• Anonym (Lisa)

    Tala om på jobb intervju att jag har utmattningssyndrom?

    Jag har det väldigt stressigt på jobbet och för en vecka sedan fick jag panikångest och sjukskrev mig.

    Vet inte alls om jag kommer vara hemma en vecka eller ett halvår... ingen aning.

    Innan jag fick ångesten hade jag sökt ett nytt jobb och nu blev jag kallad på intervju!

    Borde jag tala om att jag har utmattningssymptom?

  • Svar på tråden Tala om på jobb intervju att jag har utmattningssyndrom?
  • Mackan1978

    Att tala om det på jobbintervjun är tyvärr samma sak som att be om att inte få jobbet.

    Det kan du dessvärre inte säga förren du är fast anställd.

  • Anonym (Lisa)
    Mackan1978 skrev 2021-03-24 17:31:01 följande:

    Att tala om det på jobbintervjun är tyvärr samma sak som att be om att inte få jobbet.

    Det kan du dessvärre inte säga förren du är fast anställd.


    Nä jag förstår nästan det... men är rädd att det kommer fram ändå... blir jag bara sjukskriven nån vecka eller två så är det ju lättare, men blir jag sjukskriven en längre tid så blir det genast svårare...
  • Mackan1978
    Anonym (Lisa) skrev 2021-03-24 17:37:16 följande:

    Nä jag förstår nästan det... men är rädd att det kommer fram ändå... blir jag bara sjukskriven nån vecka eller två så är det ju lättare, men blir jag sjukskriven en längre tid så blir det genast svårare...


    Jag kan förstå det, det måste vara en hemsk situation för dig. Hoppas att du ska börja må bättre snart
  • Anonym (F)

    Det här var väl en engångshändelse? Eller menar du att du faktiskt är diagnosticerad sedan tidigare med utmattningssyndrom långsiktigt? Så nej, du behöver inte säga nåt på intervjun. Det är inte alls säkert du mår likadant på det andra jobbet och isf beror det ju på vad som händer där, då får ni ta det då, OM det ens blir ett problem. Och som nr 1 säger, då kan du räkna med att inte få jobbet alls. Då kan du lika gärna ringa och ställa in intervjun.

  • hammarhajen

    Jag förstår inte riktigt? Har du diagnostiserats med utmattningssyndrom av läkare? 

    Om du med att du sjukskrev dig menar att du själv ringde dig sjuk till jobbet så vet du ju hur lång tid du max kan vara hemma. 

    Om det var en läkare som sjukskrev så står det ju svart på vitt hur länge du är sjukskriven, i ett första steg. 

    Stress på jobbet botas inte av sjukskrivning från jobbet, utan med att man ändrar på antingen. sin arbetssituation eller på sitt förhållningssätt till arbetet. Sedan kan arbetssituationen vara hemsk, men om man "bara" sjukskrivs som kommer ju problemen tillbaka så fort man börjar jobba igen. Att söka nytt jobb låter väl därför som en klok idé i dina skor. Men att prata mycket om sin stresskänslighet är knappast så attraktivt på en intervju förstås.. 

  • ToniErdmann
    Anonym (Lisa) skrev 2021-03-24 17:23:26 följande:

    Jag har det väldigt stressigt på jobbet och för en vecka sedan fick jag panikångest och sjukskrev mig.

    Vet inte alls om jag kommer vara hemma en vecka eller ett halvår... ingen aning.

    Innan jag fick ångesten hade jag sökt ett nytt jobb och nu blev jag kallad på intervju!

    Borde jag tala om att jag har utmattningssymptom?


    Du ska gå på intervjun utan att berätta det då det inte är relevant att berätta i nuläget.

    Det är en intervju du ska på. Finns inga förpliktelser.

