• Anonym (Ts)

Uppsägning innan påskrivet anst avtal?

Hej.

Jag jobbar inom kommun. Har ni fått erbjudande och tackat ja till ny tjänst inom region. Förhandlat lön.

I samtalet säger chefen; då skriver jag ett avtal så skriver vi på den när du sett när du kan börja... det är ju 3 mån uppsägning egentligen (vi har pratat om att jag ev kan förhandla med min nuvarande chef om att få gå tidigare men vet ej om det är möjligt), så när du vet ungefär datum du skulle kunna börja så kan du ju höra av dig så för jag in det i avtalet sen är det bara att skriva på...

Jag tänker ju att jag egentligen vill skriva på INNAN jag meddelar nuvarande chef. Men pga 3 sjuka småttingars här hemma medan hon ringde så blev jag stressad och tänkte ej och sa bara då så då hörs vi när jag kollat om det är möjligt att förkorta uppsägningen.

O nu tänker jag att det kanske inte är så smart. Å andra sidan vad skulle kunna hända? Det är ju ändå en region. Inget litet företag som plötsligt ska dra tillbaka ett erbjudande? Som dessutom är bindande och har på skrift att de vill erbjuda mig tjänsten.

Ändå skulle de kännas bättre att skriva på innan. Hur skulle ni formulera er till nya chefen så att jag kan skriva på innan jag meddelar min chef? Jag är ju en sån som ogillar känslan av att vara jobbig. Trots att jag vet att det inte handlar om att vara jobbig egentligen!

Hjälp snälla. (Det är ingen usk/ssk/läkar tjänst om det spelar roll i det hela. Annan befattning).

• Svar på tråden Uppsägning innan påskrivet anst avtal?
  • Anonym (G)

Ett muntligt avtal är också ett avtal. Men ord kommer stå mot ord så det blir svårt att bevisa.

Jag skulle kontakta nya chefen och säga att du vill ha ett skriftligt avtal innan du säger upp dig. Kan du förhandla om kortare uppsägningstid så får ni skriva ett nytt avtal från tidigare datum bara

• Anonym (Ts)
    Anonym (G) skrev 2021-03-23 22:44:40 följande:

Ett muntligt avtal är också ett avtal. Men ord kommer stå mot ord så det blir svårt att bevisa.

Jag skulle kontakta nya chefen och säga att du vill ha ett skriftligt avtal innan du säger upp dig. Kan du förhandla om kortare uppsägningstid så får ni skriva ett nytt avtal från tidigare datum bara

Tack!

Ja, jag får göra det. Och behöver ändå diskutera när en optimal start är. Har redan meddelat att jag behöver ha semester från andra veckan i juli framåt samt 2 veckor i aug (planerat detta utifrån nuvarande tjänst och maken planerat därefter samt barnens behov inkluderade i det så jag vill inte rucka på det).

Men skulle chefen ej gå med på att förkorta uppsägningstiden så innebär det rent krasst att jag behöver jobba juni ut och då kan jag ju ej börja jobba på det nya förrän 1 juli tidigast. Vilket då i princip sammanfaller med semestern. Smidigast vore att börja efter min semester alternativt 1 juni (hinna få introduktion osv) om nuvarande chef släpper mig.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (G) skrev 2021-03-23 22:44:40 följande:

Pratade med nya chefen idag. Sa att jag ville skriva under innan jag talat med min nuvarande chef. Hen sa att hen skulle ordna fram avtal så snart hen kunde men kunde ej garantera att det skulle ske idag (hen behöver kolla upp några bitar - som ej påverkar anställning. Men som ev kan dra ut på avtalet någon dag) Hen gav mig dock sitt ord på att tjänsten är min och att den ej kommer återtas av någon anledning, det är en tjänst de fått tillskott för att upprätta (Det är fler som vet på olika sätt att jag blivit erbjuden tjänsten och att jag tackat ja). Jag har ju också sms på att de erbjuder mig tjänsten och även sms där hen efterfrågar persondata till anställningsbeviset.

Jag ringde kort därefter och sa till min chef. Som tur är gillar hen mig. För det är inte direkt läge att lämna detta skepp egentligen. Men helt lägligt för mig.

MEN, nu har jag då ångest. För jag är sån person. Vill vara så ärlig alltid. Och nu grubblar jag. TÄNK om hen ej skickat ett avtal!? Jag tror ju inte det. Finns inga sådana indikationer men ändå får jag dessa spöken i skallen!! Varför ringde jag o meddelade att jag tackat ja till ny tjänst!!!! Fasiken!!

Kan någon lugna mig snälla!!
  • Anonym (G)
    Anonym (Ts) skrev 2021-03-24 22:04:45 följande:

Pratade med nya chefen idag. Sa att jag ville skriva under innan jag talat med min nuvarande chef. Hen sa att hen skulle ordna fram avtal så snart hen kunde men kunde ej garantera att det skulle ske idag (hen behöver kolla upp några bitar - som ej påverkar anställning. Men som ev kan dra ut på avtalet någon dag) Hen gav mig dock sitt ord på att tjänsten är min och att den ej kommer återtas av någon anledning, det är en tjänst de fått tillskott för att upprätta (Det är fler som vet på olika sätt att jag blivit erbjuden tjänsten och att jag tackat ja). Jag har ju också sms på att de erbjuder mig tjänsten och även sms där hen efterfrågar persondata till anställningsbeviset.

Jag ringde kort därefter och sa till min chef. Som tur är gillar hen mig. För det är inte direkt läge att lämna detta skepp egentligen. Men helt lägligt för mig.

MEN, nu har jag då ångest. För jag är sån person. Vill vara så ärlig alltid. Och nu grubblar jag. TÄNK om hen ej skickat ett avtal!? Jag tror ju inte det. Finns inga sådana indikationer men ändå får jag dessa spöken i skallen!! Varför ringde jag o meddelade att jag tackat ja till ny tjänst!!!! Fasiken!!

Kan någon lugna mig snälla!!

Smskonversationen är bevis som styrker att ni ingått muntligt avtal.

Skulle inte oroa mig alls om jag var du
  • Anonym (Ts)
    Anonym (G) skrev 2021-03-24 22:13:04 följande:

Du har ju rätt.

Jag byter inte jobb ofta. Väldigt lojal av mig. Därav denna enorma osäkerhet. Måste dock lära mig ha is i magen.

Tack för input!
  • Anonym (Ts)

Du har ju rätt.

Jag byter inte jobb ofta. Väldigt lojal av mig. Därav denna enorma osäkerhet. Måste dock lära mig ha is i magen.

Tack för input!
  • Anonym (Ts)

Du har ju rätt.

Tack för input!
Svar på tråden Uppsägning innan påskrivet anst avtal?