• plaisir

    Föräldralön

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt bli gravida i ca 4mån nu och jag började nytt jobb i slutet januari. I mitt kollektivavtal står det att jag har rätt till föräldralön efter ha varit anställd i ett år. Det verkar som om man kan få 10% av sin lön som ändå kan bli ganska mycket?

    Men nu blir jag så orolig eftersom jag inte kommer att ha varit anställd i ett år om jag redan är gravid? Har någon varit med om detta, är det oftast helt Nej även om det bara handlar om typ en månad / några veckor? Svårt att veta om barnet kommer för tidigt eller sent tänker jag? Och om man får barnet innan ett år gått, kan man då ändå uppfylla kravet i efterhand och kvalificera på det sättet? Om barnet skulle komma i december och man får nej första månaden och sen kan få det från januari??

    Tusen tack ????????

  • Svar på tråden Föräldralön
  • Anonym (G)

    Jag gissar att avtalet är helt definitivt.

    Är det företaget själva som betalar upp? Inte försäkring via AFA?

    Normalt räknas inte tiden efter att barnet fötts utan du ska ha jobbat ett år innan barnet kommer

  • Anonym (Y)

    Jag har inte varit med om att företag INTE betalar ut, fastän det inte gått ett år. Jag har ställt det som krav i samband med byte av tjänst och barnafödande. Det var inga problem och sågs snarare som en självklarhet.

  • Anonym (Korvspad)

    Självklart får du ingen föräldralön om du bara jobbat där ett par månader.

  • plaisir

    Jag kommer ha jobbat ca 11mån antar jag så inte bara ?några månader?. Men om gränsen går vid 12mån så antar jag att det inte kommer gå

  • LaFontaine
    plaisir skrev 2021-03-23 15:07:48 följande:

    Jag kommer ha jobbat ca 11mån antar jag så inte bara ?några månader?. Men om gränsen går vid 12mån så antar jag att det inte kommer gå


    Jag fick det, utan att ha varit anställd de månader som var sagt. Jag har flera vänner som också fått det, både för att de ställt det som krav vid anställning och för att de, liksom jag, bara fått det per automatik.
  • Anonym (Myran)

    Jag fick det inte pga att jag hade jobbat för kort. Första jobbet så hade ingen anning om att det överhuvudtaget existerade förens de berättade att jag inte var berättigad till den pga att jag jobbat 1 månad för kort. Så med första barnet fick jag inte en krona. Däremot med andra fick jag men då hade jag hunnit jobba mer än 1 år är hos dom.

  • plaisir

    Det är ett mycket stort företag så kan tänka mig att de följer sina regler tyvärr.. jaha bara att hoppas att jag ännu inte är gravid men blir det om en månad istället? Så sjukt dålig tajming isåfall!

  • nernu

    Prata med hr. Ibland finns det lite alternati kring hur du kan ta ut det ovh vad som gäller.

  • Anonym (Ett år efter)

    Jag har inte vart anställd hos mitt företag ett år heller som det står i kollektivavtalet att man behöver vara. Men min chef sa att jag får en summa när barnet föds och sedan en summa när jag kommer tillbaka och jobbar igen, (efter ca 1 år) och då har jag vart anställd 1.5 år.

    Dock följer kollektivavtalet med från mitt förra jobb i ett år nu när jag är anställd på mitt nya, så jag vet inte om de gör fel i att inte låta mig få föräldralön enligt förra kollektivavtalet.

  • plaisir

    Tack alla

    Jag ska testa mig i övermorgon men har typ alla symptom (ont i ryggen, bubblande mage, jätte ömma bröstvårtor och svagt illamående) så rätt säker på att jag är gravid. Mitt kollektivavtal är med unionen och jag var arbetslös innan jag började i 6mån. Om jag räknat rätt så kommer jag missa föräldralönmilstolpen med ca 7 veckor! Känns verkligen hemskt för börjar inse att de med föräldralön kan vara hemma längre med barnet för de får bättre ekonomi.

    Någon idé hur man kan ta upp det med jobbet när det börjar närma sig för att få det trots att det är 7v för tidigt? Tack

  • Anonym (G)
    plaisir skrev 2021-03-28 20:37:48 följande:

    Tack alla

    Jag ska testa mig i övermorgon men har typ alla symptom (ont i ryggen, bubblande mage, jätte ömma bröstvårtor och svagt illamående) så rätt säker på att jag är gravid. Mitt kollektivavtal är med unionen och jag var arbetslös innan jag började i 6mån. Om jag räknat rätt så kommer jag missa föräldralönmilstolpen med ca 7 veckor! Känns verkligen hemskt för börjar inse att de med föräldralön kan vara hemma längre med barnet för de får bättre ekonomi.

    Någon idé hur man kan ta upp det med jobbet när det börjar närma sig för att få det trots att det är 7v för tidigt? Tack


    Du är säker på att det är arbetsgivaren själv som betalar ut och inte arbetsgivaren som har avtal med afa som betalar ut?

