• lollollo

    Börja med välling? Ja/nej?

    Min son är 7 månader och ammas, samt äter gröt/mat 1-2 ggr/dag. Funderar på detta med välling, är det något som är bra att ge? På kvällen vid läggning? Just nu ammas han till sömns varje kväll, försökt utan men funkar inte. Tänker att välling kanske funkar...

    Vad har ni för erfarenheter? För/nackdelar med välling på kväll?

  • Svar på tråden Börja med välling? Ja/nej?
  • sextiotalist

    Sonen älskade sin välling, kan fortfarande berätta om hur gott och mysigt det var. Men eftersom det här är familjeliv, så kommer du få höra att det är livsfarligt och en massa annat.
    Vi är många som är uppfödda på välling, och lever fortfarande. 
    En del barn gillar välling, andra gör det inte. 

    Utöver detta så är välling en gammal svensk rätt. Den har ätits av barn och vuxna i flera hundra år. Dvs det är inte alls konstigt om man inte hittar den i andra länder, eftersom välling inte tillhör andra länders kulturarv

  • sextiotalist
    Långbenopluto skrev 2021-03-23 14:59:43 följande:

    Ge hellre ersättning än välling, för det är mer nyttigt än välling.


    Är välling onyttigare än smörgås eller gröt?
  • cosinus

    Min äldsta var ingen stor vällingfantast utan ville ha gröt ist. De yngre har tagit välling. Jag har tyckt det varit väldigt smidigt eftersom det är mycket mindre kladdigt. Man har kunnat bada, ta på pyjamas och mysa i soffan med välling. Sen har vi borstat tänderna och lagt barnen.

    På morgonen har de fått en flaska välling i soffan och sen klarat sig till frukost på dagis (när de blivit så stora)

    Nu har aldrig mina somnat av att äta, varken med flaska eller ammandes (kräkungar så det var rätt viktigt att det gått en tid efter mat för att slippa renbädda) men det är något jag personligen hade aktat mig för. Hade inte velat införa en flaska som medel för att somna. Det blir bara en till sak att vänja av senare.

Svar på tråden Börja med välling? Ja/nej?