju alltid, precis som EpicF också sa, att adhd-medicin bara förvärrar, eftersom han då får lagligt "knark" utan problem, vilket gör att han inte behöver ha tag i lika mycket på olaglig väg, men i min erfarenhet är det mer en teoretisk diskussion. Har man ett drogproblem spelar det ingen större roll när/var/hur man har tillgång till droger.

Superbra att han ska utredas nu iaf!! Och verkligen skönt att han är med på att du är delaktig!! 
    Anonym (Been there done that) skrev 2021-04-29 11:40:07 följande:
    Om din son har adhd, och om han främst håller på med detta för att få kontroll över adhd:n så är det ju goda chanser att det bara är hjälpsamt m adhd-medicin. Om det däremot är av andra anledningar finns det ju alltid, precis som EpicF också sa, att adhd-medicin bara förvärrar, eftersom han då får lagligt "knark" utan problem, vilket gör att han inte behöver ha tag i lika mycket på olaglig väg, men i min erfarenhet är det mer en teoretisk diskussion. Har man ett drogproblem spelar det ingen större roll när/var/hur man har tillgång till droger.

Superbra att han ska utredas nu iaf!! Och verkligen skönt att han är med på att du är delaktig!! 
    "finns det ju alltid, precis som EpicF också sa, en risk att..." skulle det stå
Svar på tråden Sonen missbrukar - önskar råd