    För om det är afa kan andra anställningar från flera år tidigare räknas in och du haft detta hos tidigare arbetsgivare
  • Anonym (G)
    plaisir skrev 2021-03-28 20:58:34 följande:

    Intressant, hur vet jag att det är AFA?


    Det bör ju kunna gå att utröna av kollektivavtalet. Ring ditt lokala fack och fråga annars.

    Alternativt så bör du kunna kolla det hos afa.

    Om det är afa och du INTE varit anställd på annars ställe som haft detta innan så kan jag dock säga att de inte kommer godkänna att du inte arbetat ett helt år
  • plaisir

    Nej det är inte AFA det är företaget själva som betalar ut.

    Jag ringde unionen idag och frågade om kollektivavtalet och de sa att det stämmer att man måste varit anställd ett år. Jag tycker detta är så extremt diskriminerande!

    Hur kan man planera och veta exakt när bebis kommer det är ju omöjligt?

    Om det nu handlar om en månad tänker jag göra allt för att de ska betala ut det, det är ändå 10% av lönen i många månader.

    Så tråkigt att ha fått en sån ångest och negativ känsla över allt detta, har knappt sovit på flera nätter nu! ????

  • Anonym (Nä)
    plaisir skrev 2021-03-29 17:10:53 följande:

    Nej det är inte AFA det är företaget själva som betalar ut.

    Jag ringde unionen idag och frågade om kollektivavtalet och de sa att det stämmer att man måste varit anställd ett år. Jag tycker detta är så extremt diskriminerande!

    Hur kan man planera och veta exakt när bebis kommer det är ju omöjligt?

    Om det nu handlar om en månad tänker jag göra allt för att de ska betala ut det, det är ändå 10% av lönen i många månader.

    Så tråkigt att ha fått en sån ångest och negativ känsla över allt detta, har knappt sovit på flera nätter nu! ????


    Det är inte diskriminerande. Det är en förmån. Antagligen finns ettårsregeeln för att motivera anställda att inte bli gravida och hemma från jobbet redan innan de jobbat ett år. Du försökte bli gravid redan när du tackade ja till jobbet. Så kan det ju bli ibland men det är inte så poppis och du kan verkligen inte kalla det diskriminerande.
  • Anonym (G)
    plaisir skrev 2021-03-29 17:10:53 följande:

    Nej det är inte AFA det är företaget själva som betalar ut.

    Jag ringde unionen idag och frågade om kollektivavtalet och de sa att det stämmer att man måste varit anställd ett år. Jag tycker detta är så extremt diskriminerande!

    Hur kan man planera och veta exakt när bebis kommer det är ju omöjligt?

    Om det nu handlar om en månad tänker jag göra allt för att de ska betala ut det, det är ändå 10% av lönen i många månader.

    Så tråkigt att ha fått en sån ångest och negativ känsla över allt detta, har knappt sovit på flera nätter nu! ????


    Det är som sagt absolut inte diskriminering. Du kanske har otur nu. Alltså du visste ju inte ens om denna förmån förens du tackat ja till jobbet.

    Surt absolut men någonstans vill de dra en gräns och då har de satt ett år. Fullt rimligt.

    Det du kan kolla är om det är fram till barnets födelse eller fram till den dag du är föräldraledig det skall ha gått ett år. Troligtvis är det till barnets födelse men om inte så kan du kanske lösa det genom att lägga semester barnets första veckor i livet så att du kommer upp i ett år.

    Och angående om barnet föds för tidigt. Troligtvis går man då på bf datum så en prematurfödsel är troligtvis inte förenat med att man inte kommer upp i det år man skall ha arbetat
  • nnnnnnnn

    Jag har varit med att en nära vän blev nekad eftersom denna bara hann arbeta 264 dagar innan föräldraledigheten.
    Då blev det 0 kr extra.
    Men det var ju lite svårt att jobba den där extra dagen... Men hade denne förstått exakt hur noga det var så hade man nog kunnat lösa problemet på annat sätt.

    Alternativa sätt:
    1) Tag ingen semester och försök jobba ihop flex/övertidstimmar som du vill ta ut som ledighet. Lägg in semestern i slutet av året .Tex om du började jobba den 1/1 så börjar du din FL 2/1 för att inte riskera något.
    Då tar du alltså dina 5 veckors semester från slutet av november. Före semestern kickar in så tar du ut dina inarbetade timmar.
    Då blir du FL 1 år och 1 dag efter du anställdes = helt rätt enligt avtalet

    2) Din partner är hemma första tiden och du försöker jobba tills du är på rätt sida enligt avtalet

    3) Du ansöker om ledighet för studier första tiden tex om barnet anländer i december, så är du ledig för studier den tid du tänkt att gå hem tex mitten av novermber + december + någon/några dagar i januari = har varit anställd (men ej jobbat) ett helt år = borde funka enligt avtalet.
    Och bara för att man är ledig för studier måste man inte klara poängen... Så du kan söka en kurs och se om du klarar den eller inte, det är inte så viktigt...

Svar på tråden Föräldralön