• LFF
    Wed 24 Mar 2021 08:39
    2568 visningar
    32 svar
    32
    2568

    Okopplad hund/hundar

    Jonnynilsson skrev 2021-03-23 15:33:09 följande:

    Hundar skall helt klart vara kopplade. Använd rullkoppel så får hunden rätt stor frihet att strosa runt.


    Flexikoppel är Satans påfund i 99 fall av 100! Även om du har hunden i flexi måste du ha den under sån kontroll att den skulle kunna vara okopplad vilket ytterst få har. Dessutom måste du ha stor uppmärksamhet omkring dig så du kallar/drar in hunden i tid. Ett flexikoppel kan orsaka stor skada på både djur och människor!

    Hundar i tätbebyggda områden ska vara kopplade, med ett vanligt koppel.
  • LFF
    Wed 24 Mar 2021 08:42
    #12
    +1
    Sabitch skrev 2021-03-23 09:44:38 följande:

    Är hundägare själv, dock har tidigare händelser med aggressiva hundar gjort att jag ibland blir väldigt rädd för andra hundar. Bor ganska centralt och i mitt område finns det en person som promenerar sin hund okopplad, hunden är av större modell. Tidigare fanns det en stor hund till som också den gick okopplad, men nu har personen den ena kvar. Flera gånger har jag sett vuxna och barn som går omvägar eller är rädda vid möte av denna hund (hunden i sig är inte aggressiv öht ska tilläggas utan verkar väldigt trevlig), hunden har också hamnat i gruff med andra hundar. Ägaren, går ofta 10-20 meter framför/bakom. Jag själv undviker såklart att gå i närheten av dem.

    Vi (jag och maken) har vid flera tillfällen påpekat att ägaren ska koppla sin hund men personen kör nonchalera-stilen och bara går tyst förbi. Bemödar sig aldrig att säga något tillbaka. Tycker det är fruktansvärt respektlöst mot omgivande människor. Igår kväll kom personens hund in på vår innergård, hon själv 10-15 meter bakom hunden och runt ett hörn, varpå min hund tyckte det var kul och ville kolla in denna hund. Jag blev skärrad när denna stora hund stod och glodde på oss. Tappade balansen, snurrade runt och landande på backen när jag stoppade vår hund från att gå fram vilket resulterade i trasiga tights, uppskrapat knä och en matkasse som flög i backen (hejdå mjölkförpackningar). Vid konfrontation med ägaren så sa denne.... ingenting, bara gick tyst förbi.

    Min fråga egentligen - är det någon som helst idé att ringa kommunen/länsstyrelsen etc för att på något vis försöka få människan att förstå att det inte är okej med okopplad stor hund? Kan de göra något?


    Självklart kan du anmäla ägaren för att den har en okopplad hund i tätbebyggt område (om detta nu är förbjudet enligt era lokala, kommunala ordningsstadgar). Men du behöver också jobba på att både kunna läsa hundar och din egen rädsla då den kan smitta av sig på din egen hund och göra att den läser in fara och hamnar i slagsmål trots att situationen egentligen var oskyldig. 
  • LFF
    Wed 24 Mar 2021 11:37
    #14
    Jonnynilsson skrev 2021-03-24 11:27:15 följande:
    Det funkar utmärkt på vår något mindre hund. Kanske inte lika bra på en stor Rottis eller liknande.
    Antagligen för att ni har en hyfsad kontroll på er hund.

    Jag har haft hund (jack russel) så jag har träffat många hundägare med flexikoppel och ett fåtal av dem har vetat hur man hanterar kopplet. Väldigt många har låtit hunden gå på ena sidan gångvägen med flexit som snubbeltråd och varken flyttat sig själva eller kallat/dragit in hunden vid möten. Väldigt många har inte vetat vart stoppknappen på kopplet sitter och låtit sin hund springa fram till vår hund för "den är ju så snäll och vill bara hälsa" (ja, den typen av ägare finns med alla sorters hundar och koppel). De har tyckt att det är en bra idé att låta två hundar leka trots att en hund har flexikopplet fortfarande på vilket kan orsaka stora skador om det vill sig illa.

    Storlek på hundarna: Allt från små chihuahuor till stora hundar. Felet ligger inte i storleken på hund utan i inkompetensen att hantera sin hund hos ägaren. Att sätta ett flexikoppel i handen på en inkompetent hundägare är en ypperligt usel idé. Och fascinerande många hundägare är förvånansvärt inkompetenta (och tyvärr lär den andelen ha ökat med alla covid-valpar som inhandlats under pandemin).
  • LFF
    Wed 24 Mar 2021 14:37
    #16
    Jonnynilsson skrev 2021-03-24 14:25:09 följande:
    Javisst vi har god kontroll på hunden. Men inte tillräckligt god för att låta hunden gå utan koppel. 

    Det du beskriver är ju handhavandefel. Jag skulle aldrig låta hunden gå på andra sidan vägen/gångbanan med kopplet rakt över. Vi går alltid på samma sida. Men hunden är oftast ut på det gröna när möjligt. Vid möten kallar jag alltid in hunden och låser kopplet.
    Absolut. Vad i mitt första inlägg var otydligt med att det är fel i handhavandet hos 99 av 100 hundägare med flexikoppel? Därav min åsikt att flexikoppel är Satans påfund! Ett flexi kräver mer av hundägaren än att ha hunden i vanligt koppel vad gäller både lydnad hos hunden och uppmärksamhet hos ägaren. 

    Grattis till att ni tillhör den 1 procent av flexiägare som kan hantera kopplet.
  • LFF
    Thu 23 Sep 2021 10:38
    #29
    Reptile skrev 2021-09-22 21:24:30 följande:
    Hunden fick fortsätta springa lös efter det.
    Men nu är den avlivad.

    Jag tycker inte att vem som helst ska få skaffa hund. Och antalet hundar borde begränsas i tätort.
    Och katter ska inte få släppas ut vind för våg utan uppsikt, speciellt inte i tätbebyggt område. De ska vara innekatter som eventuellt får gå ut i koppel. Har du villa kan du får göra en inhägnad kattgård som katten kan få vara ute i. 
  • LFF
    Thu 23 Sep 2021 11:34
    #31
    Jonnynilsson skrev 2021-09-23 11:06:04 följande:
    Lite som hundar. Förutom att innehundar är rätt ovanliga :)
    Japp, jag anser att reglerna ska vara lika vid utevistelse för både katter och hundar. Kattägare ska vara lika ansvariga för sina djurs förehavanden som hundägare. Katten är ett domesticerat djur precis som hunden och därmed ska det inte göras skillnad. 
Svar på tråden Okopplad hund/hundar