• Orolig över barn

    Olika syn på barnuppfostran

    Min man och jag har mycket olika sätt att uppfostra våra barn och jag trivs inte längre här hemma.

    Vi har tre barn 2, 5, 6 år. Vi delade allt ganska bra redan från början , men jag var huvudansvarig hemma medan han jobbade lite mer - fram till förra sommaren . Numera är han mycket hemma och jag jobbar/går på ärende och är allmänt mer borta hemifrån.

    Det är mycket som jag inte gillar i hans sätt att uppfostra barnen men det är omöjligt att diskutera och komma överens.

    Jag tycker inte är bra att:

    -När han är hemma får barnen titta på tv hur mycket som helst, spela tv spel, eller på datorn, låna mobilen osv.

    - maten är oftast pannkakor med oboy, fattiga riddare m ketchup, gröt med oboy, pannkakor m oboy, fattiga riddare m ketchup, gröt m oboy osv.

    Mina lösningar hittills (framgångslösa)

    - diskutera med mannen o försöka komma överens om ett regel gällande begränsning av skärmtid

    - sitta när hela familjen ge förslag vad mycket annat kan man göra istället, samt förklara att varför tycker jag att det är inte bra

    - ringa de mitt i arbetstid o fråga om vad de gör

    - lämna lagad mat hemma så de har att äta (det förbli orörd i kylen)

    - vara sträng när jag är hemma - de smyger de bakom ryggen på mig o han tillåter skärmtid så snabbt jag har åkt till Ica för ett paket mjölk

    Han tycker jag är kontrollerande o låter barnen inte titta på tv bara för att jag har haft ett dåligt barndom.

    Bör tilläggas att 5 och 6 åringen går på förskola 4-5 dagar i veckan 8-16. 2 åringen är hemma på heltid. (O de har ett kort skärmtid redan på morgonen innan de åker hemifrån)

    Jag har ingen glädje i att tjata hela tiden och funderar på att gå upp i arbetstid så slipper jag vara hemma

    Så vad tycker ni?

  • Svar på tråden Olika syn på barnuppfostran
  • Anonym (Cecilia)

    Jag förstår inte riktigt vad som skulle hjälpas av attdu ar borta mer? Jag antar att du vill att de ska spendera mindre rid framför skärmen och äta mindre pannkakor och dricka mindre oboy för att du anser att det vore bättre för dinabarn, att de skulle må bättre av det? Om det är ok att de gör alktdetta bara du slipper se, u drar jag vad motivet är?

  • Anonym (.......)

    De är ju väldigt små barn och såklart är det inte bra med så mycket skärm. Förstår han verkligen inte det? Visa fakta för honom om barn, ålder och lämplig tid. Finns ju på nätet.

    Sen är du väl hemma så pass mycket ändå så att du iaf kan styra över den tiden?

    Varför ser de på skärmar på morgonen, innan förskolan? Känns onödigt oxå. Sätt inte på tv-n, ta bort mobiler osv. Likadant med det onytriga, köp inte hem oboy till att börja med. Hur menar han att det hänger ihop med din barndom?

    Bra att du reagerar iaf å försöker ändra detta.

  • Orolig över barn

    Tja jag vill minska skärmtid o få de äta nyttigare. Men vill inte framstå som ett monster.

    Jag tycker det är troligt att vi kan inte komma överens på regler/schema och det är så pass tråkigt att ibland får jag lust att lämna hela gänget sen får de göra som de vill (fast det menar jag inte på allvar)

    När jag var liten var jag ofta ensam hemma, mamma jobbade mycket o pappa var iväg vet inte vart, jag fick inte bjuda hem kompisar o varken lämna hemmet när mamma var på jobbet. Så jag mestadels tittade på tv hela dagar för jag hade inget bättre att göra när jag var ensam hemma. Det upplevde jag som tråkigt då jag hellre ville leka med andra.

    Han menar att det är min dålig minne som spökar o som gör att jag vill inte låta barnen titta framför tvn.

