• Kexsmula

Sonen missbrukar - önskar råd

För det första är det jättebra att han lämnat negativa prover eftersom det tyder på att han inte använder varje dag och således inte har något beroende (mer än möjligen lite psykiskt).

Jag är tudelad till om att sätta honom på ADHD medicin kommer funka... Å ena sidan kanske han gör det till viss del för att självmedicinera, å andra sidan borde han använt tjack varje dag då och dessutom (min största farhåga) kanske han får ?smak? på ritta och börjar missbruka det. Rittamissbruk är värre än tjack, det är väldigt beroendeframkallande och då blir det mycket svårare att sluta. Tjack är ju inte särskilt beroendeframkallande, ingenting om man jämför med ritta.

Min erfarenhet är att man måste klippa banden med alla gamla vänner om man är riktigt seriös med att sluta med någon typ av drog. Oftast är det vännerna som skapar tillfällen och ökar suger på drogen det handlar om, särskilt när det handlar om denna typ av droger. Men förstår att det är svårt för dig att tvinga honom eller att flytta (en flytt vore det bästa). Min make hade ett problem med ritta och tjack när vi träffades, jag kämpade som ett djur för att han skulle sluta eftersom jag inte ville att han skulle använda verktyg och skada sig själv och dessutom blev han fruktansvärt elak när han kom hem efter att ha tagit ritta. Han ville verkligen sluta och höll upp i perioder men så fort han träffade vissa vänner kom han hem och hade tagit (vilket jag märkte direkt, trots att han nekade varje gång). Till slut testade jag att kräva att se UP, men det funkade dåligt och en dag fick jag nog och sa dagen efter när han var nykter att jag flyttar hem nu, jag orkar inte mer. Då följde han faktiskt med mig hem till min hemstad och nu har han hållit sig ifrån skiten. Visserligen ett par återfall, men det är ju något man dessvärre får räkna med.

Svar på tråden Sonen missbrukar - önskar råd