    Skulle du sedan komma vidare i processen så kan det komma i ett annat läge.
  • Drottningen1970

    Om vi skulle anställa nån på mitt jobb som började med att vara sjukskriven el inte hade arbetskapacitet så skulle jag bli jävligt sur om jag talar utifrån mitt eget egoistiska perspektiv.

    Ur ditt perspektiv, om du verkligen vill ha jobbet så är det väldigt dumt att berätta för då kommer du garanterat att inte få jobbet.

  • Anonym (Lisa)
    Drottningen1970 skrev 2021-03-24 18:48:53 följande:

    Om vi skulle anställa nån på mitt jobb som började med att vara sjukskriven el inte hade arbetskapacitet så skulle jag bli jävligt sur om jag talar utifrån mitt eget egoistiska perspektiv.

    Ur ditt perspektiv, om du verkligen vill ha jobbet så är det väldigt dumt att berätta för då kommer du garanterat att inte få jobbet.


    Jag har fått panikångest, vilket är pga stress på jobbet.

    Har inte blivit sjukskriven av läkare och jag hoppas att ser kommer bli så oss bra att jag kan jobba inom kort igen. Anställningen på nya jobbet är inte förrän till hösten så oavsett så borde jag bli piggare innan dess.
  • Anonym (Elin)

    Jag gick in i väggen 2017. Hade då mått dåligt i två års tid minst. Jag föll ihop och åkte in på sjukhus. Hade månaderna innan ångest dygnet runt, mitt korttidsminne var helt borta. Jag förstod inte enkla meningar, de betydde inget i mitt huvud. Hade inte klarat att läsa en bok det senaste året, jag blev överväldigad av alla bokstäver på sidorna.

    När jag pratade med min läkare fick han skriva ner väldigt kortfattat och konkret vad vi sagt under mötet, för jag kom inte ihåg det. Sedan satt jag i två dagar efteråt och försökte få ihop meningarna och vad de betydde.

    Jag var sjukskriven ett halvår och gick sen sakta tillbaka till arbetet. Jag är fortfarande påverkad med försämrat minne och ökad stresskänslighet. Jag tittar inte på tv längre, jag klarar inte av det.

    Vad jag vill säga med detta är att man ska ta detta på allvar - i tid. Stanna inte kvar på en arbetsplats där det oftast är stressigt och överbelastat. Lättare sagt än gjort, särskilt nu i Covid-19 tider och det är svårt med jobb, men försök. Säg nej till arbetsuppgifter. Se till att göra något positivt regelbundet. Något som ger dig något. Sov ordentligt. Ät regelbundet.

    Många tror knappt att utmattning finns, att det är ett påhitt. Men det gör det och det är hemskt att tappa delar av sig själv.

    Så ta hand om dig TS. Tänk över hur du har det och vad du kan göra för att må bättre.

  • Anonym (M)

    Jag blir rätt irriterad på sånt här, när människor slänger sig med diagnoser för att "det låter bra och fint".
    Du har inte utmattningssymtom! Du kan inte "rättfärdiga din panikångestattack med diagnoser du inte har!

    Du kanske är stressad och du kanske har en ångestproblematik i botten men utmattningssymptom har du inte.

    Jag liksom många andra har och har haft utmattningssymptom alldeles på riktigt.
    du förringar det vi gått igenom genom ditt ogenomtänkta resonerande.

    I vilket fall som helst så när jag blev frisk, efter lång tids sjukskrivning (vi pratar om flera ÅR) så var jag helöt öppen vid anställningsintervjun. Jag berättade vad jag lärt mig av det och varför jag aldrig kommer att drabbas igen även fast jag är mer stresskänslig idag.

    Jag fick jobbet. Såklart. För en utmattningsdiagnos är inte nödvändigtvis negativ, det beror på vad man gör det till när man blivit frisk.
    Men som sagt så hade jag det på riktigt och jag lärde mig saker om mig själv. (Tack öppenpsykiatrin för god vård).

Svar på tråden Tala om på jobb intervju att jag har utmattningssyndrom?