    Han tycker att de har inte alls så mycket skärmtid . O handla kan han själv

  • Anonym (Soc)

    Funkar inget så kan du anmäla honom till soc då det han gör är högts olämpligt och nej att du haft en dålig barndom har inget med saken att göra äns. Berätta på förskolan annars då kommer dom anmäla O'boy till små barn är inte bra min dotter är 9 månader och folktandvården har redan skickat 3 tandborstar då Sverige har startat upp att tandvård är viktigt. på dagis har dom ju även infört att borsta barnens tänder flera gånger om dagen just pga att det kommer in barn på dagis med ruttna tänder pga läsk/O'boy. Min dotters ändå skärmtid är 10 minuter på morgonen med babblarna vilket hon tycker är kul och det får igång henne att prata mycket och jag får ligga å vila lite extra då hon vaknar vid 5 och även vaknar runt 10 ggr på natten. När hon blir äldre lär det inte bli nån tid alls då det är skadligt kanske en film här och där eller spela Mario party hela familjen men inte mer

  • Anonym (Haha)

    [quote=81029658][quote-nick]Anonym (Soc) skrev 2021-03-25 07:48:46 följande:[/quote-nick]Funkar inget så kan du anmäla honom till soc då det han gör är högts olämpligt och nej att du haft en dålig barndom har inget med saken att göra äns. Berätta på förskolan annars då kommer dom anmäla O'boy till små barn är inte bra min dotter är 9 månader och folktandvården har redan skickat 3 tandborstar då Sverige har startat upp att tandvård är viktigt. på dagis har dom ju även infört att borsta barnens tänder flera gånger om dagen just pga att det kommer in barn på dagis med ruttna tänder pga läsk/O'boy. Min dotters ändå skärmtid är 10 minuter på morgonen med babblarna vilket hon tycker är kul och det får igång henne att prata mycket och jag får ligga å vila lite extra då hon vaknar vid 5 och även vaknar runt 10 ggr på natten. När hon blir äldre lär det inte bli nån tid alls då det är skadligt kanske en film här och där eller spela Mario party hela familjen men inte mer[/quot

    Kul där !

  • Anonym (Oi)

    Det verkade först som om han bara inte bryr sig, bara barnen är tysta. Men eftersom han även agera såhär när du är hemma eller bara borte en kort stund eller tom har förberedd mat, verkar det mer som att han gör det med flit, bara för att göra motsatsen till vad du vill.


    Det är ju bevisad att det han gör är dålig för barns utveckling. Bryr han sig inte alls om sina barn? Är det viktigare för honom att reta dig, än att göra vad som är bäst för barnen?

  • Orolig över barn
    Anonym (Oi) skrev 2021-03-25 10:23:52 följande:

    Det verkade först som om han bara inte bryr sig, bara barnen är tysta. Men eftersom han även agera såhär när du är hemma eller bara borte en kort stund eller tom har förberedd mat, verkar det mer som att han gör det med flit, bara för att göra motsatsen till vad du vill.

    Det är ju bevisad att det han gör är dålig för barns utveckling. Bryr han sig inte alls om sina barn? Är det viktigare för honom att reta dig, än att göra vad som är bäst för barnen?


    Nää det tror jag inte att han gör det med flit. Hellre då att han steker pannkaka för barnen blir glada och det är mindre tjat runt bordet, lättare att få de till bords liksom . Och jag tycker det är samma med spel och tv också att barnen blir glada och tysta . För annars blir det sååååå trooookig och de gnääääler och tjaaatar och bråkar också. Han är nog bara lite svag när det gäller tålamod och uthållighet och ger hellre efter när barnen sätter igång o börjar gnälla för tv.

    Och jag är säkert på att han tror inte alls på att det är farligt eller dåligt för barn om de äter bara pannkakor och om de ser på 2-3 långfilmer dagligen ... han menar att det är inte livsfarligt att leva på pasta, pannkakor o fattiga riddare ... och ja han har ju rätt på sätt och vis, jag måste erkänna - ingen för av att växa upp framför tvn .

    Det handlar mest om att jag vill uppfostra barnen så hälsosamt som möjligt medan han vill bara hålla de vid liv och låta de ha så roligt som möjligt.
  • Tow2Mater

    Du sa "Vi delade allt ganska bra redan från början , men jag var huvudansvarig hemma medan han jobbade lite mer".

    Lagade han aldrig mat? Tog han aldrig hand om barnen?

    Tycker ni ska laga mat varannan gång, du lagar det du vill och han det han vill.
    Angående skärmtiden får du ju ge forslag till vad de kan gora istället for att bara vara emot. Och samtidigt låta honom ge barnen en stor del skärmtid. Låter som du vill vara alltfor strikt.

  • Anonym (Olikheter förstärks)

    Jag tycker du ska prata med mannen om att du inte vill vara den taskiga som förbjuder allt, medans han är den roliga som låter barnen unna sig saker.

    Har han en bild av att barnen ska få allt de vill ha och att man bara kan strunta i "präktighet och vuxenhet".

    Jag tänker att det både handlar om era värderingar och om att en förälders egenskaper förstärker den andra partens egenskaper.

    Jag tycker du ska ta upp med din man att det blir märkligt för barnen att han är "på deras sida" och hoppar över den mat du lagat för något godare och att ditt nej inte är värt något.

    Det är inte bara barnuppfostran utan också hur man behandlar varandra i en familj.

    Att man är olika och missförstår varandra är en sak, men att skita i vad den andre vill och köra sitt race är inte bra för familjen oavsett om det är din "hårdhet" eller hans "snällhet". Som barn är man en idiot som uppskattar den "snälla" föräldern. Som vuxen är man jävligt tacksam att någon faktiskt var vuxen och såg till att man fick det man behövde!

  • Anfield12
    Anonym (Soc) skrev 2021-03-25 07:48:46 följande:

    Funkar inget så kan du anmäla honom till soc då det han gör är högts olämpligt och nej att du haft en dålig barndom har inget med saken att göra äns. Berätta på förskolan annars då kommer dom anmäla O'boy till små barn är inte bra min dotter är 9 månader och folktandvården har redan skickat 3 tandborstar då Sverige har startat upp att tandvård är viktigt. på dagis har dom ju även infört att borsta barnens tänder flera gånger om dagen just pga att det kommer in barn på dagis med ruttna tänder pga läsk/O'boy. Min dotters ändå skärmtid är 10 minuter på morgonen med babblarna vilket hon tycker är kul och det får igång henne att prata mycket och jag får ligga å vila lite extra då hon vaknar vid 5 och även vaknar runt 10 ggr på natten. När hon blir äldre lär det inte bli nån tid alls då det är skadligt kanske en film här och där eller spela Mario party hela familjen men inte mer


    Okej, berätta mer om saker som aldrig hänt. Det mesta av det du skriver är ju direkt ljug: till exempel finns det inte en förskola i världen som borstar barnens tänder flera gånger och första - och enda! - tandborsten från Folktandvården får man när man är där på besök eller liknande och då är barnen kring ungefär året. Och om förskolan skulle göra orosanmälningar till sociala myndigheter för att barnen dricker O?Boy skulle de inte göra annat än sitta i telefon. Så sluta dumma dig.

    Till TS: ingenting av det här är saker dina barn kommer dö av. Ni gör olika, helt enkelt, och din man är inte riktigt lika ambitiös som du. Min man och jag gör också olika och det går att lära sig leva med. Försök kompromissa med honom istället för att kräva att han ska göra som du hela tiden: kan du till exempel försöka kvitta skärmtid mot något annat? Typ okej om de sitter på morgonen, men då vill du att han tar med dem till parken sen? Eller att det är okej att de får O?Boy till frukost men då vill du att han styr upp en extra tandborstning?
Svar på tråden Olika syn på barnuppfostran